A rovat kizárólagos támogatója

Nagyobb fokozatra kapcsol a római-parti mobilgát-beruházás. A jövő hónapban döntenek a végleges nyomvonalról, ősszel indulhat az építkezés. A tervekből szabadtéri „tárlatot” rendeznek a sétányon. A Népszabadság szerint ami biztosnak tűnik: ezernél is több fát vágnak ki a beruházás miatt.

Ami most ott van, az bizonyosan nem lesz ott a védmű kialakítása után – jelentette ki a Népszabadságnak Tarlós István főpolgármester, aki szerint a Római-part jelenleg elhanyagolt, szemetes és egyáltalán nem szolgálja a pihenést. Különösen szombat-vasárnap hajnalonként nyújt lehangoló látványt a part szerinte. Ezt mindenképpen megszüntetnék a gátépítéshez kapcsolódóan, miközben a rekreáció alapvető fontosságú a tervekben. Erről mindenki meggyőződhet – állította a városvezető –, mivel a végső tereprendezési látványterveket a nyári hónapokban kifüggesztik a római-parti sétány több pontján. Ezután lakossági fórumot is tartanak.

Igaz, sok vitatkoznivaló ekkor már nem lesz, mivel akkorra elkészülnek az engedélyes kiviteli tervek, és a Fővárosi Közgyűlés is meghozza döntéseit. Még ebben a hónapban tárgyalják a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötendő támogatási szerződést. A kiemelt állami beruházás 10 milliárdos tételként szerepel az uniós projektlistán. Tarlós István bízik abban, hogy ez az összeg elég is lesz. Ha mégsem, akkor a 90 milliárdos EIB-hitelkeretből, illetve a Főgáz-részvények eladásából maradt 30 milliárdból egészítenék ki. A 10 milliárdba a partfal védelme mellett új közterek kialakítása, kerékpárút, nyilvános illemhelyek és a parkosítás fér bele. Holott a drágább mobilgát-szerkezetet választották, ami csaknem láthatatlan lesz a száraz napokban, mivel nemcsak a támfalakat, hanem az oszlopokat is kiveszik, és alsó pereme sem lesz a gátnak. Kifejezetten az ott élők kérésére döntöttek emellett – tette hozzá a főpolgármester.

A tervezői szerződést tavaly decemberben írta alá a fővárosi önkormányzat a tendereredményt megtámadó Keviterv Akva Kft., illetve a főváros bejáratott tervezőjének számító Utiber konzorciummal. (Az első terveket 66,2 millió forintért elkészítő Erbo-Plan ugyan megkapta a környezetvédelmi engedélyt, de a 2013-as árvíz után felemelték a mértékadó árvízszintet, illetve az árvízvédelmet kiterjesztették az Aranyhegyi- és a Barát-patakra, ezért új terveket kellett készíttetni.)


Budapest utolsó természetes partszakasza helyén mobilgát lesz, hogy védje az illegálisan épült házakat. Bardóczi Sándor tájépítész bemutatja, mit és miért tarol le az ingatlanbiznisz. A Római-part Budapest utolsó természetes fövenye, ártéri fákkal, kacsákkal és halsütőbódékkal. A terület kikövezett, gyeptéglával borított rézsűvé válhat a tervezett mobilgát miatt, ami az ártérre illegálisan épített lakóparkokat és hoteleket védné. Bardóczi Sándor tájépítész bemutatja, milyen harcok folynak a területen, és mit veszíthetünk el. Az index 3 éves videója ma is aktuális.
 


A konzorciumnak júniusra kell elkészítenie az engedélyes terveket. A végleges nyomvonalra a jövő héten tesznek javaslatot a tervezők, de a Fővárosi Közgyűlés várhatóan csak a májusi ülésén tárgyalja az előterjesztést. Tarlós István hangsúlyozta: a nyomvonalat nem ő jelöli ki, hanem az MTA, a BME és a vízügyi főhatóság javaslatára a tervezők. A kerítéseknél vitt nyomvonal azonban nehezen meghatározható a rendezetlen telekhatárok miatt.  A kivitelezői tendert augusztusban írják ki, és novemberben már meg is kezdenék a munkát. Az ütemterv szerint jövő augusztusra végeznek a munka negyedével, egy év múlva a 75 százalékával. A teljes műszaki átadás tervezett időpontja 2019 januárja. A Római-part lezárása a kivitelezőtől függ majd, de a partot várhatóan szakaszosan zárják csak le.

Mint azt Tarlós István a Népszabadságnak elismerte – az ártérben lévő karvastagságú fákat is beleszámítva – mintegy 1500 fát kell majd kivágni a parton. Gyakorlatilag az összeset. A partra merőleges utcák – köztük a közkedvelt Rozgonyi Piroska utca platánjai – megmenekülnek. Cserébe megvédhetnek 70 hektárt, beleértve 53 ezer ember vagyonvédelmét – hangsúlyozta a főpolgármester, aki viszont azt nem tudja, hogy kártalanítja-e valaki a parton lévő vendéglátó-ipari egységek tulajdonosait.

Mint arról korábban többször beszámoltunk, a gátépítésnek heves ellenzői is vannak, akik szerint a Római-part megsemmisítését jelenti a mobil gát felépítése. Szerintük a védmű jobb helyen lenne a kerítések tövében vagy a Nánási–Királyok útján.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek