Hirdetés

Felpörgött a vitorláskikötő-építés a Balatonnál az elmúlt években; kell a hely az új elit státuszszimbólumnak számító, egyre nagyobb jachtjainak. Eközben a vitorláskikötő-építések ellen tiltakozó civilek csak részeredményeket tudnak felmutatni.

Legújabban Siófok Aranypartján jött létre „mozgalom” egy száz férőhelyesre tervezett, luxuslakóparkhoz „passzított” magán jachtkikötő ellen. Használhatatlanná, élvezhetetlenné válna a fürdőzők, evezősök, szörfösök és kájtosok körében is népszerű siófok-szabadifürdői szabadstrand, ha az elé egy megakikötőt építenének – állítják a tiltakozók.
Képen a balatonfenyvesi móló építése

„Olyan kikötő, ahol hajójával saját ingatlana előtt köthet ki, nem sok van” – így ajánlja luxusapartmanjait a Balaton partjára épült Divinus lakópark, mely arról is tájékoztat: a kikötő terveit a környezetvédelmi hatóság két alkalommal már elutasította. Fellebbezésük nyomán most új eljárás indult, de az eredetileg 170-re tervezett férőhelyet időközben 100-ra csökkentették. Potocskáné Kőrösi Anita siófoki alpolgármester azt mondta a Népszavának: a város területrendezési tervében szerepel kikötő az aranyparti területen, ám erre csak egy 60 méter széles sáv van kijelölve a strand mellett, ezzel szemben a most benyújtott terveken szereplő kikötő ennél 83 méterrel szélesebb…

A kikötőellenzők szerint „félő, hogy a víz minősége romolna, a tópart eliszaposodásához, az eredeti élővilág és a gyönyörű tókép, illetve kilátás megszűnéséhez is vezetne amellett, hogy tönkretenné a fürdőzési és sportolási lehetőségeket”. Úgy vélik, a Balatonon általában, de a közelben is van elég jachtkikötő. A Divinus Yacht Club Kft. viszont azt írta tájékoztatásul a környékbelieknek: a vitorláskikötők „sokkal inkább előnyére, mint hátrányára válnak bármely nagy vízfelületnek, legyen az bármelyik tenger, Boden-, Garda- vagy Comói tó”. A tiltakozók szerint azonban az összehasonlítás hibás, hiszen például a Garda-tó átlagos mélysége 65 méter, tehát elsősorban vitorlázásra és nem fürdőzésre alkalmas, ellentétben a Balatonnal.

De vajon tényleg van-e elég kikötő?

74 nagyobb kikötő, 17 kis csónakkikötő – egy szakportál ennyit számolt össze a Balaton körül. A legnagyobb vitorláskikötő-lánccal a Balatoni Hajózási Zrt. rendelkezik, tizenegy helyszínen. Balatonfüreden van a legtöbb, kisebbek-nagyobbak, összesen kilenc, a legnagyobb mégsem itt található, hanem a déli parton, Balatonföldváron, 363 férőhellyel. Az utóbbi években sorra épülnek új, vagy bővülnek régi jachtkikötők; Balatongyörök, Keszthely, Vonyarcvashegy, Balatonfenyves, Alsóörs voltak e beruházások helyszínei, de például 150 férőhelyes vitorláskikötő építését tervezik Balatonfüreden is, annak a kempingnek a területén, amelyet a Mészáros Lőrincék tulajdonába került Balatontourist üzemeltet.

A Bejárható Magyarország program keretében 13 milliárd forintból fejlesztik az aktív turizmust, azon belül a vitorlázást – jelentette be nemrég Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos. Szavai alapján 2,5 milliárd forintnyi európai uniós forrást költenek a balatoni vitorlás turizmus fejlesztésére, így vélhetően kikötőépítésre, -fejlesztésre is.

Ahogy a Népszava írta: ahol egyébként vitorláskikötő épül, ott gyakran megjelennek az ellenzők is, így volt ez nemrég Balatonfenyvesen, ahol azonban nem tudták megakadályozni a beruházást. Korábban Balatonföldváron fához is láncolták volna magukat a környezetvédők – végül erre nem volt szükség, mert a beruházó a tiltakozás hatására visszalépett. Zamárdiban is meg tudták akadályozni civilek néhány éve, hogy vitorláskikötő létesüljön.
Folytatás: Kis hajóknak lenne hely

Szabadstrand helyére építenek parkolót a Balatonnál

Szabadstrand helyére építenek parkolót a Balatonnál

Újabb fairtásos mutyigyanús üzletelgetés: Balatonföldvár két parkolót szeretne: egyet a még megmaradt szabadstrand részén, egyet pedig egy ősfás területen. Közparkból parkoló. Bővül a fideszes polgármester vitorlásoktató cége.
A helyi önkormányzat 2017 márciusában vásárolta meg a balatonföldvári kikötő egy részét a BAHART-tól: a 2230 négyzetméteres területet 8 millió forintért vette meg. Ez azt jelenti, hogy a Balatonföldvár egyik legértékesebb részén lévő területet 3587 forintos négyzetméteráron adta el a BAHART az önkormányzatnak. Az üzlet már önmagában is nehezen érthető, főként annak fényében, hogy a BAHART Zrt. – miközben ott ad el területet – a balatonföldvári vitorláskikötő bővítését, fejlesztését tervezi. Ehhez a projekthez kapcsolódik egy közösségi célú épület és parkolók építése. Emellett a kikötőhöz vezető út kialakítása is. Ennek megépítése a BAHART feladata lesz. Ám a különleges tranzakció miatt már nem a saját területén, hanem önkormányzati birtokon láthat hozzá a munkához.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás