A rovat kizárólagos támogatója

A lengyel főváros új metrószerelvényeket venne majdnem annyiból, amennyiért mi felújíttattuk (?) az oroszokkal a 3-as vonalán gyakran lerobbanó, légkondi nélküli kocsikat. Persze ők nem akarnak Putyin atomgyarmatává válni.

Érdekes tenderre hívta fel a figyelmet a Metróért Egyesület a Facebookján. Varsóban pont ugyanolyan régi, 81-714-717-es metrószerelvények futnak, mint nálunk a 3-as vonalon, és pont ugyanannyit cserélnek le, mint mi: 37 darab hatkocsis szerelvényt, azaz összesen 222 vagont.  Csakhogy a lengyelek nem felújítás, hanem új szerelvények vásárlása mellett döntöttek, és mindebben az a legmeglepőbb, hogy az új szerelvények tenderén a legolcsóbb ajánlat csak kevéssel – 7%-kal – drágább annál, mint amennyiért mi a 3-as metró szerelvényeit felújíttatjuk az oroszokkal.

Emlékeztetőül: a 3-as metró 222 kocsiját az oroszok 220 millió euróért, azaz nagyjából 69 milliárd forintért végzik el. A Metróért Egyesület által megosztott cikkben láthatók a varsói ajánlattételek zlotyban és cseh koronában, melyet a szervezet át is váltott forintra. Az árak metrószerelvényenként értendők. Ezeket a számokat felhasználva a HVG összehasonlította, mennyivel többért kaptunk volna új metrót, mint amennyiért az orosz metrókat vettük.

©

A táblázatból jól látszik: a miskolci villamosokat is gyártó Skoda mindössze 7%-kal, 130 millió forinttal drágábban készítene el egy új metrószerelvényt Varsónak, mint amennyiért az oroszok szállították darabját a felújított budapesti metrószerelvényeknek. De a magyar főváros villamosait is gyártó CAF is csak 18%-kal, mintegy 330 millió forinttal tett drágább ajánlatot Varsónak egy új metrószerelvényre, mint nekünk az oroszok a felújított darabjára. 330 millió forint persze már nagyobb összeg, de ha a szerelvények kétmilliárd körüli teljes darabonkénti árát nézzük, egyértelmű, hogy megérte volna akár ez a pluszköltség is. Mégiscsak az ország legforgalmasabb vonaláról van szó, melyen 30 évig szolgálnak majd azok a járművek, amiket oda veszünk. Jelen esetben a légkondi nélküli, folyamatos ajtóhibákkal küzdő felújított orosz metrók.


Egyes vélemények szerint az oroszok által hitelezett paksi atomerőmű gigaprojekt "csatolt eleme" a budapesti mutyigyanús metrókocsi beszerzés.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek