A rovat kizárólagos támogatója

Ráfordultam Érdnél az M7-esre. Bizony nem dicsőség egy környezetvédőtől, hogy autózik, de a tömegközlekedés nem túl jó egy fájós térdű embernek. Előttem egy szemétszállító autó, leánykori nevén egy kukás kocsi haladt. Persze a modernebb fajta, amely tömöríti a hulladékot.

Néhány kilométernyit kellett autózni mire sikerült megelőznöm, de örömöm nem tartott sokáig, nemsokára feltűnt előttem egy másik szemetes autó, majd néhány perc múlva a szemközt jövő kocsik között tűnt fel egy újabb, jellegzetes formájú főkefe autó, rajta a környezetvédelmet jelképező zöld fa szimbólum. Az útirány: Budapest – Pusztazámor, távolság 28 km.
A kukásautók értelemszerűen szemetet szállítanak a pusztazámori lerakóba, majd – szintén értelemszerűen – üresen indulnak vissza a fővárosba. Egy fuvar – igaz tömörített szemét szállítása – miatt 56 km-nyi gázolaj, és az annak megfelelő levegőszennyezés. Úgy hírlik egy korszerű szemétszállító autó ára 30-40 millió forint. Ha a pusztazámori célszemét nem a budapesti 0 km kőtől indul, hanem mondjuk egy pesti kerületből, akkor még hosszabb a megtett út, még több a kibocsátott kipufogógáz, az elhasznált energia.
Mindez azért jutott eszembe, mert most országszerte épülnek az uniós elvárásoknak is megfelelő óriási hulladéklerakók. Az utóbbi hónapokban a kelet-Pest megyei tároló építése borzolta a kedélyeket, hiszen jó néhány település népszavazáson utasította el, hogy az ő falujuk határában épüljön a mű. Talán érdemes lett volna az óriás lerakók építése előtt széles körben lefolytatni azt a társadalmi vitát, hogy néhány nagy, regionális hulladékkezelő épüljön, vagy inkább több, kisebb, de ugyanolyan korszerű. Épp most hallottam, hogy kelet-Pest megyében központi komposztáló is épül. Vagyis néhány zsák falevelet vagy fűnyesedéket fogunk a megye egyik csücskéből a másikba szállítani, ahelyett, hogy a kert sarkába borítanánk le, esetleg településenként egy kisebb komposztálóba? Ne feledjük, hogy a korabeli parasztgazdaságok egyáltalán nem ismerték a hulladékot, mindent felhasználtak valamire.
Arról aztán végképp alig esik szó, hogy a hulladék keletkezését kellene megakadályozni. Az egymást követő kormányok csak lerakásban, égetésben, jobb esetben válogatásban és újrahasznosításban gondolkodtak, miközben nem történtek igazán hatékony lépések a szemét keletkezésének megakadályozására. A csomagolóanyag gyártás igen jó üzlet, a szeméthegyek emelkednek, a kukás kocsik pedig rendületlenül közlekednek a Budapest – Pusztazámor útvonalon, de nemsokára az ország más útjain is kerülgethetjük a „környezetvédelmi célú”, a szemetet ide-oda talicskázó kukásautókat.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás