Hirdetés

Az agrárkörnyezetvédelmet súlyosan érintő, a Nemzeti Vidékfejlesztési Tervre vonatkozó módosító javaslatok miatt több zöld szervezet tiltakozó levelet írt Németh Imre Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Miniszternek.

Dr. Németh Imre a Magyar Köztársaság Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztere

Tárgy: A Nemzeti Vidékfejlesztési Tervre vonatkozó módosító javaslatok

Tisztelt Miniszter Úr!

A 2004. december 17-én tartandó Nemzeti Vidékfejlesztési Terv Monitoring Bizottsági ülésének egyik témája a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv tervezett módosítása lesz. A javaslat szerint az NVT 2004. évi forrásainak 25%-a átcsoportosításra kerülne a kiegészítő nemzeti közvetlen kifizetések (top-up) társfinanszírozására. Az NVT 2004-2006-os forrásait összesen 20%-os elvonás érintené. (2004: 25%, 2005: 20%, 2006: 15%) Az NVT-n belül az agrár-környezetvédelem előírásait 2004-ben 40%-os elvonás érintené.
Jelen levelet kibocsátó szervezetek az FVM vonatkozó előterjesztésének áttekintése után; az NVT 2004. július 20-án Brüsszelben elfogadott végleges változatának valamint az azt alátámasztó szakmai anyagok ismeretében, továbbá az agrár-környezetgazdálkodással és vidékfejlesztéssel kapcsolatos több éves elméleti és gyakorlati munka után az alábbi állásfoglalást bocsátják ki:

A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium “a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv 2004. évi forrásának 25%-os átcsoportosításáról a kiegészítő nemzeti közvetlen kifizetések (top-up) társfinanszírozására” című előterjesztésének elfogadása szakmai és politikai szempontból nem indokolható, emiatt kérjük Miniszter Urat, hogy az előterjesztést a Minisztérium vonja vissza. Az előterjesztés – elfogadása esetén – a hazai vidékfejlesztés kiszámíthatóságát és finanszírozhatóságát a tervidőszakra nézve ellehetetlenítené, és már a 2004-es időszakban kezelhetetlen finanszírozási problémákat, egyúttal társadalmi feszültségeket keltene, elsősorban azon (becsülhetően) 30.000 gazda és családja körében, akik már 2004-ben pályáztak. Az NVT gerincét jelentő agrár-környezetgazdálkodás esetében a rendelkezésre álló (csökkentés előtti!) kereteket már most kb. másfélszeresen túligényelték. A kérelmek feldolgozásának előrehaladtával az összes igénylés jelentősen nőhet. Indokolhatatlan az az előterjesztés, ami ennek ellenére a 2004-es keret 40%-os csökkentését irányozza elő. Az átcsoportosítás – tekintve, hogy a 80%-os EU társfinanszírozású vidékfejlesztési pillérről a (2004-ben) 25%-os EU finanszírozású közvetlen kifizetésekhez csoportosítana át pénzt – a magyar költségvetést és az adófizetőket a tervidőszakban 120 millió Euró, azaz 30 milliárd forint közösségi társfinanszírozás lehívásától fosztaná meg.

Jelen állásfoglalásunkat alátámasztja az FVM és a KvVM közös Agrár-környezetgazdálkodási Horizontális Bizottságának hasonló értelmű, mellékelt állásfoglalása is.

Budapest, 2004. december 14.

Tisztelettel:
Czeller Gábor elnök Biokultúra Egyesület
Lukács András elnök Levegő Munkacsoport
Horváth Zsolt elnök Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület
Farkas István ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége
Kajner Péter a JŐNEK titkára Védegylet
Márkus Ferenc igazgató  WWF Magyarország




A levelet kezdeményezték: Biokultúra Egyesület, Levegő Munkacsoport, Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Magyar Természetvédők Szövetsége, Védegylet, WWF Magyarország

Jelen levélben foglaltakkal egyetértő szervezetek: B-A-Z Megyei Környezetvédelmi és Területfejlesztési Kht. Borsodi Mezőség Gazdaszövetség Castanea Környezetvédelmi Egyesület Cötkény Térségfejlesztési Társulás Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület CSEMETE Természetvédelmi Egyesület E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület Független Ökológiai Központ Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő Kör Kelet-Magyarországi Biokultúra Egyesület, Kerekerdő Alapítvány Magyar Gazdakörök Országos Szövetsége Nimfea Természetvédelmi Egyesület Ökológiai Egyesület Palocsa Egyesület Somogy Természetvédelmi Szervezet Szent István Egyetem Környezet- és Tájgazdálkodási Intézete Tisza Klub Zöld Akció Egyesület

Indokolás
Az előterjesztésben foglalt előrejelzések már az NVT 2004-es intézkedéseire beérkezett igénylések ismeretében – még a mostani feldolgozottsági szint mellett sem – tarthatók. Csak az agrár-környezetgazdálkodási kifizetések iránti igényt a szakértők már most több mint 30 milliárd forintra becsülik, ami a feldolgozás közel egy hónap múlva várható lezárásáig még jelentősen nőhet. A láthatóan óriási érdeklődés és a 2004-re az NVT-be ezen intézkedésére előirányzott 19,8 milliárd forintos összeg ismeretében éppen a keretek növelésére, semmiképpen sem a csökkentésére lenne szükség. Az NVT ismertsége az elkövetkező években várhatóan növekedni fog – többek között a most beindult és felfutó Agrár-környezetgazdálkodási Információs Rendszernek, valamint a civil szervezetek ismeretterjesztő tevékenységének köszönhetően. Az egyre több gazda által megismerendő intézkedések dinamikusan növekvő forrásigényt fognak jelenteni.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Természetvédelmi Hivatala szakmai anyaga az agrár-környezetgazdálkodás kiterjesztését javasolja 1,5-2,0 millió hektárra hazánkban. Csak ennek finanszírozásához a 2004-2006-os időszakra 120 milliárd forintra lenne szükség az NVT-ből. A jelenlegi érdeklődés szintje, illetve fokozódása mellett az EU-s és hazai forrásokat a gazdák többszörösen túligényelhetik, ezáltal a természet- és környezetvédelmi célok teljesülhetnek, mindemellett a vidék népességmegtartó képessége javulhat. Az NVT más intézkedései esetében szintén a rendelkezésre álló keretek túligénylése várható a 2004-es támogatási kérelmek feldolgozásának legfrissebb eredményei ismeretében. A módosítási javaslat előkészítése már 2004 szeptemberében elkezdődött, akkor, amikor még ki sem írták a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) támogatásaira szóló pályázatokat. Az akkor elkészült javaslat nyilván nem vehette figyelembe a beérkező tényleges igényeket, és a valós tendenciák ismeretében kijelenthetjük, hogy az NVT Monitoring Bizottság elé kerülő előterjesztés becslései – amire az elvonás mértékét és összegét alapozták – tévesek, alábecsültek, nem képezhetik helyes döntés alapját. A túligénylés ismeretében a források elvonásának politikai és társadalmi felelősségét az arról döntő intézményeknek vállalniuk kell.

A tervezett intézkedés azért is elfogadhatatlan, mert ellentétes az EU közös agrárpolitikájának reformtörekvéseivel, vagyis a vidékfejlesztéstől, a környezetbarát, minőségi agrárfejlődéstől valamint a kis és közepes méretű egyéni (családi) gazdaságoktól csoportosít át forrásokat a tömegtermelés direkt támogatására. Az FVM indokolása szerint (igaz, az átcsoportosítás kezdeményezésekor még meg sem jelentek a pályázatok) – az NVT intézkedései túl bonyolultak, illetve nem eléggé ismertek a gazdák előtt, ezért túl kevesen fogják ezeket igénybe venni, és ezért a pénz egy része felhasználatlan maradna. A módosítási javaslat indoklásában szereplő érv – miszerint a programba bejelentkezők nem fognak megfelelni majd az előírásoknak, ami így a támogatási összeg csökkentését fogja maga után vonni – meglehetősen rosszhiszemű és diszkriminatív. A források jelentős túligénylése – az FVM részéről tapasztalt elhanyagolható mértékű tájékoztatási szint mellett – éppen ennek ellenkezőjét bizonyítja. Jelen előterjesztés 2004-ben már a harmadik alkalom, hogy az FVM vezetése jelentős mértékben csökkenteni kívánja az NVT keretösszegeit. Ez a tendencia elfogadhatatlan akkor, amikor az EU csatlakozás a magyar gazdákat élesedő versenyhelyzet elé állítja.
A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv – helyes végrehajtás és megfelelő finanszírozás mellett – annak eszköze lehet, hogy nehezedő helyzetben is megmaradjon, sőt: emelkedjen a magyar vidék népesség megtartóképessége.

Kapcsolódó anyagok:

A VIDÉKVISSZAFEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM LÁTNOKAI

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás