Vitatja az OAH az atomvonat-indítás kockázatát

2014. június 21. 8:17

Vitatja az OAH az atomvonat-indítás kockázatát

Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgatója szerint nem gátolja a paksi atomerőmű 2-es blokkjának üzemidő-hosszabbítását az, hogy a 2003-ban megsérült fűtőelemeket még nem szállították el. Fichtinger Gyula hangsúlyozta: a tokozott kazetták tárolása biztonsági szempontból megoldott, az oroszországi kiszállítás műszaki feltételei, engedélyei adottak, és van alternatív megoldás is.

A nukleáris hatóság főigazgatója az MTI-nek nyilatkozva cáfolni igyekezett a nol.hu a fentieknek ellentmondó információit. "Pontosan felmértük, hogy melyik tokban mennyi fűtőanyag került. Az így készült anyagmérlegeket a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség is vizsgálta és rendben találta. Tudjuk, hogy mennyi van benne, tudjuk, hogy hogyan viselkedik, tudjuk, hogy milyen feltételek mellett, hogyan lehet, hogyan kell szállítani" - jelentette ki Fichtinger Gyula.

A 2003-ban, tisztítás közben megsérült kazetták az úgynevezett pihentető medencében vannak, tárolásuk a "biztonság szempontjából megoldott, fenntartható folyamat" - mondta. A 2-es blokk tervezett üzemideje 2014. december 31-én jár le, az üzemidő hosszabbításra évek óta készülnek - emlékeztetett a főigazgató. Hozzátette, azzal számoltak, hogy 2015 végéig elszállítják a fűtőelemeket (ehhez képest tavaly azt nyilatkozta az OAH, hogy a sérült fűtőelemeket várhatóan 2014-ben szállítják vissza Oroszországba).

A kazetták Oroszországba visszaszállításának műszaki feltételei - beleértve a szállításhoz szükséges eszközöket, járműveket - megvannak, csakúgy, mint az engedélyek - ismertette Fichtinger Gyula. Megjegyezte, hogy az Ukrajnában kialakult helyzet értékelése nem az ő feladatuk (erről viszont az hangzott el a parlament nemzetbiztonsági bizottságának ülésén, hogy az ukrajnak helyzet jelenleg nem teszi lehetővé a szállításokat, amit Szél Bernadett, a bizottság LMP-s tagja a Népszabadságnak megerősített).

Fichtinger hozzáfűzte: attól a pillanattól kezdve, amikor a szakemberek elkezdtek gondolkodni a sérült fűtőelemek sorsáról, az OAH ragaszkodott ahhoz, hogy bármilyen megoldást is preferálnak, legyen alternatíva. Ezt az elvet követve készítették elő oroszországi feldolgozásra a fűtőelemeket.  Jelezte: ha a szállítás végképp meghiúsulna, az atomerőművel szomszédos Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolója fogadja be a tokozott üzemanyagot, a létesítmény egyik kamrájában az elhelyezés feltételei biztosítottak. 
Az OAH főigazgatója az MTI kérdésére az üzemanyag-beszerzésre is kitért. Elmondta, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. a jogszabálynak megfelelően két évre elegendő üzemanyagot tárol a telephelyén. A friss üzemanyag szállítása műszakilag sokkal könnyebben kivitelezhető, mint a kiégett fűtőelemek szállítása - hangsúlyozta. Hozzátette: a környező országokban légi szállításra is van példa, megfelelő engedélyek birtokában akár ez, akár más gyártótól való beszerzés is szóba jöhet.

Nyilatkozott az MTI-nek Kovács Antal, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. kommunikációs igazgatója is: a 2. blokk üzemidő-hosszabbítási kérelmével kapcsolatban úgy tájékoztatott, hogy az eljárást az Országos Atomenergia Hivatal végzi. Az atomerőmű a hatóság által megfogalmazott követelményeket teljesítette, így várhatóan ez év folyamán megkapja az engedélyt a meghosszabbított üzemidőre.

A kiégett fűtőelemek (műszaki értelemben a sérült fűtőelem-kazetta is annak számít) határokat átszelő szállítását az európai gyakorlatban nemzetközi egyezmények szabályozzák, rögzítve az útvonalat is. Magyarország jelenleg egyetlen ilyen ratifikált egyezménnyel rendelkezik: a parlament honlapján olvasható "Magyarország Kormánya, Ukrajna Miniszteri Kabinetje és az Oroszországi Föderáció Kormánya között a Magyarország és az Oroszországi Föderáció között Ukrajna területén keresztül történő nukleárisanyag-szállításról szóló megállapodás kihirdetéséről" című törvényben egy pontosan körülírt magyar-okrán-orosz útvonal szerepel, benne a szállítmány által érintett határállomásokkal. Ezt az egyezményt a felek 6 éven át készítették elő. Bármilyen alternatív útvonalat hasonló megállapodásban kell rögzíteni, amelyhez az érintett országok beleegyezeését is meg kell szerezni (akiknek semmi hasznuk a szállítmány átengedéséből, a kockázatait viszont viselik), ugyanakkor újabb egyezmény(ek) előkészítésének egyelőre semmi jele.

Ami a paksi 2-es blokknál lévő sérült fűtőanyagkazettákat illeti, azok eltávolítása szerepel az üzemidőhosszabbítást előkészítő engedélyezési dokumentációban, így legalább is furcsa lenne (és az eljárásba ügyfélként bevont szomszédos országok szakhatóságainak, illetve a NAÜ-nek is meg kellene magyarázni), ha a magyar hatóság az addicionális biztonsági kockázatot jelentő kazetták elszállítása nélkül adná ki az engedélyt a további 20 éves üzemelésre.-írta a nol.hu.




Kapcsolódó anyagok Az igazi kétharmadnak nem kell a paksi bővítés
Atomrulett
Paks 2 állami támogatása sokszorosan sérti az európai jogrendet
Elkendőzött paksi atombaleset
Jó lecke volt a 2003-as súlyos paksi üzemzavar
7000 milliárdba is fájhat a paksi bővítés
Mit kap Orbán 84. és Putyin 95. születésnapjára?
Vakvágányon az orosz atomvonat

Hozzászólások

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés