A rovat kizárólagos támogatója

Az óceán ezen része egy paradicsom az illegális halászoknak, a fogásokat átpakolják, hogy még tovább tudjanak a tengeren maradni és a kifogott zsákmányt is „tisztára mossák” így. Nauru a harmadik olyan csendes-óceáni ország a Marshall-szigetek és Tuvalu után, mely betiltotta a fogások átpakolását a kizárólagos gazdasági övezetükön belül.

A Greenpeace tényfeltáró küldetése a csendes-óceáni tonhalipar kapcsán nem maradt eredménytelenül. A Rainbow Warrior III legénysége sikeresen feljutott egy tajvani horogsoros halászhajó fedélzetére, ahol az ipar sötét arcára is fény derült. Rengeteg hiányosságra utaló nyomra bukkantak a fogási napló és az engedélyek kapcsán, továbbá az is egyértelművé vált, hogy a fogásokat átpakolják egy ún. „anyahajóra”, mely módszerrel viszonylag könnyű elcsalni a zsákmányolt mennyiségeket.

A kampány felkeltette a környéken elterülő szigetország, Nauru figyelmét, és a kormányuk be is jelentette, hogy betiltja a fogások átpakolásának lehetőségét. A naurui halászati hatóság (NFMRA) hitelt adott a Greenpeace tevékenységének, és közölték a kormánnyal, hogy ők is többször észleltek gyanúsan viselkedő horogsoros halászokat a nemzetközi vizeken, és sok esetben Nauru vizeire is bekeverednek. 

 „Az óceán ezen része egy paradicsom az illegális halászoknak, a fogásokat átpakolják, hogy még tovább tudjanak a tengeren maradni és a kifogott zsákmányt is „tisztára mossák” így. Nauru a harmadik olyan csendes-óceáni ország a Marshall-szigetek és Tuvalu után, mely betiltotta a fogások átpakolását a kizárólagos gazdasági övezetükön belül (röviden EEZ, az adott ország tengerpartjától számított 200 tengeri mérföldes, vagyis 1852 méteres terület).

Lori Toribau a Greenpeace kampány vezetője elmondta, hogy a legnagyobb probléma a törvény betartatása, mivel pusztán egyetlen járőrhajó felügyeli ezeket a vizeket. A külföldi halászflották felelősek a térség tonhalfogásának mintegy 80 százalékáért, és az NFMRA szerint a fogások átpakolása a legfőbb okozója a túlhalászatnak.

„A lakosaink az elmúlt években sokkal jobban érezték ennek a hatásait. Látható, hogy sokkal kevesebb hal jut nekünk, mivel számos, engedély nélkül tevékenykedő külföldi halászhajó messze többet zsákmányol, mint amennyi igazságos lenne, és mindezek a fogások a nemzetközi piacon kerülnek értékesítésre.” – mondja Charleston Deiye, az NFMRA elnöke.

Horogsoros halászat Greenpeace

A térség tonhalpopulációja drasztikus helyzetben van. Becslések szerint a csendes-óceáni kékúszójú tonhal állománya már csak a 4%-a(!) az eredeti állapotához képest, a Természetvédelmi Világunió már kritikusan veszélyeztetettnek nyilvánította. 

„Az egész halászati iparágunkat a csőd szélére taszítják. Kötelességünk megvédeni a vizeinket és a gazdaságunkat.” –folytatja Mr. Deiye.
Hozzátette, hogy a tilalom a csendes-óceáni szomszédjaikkal való szolidaritás része annak érdekében, hogy a csendes-óceáni szigetvilág halászata újjáéledjen. Pápua Új-Guinea, Mikronézia, Vanuatu és Szamoa kizárólag külföldi hajók számára tiltja a fogások átpakolását; míg Új-Zéland és Tokelau bizonyos kivételekkel engedélyezi; Fidzsi, Salamon-szigetek, Kiribati és a Cook-szigetek csak kormányzati engedéllyel teszik mindezt lehetővé.

 

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás