A rovat kizárólagos támogatója

Tarlós István főpolgármester a Népszavának adott interjúban többek között beszélt arról, hogy létezik egy nem tőle származó javaslat, amelyet “jobb híján” támogatni fog. Eszerint lenne egy minimális díj a budapesti közigazgatási határon, és lenne egy “szó szoros értelmében vett dugódíj” a belvárosban, a kiskörúti határvonalban. Hozzátette: a díj mértékéről még nincs konkrét döntés.

Azt mondta, a közigazgatási határon elképzelt zónahatár annyiban nem új, hogy minden megyében van már matrica. Ha Budapesten is lesz, az nem fog eltérni az ország többi pontján már bevett szokástól – tette hozzá. 

A főpolgármester az interjúban többször is emlékeztetett arra, hogy a dugódíjat nem ő találta ki, hanem azt a korábbi városvezetés vállalta szerződésben az unió felé a 4-es metróhoz adott támogatással összefüggésben. Itt nincs választási lehetőség, vagy vissza kell valamennyit fizetni az uniónak, vagy be kell vezetni a dugódíjat – fogalmazott Tarlós István.

Részlet a Népszava interjúból: 

– Beszéljünk a dugódíjról. Nem régen azt mondta, lehet ez majd napi 500 forint, vagy havi ötezer. Az LMP rátett egy lapáttal, az ő politikusuk napi 700 forintot kérne az autósoktól a behajtásért. Mit szól ehhez?

– Muszáj ezt kommentálnom? Szorgalmas, rendes fiú az LMP-s képviselő, én tolerálom a javaslatait és a kijelentéseit, de a döntéseinket nem biztos, hogy ehhez igazítjuk. Örülök, hogy foglalkoztatja a kérdés. Valójában elég nagy probléma nekünk a dugódíj. Ebben az ügyben évek óta összemosási kísérlet folyik, pedig csak elő kellene venni azt a szerződést, amit az elődöm kötött és kiderülne, az Unió ragaszkodik hozzá. A mértékéről és a zónahatárról nem egyeztek meg annak idején, ezekről nekünk kell dönteni. Azt azonban senki ne mondja, hogy a korábbi kurzus városvezetése semmi rosszat nem tett, mert elegendő lenne, ha ad abszurdum az ellenzék által említett egyetlen utcába vezetnénk be a dugódíjat. Ez cinizmus. A szerződést nem mi írtuk alá, az Unió pedig nyilván nem teljesen hülye. Amikor dugódíjról beszél, értelmezhető földrajzi nagyságrendre és értelmezhető bevételre gondol. Mi nem támadtuk az elődöket azért, hogy bevállalták, legfeljebb elmondtuk, hogy ezt nekik köszönhetjük, ami így igaz. Emellett arról is beszéltünk, hogy a dugódíj bevezetését ugyan 2013-ra vállalták, a feltételeket viszont nem biztosították. Nem fejezték be a négyes metrót, egy vagy két őrzött P+R parkolót építettek, így a jelenlegi városvezetésnek kell a feltételeket megteremtenie, mert kényszerhelyzetben vagyunk. Fölösleges ebben a kérdésben a bulvárlapokban folytatásos regényeket írni, mert azt ugyan nem hiszem, hogyha ezt a díjat nem vezetjük be, akkor a négyes metróhoz adott 180 milliárdos támogatást elvonja tőlünk Brüsszel, de azt hiszem, legalább pedagógia céllal visszakér valamennyit. Márpedig tíz milliárdot vagy akár egyetlen fillért sem szeretnék visszafizetni. Ennek a pénznek van helye, mert mondjanak bármit, a fővárosban folynak a fejlesztések.

– Mikortól, illetve hol fognak fizetni azért, hogy a főváros kerületeibe behajthassanak?

– Úgy gondolom, 2016 vége felé elméletileg bevezethető a dugódíj. Most van egy olyan javaslat, ami egyébként nem tőlem származik, de jobb híján támogatni fogom, hogy legyen minimális díj a budapesti közigazgatási határon, és legyen egy szó szoros értelmében vett dugódíj a belvárosban, a kiskörúti határvonalban. A díj mértékéről még nincs konkrét döntés. A közigazgatási határon elképzelt zónahatár annyiban nem új, hogy minden megyében van már matrica. Ha Budapesten is lesz, az nem fog eltérni az ország többi pontján már bevett szokástól.

– Aki a Belvárosban lakik, az fizetni fog, ha például másik zónába jár dolgozni?

– Erről nincs döntés, magam azonban ambivalens vagyok ebben a kérdésben, mert azért, hogy valaki naponta hazajár, személy szerint nem szívesen fizettetnék. Aki viszont kívülről bemegy a belvárosi zónába, az bátran fizethet, akár engem is ideértve. Ez ugyanis nem kötelező. Az autót lehet P+R parkolóban hagyni és használni a tömegközlekedést, ha mindez van, és jól működik. A Belváros részleges autómentesítésének ez valóban föltétele. Sokan azt mondják, hogy én abszolút autópárti vagyok, ami nem egészen igaz, csupán azt állítom, hogy az autósok rovására drasztikus lépéseket feltételek biztosítása nélkül nem szabad tenni. Olyanokat sem érdemes csinálni, ami például a Bajcsy-Zsilinszky úton van, hogy gyakorlatilag két bicikli út fut párhuzamosan egymás mellett.

– Az autósok már így is nagyon sok adót fizetnek.

– Ezt nem tudom, abból a fővároshoz semmi nem folyik be.

– Ennek ellenére biztos abban, hogy nem Tarlós Istvánt fogják szidni az újabb adóért? Annál is inkább, mert öt éve ön, valamint a Fidesz vezeti ezt a várost, így visszafelé mutogatni már nem biztos, hogy hatásos.

– Aki épelméjű és hajlandó megnézni, hogy tényleg mi a helyzet, az biztosan nem fogja ezt megtenni. Amúgy egy személyben nem is tudnék dugódíjat bevezetni, mert ahhoz minimum 17 szavazat kell a közgyűlésben. Nem az én mániám a dugódíj, ami pedig a visszamutogatást illet, nem akarok drasztikus példákat mondani, mert akkor visszamehetnénk a II. világháborúig. Itt nem visszamutogatásról van szó. Hadd legyek abban is őszinte, hogy nagyon utálatosnak tartom, amikor olyanokat olvasok, hogy "Tarlós szerint" a fővárosi MSZP-SZDSZ koalíció vállalta a dugódíjat. Nem Tarlós szerint vállalták, hanem konkrétan ez van a szerződésben. Tessék megnézni. Itt nincs választási lehetőség, vagy vissza kell valamennyit fizetni az Uniónak, vagy be kell vezetni a dugódíjat. Nyilván lesznek olyanok, akik majd próbálják tovább erőltetni, hogy visszamutogatok, nekik ajánlom, vegyék elő azt a szerződést, ami már négy vagy öt éve érvényben volt, amikor mi idekerültünk.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás