A rovat kizárólagos támogatója
greenfo/MTI

Pekingben egyre súlyosabb a levegőszennyeződés, ma a kínai fővárost egész nap esti sötétségbe burkolta az áttetsző, sötét szmog, az utcafronton az üzletek világítására is szükség volt a tájékozódáshoz. A légszennyezés kb. napi 4 ezer kínai halálesetért felelős.

A főváros iskoláiban megtiltották a kültéri foglalkozásokat, helyenként be sem kellett menniük a diákoknak, volt ahol az internet segítségével online foglalkozásokat tartottak. A lakosságot óvintézkedésekre szólították fel, azt tanácsolták, aki csak teheti, maradjon zárt térben, odakint pedig az emberek viseljenek arcmaszkot.

 A népszerű mobiltelefonos alkalmazásoknak köszönhetően a pekingiek több forrásból is értesülhetnek a levegő aktuális állapotáról, s eszerint tegnap este és ma napközben a levegőminőségi index sok helyütt 600 és 900 között mozgott. Az egy köbméter levegőben mért apró porszemcsék (PM2,5) koncentrációját kifejező mutatók szerint Peking több pontján az Egészségügyi Világszervezet ajánlásában szereplő egészségügyi határértéknek még a 35-szörösét is kimutatták. Pekingben a négyes skálán továbbra is a narancssárga, vagyis a második legmagasabb szintű szmogriadó van érvényben. Ennek értelmében egyes üzemeknek vissza kellett fogniuk a termelésüket, másoknak le kellett állniuk; az építkezések építőanyagainak szállítását elvben leállíttatták.

Peking és Honan tartomány autópályáit szakaszosan és időlegesen lezárták a látótávolság lerövidülése miatt. Súlyos szmogot jelentettek az északi Tiencsin városból és a szomszédos Hopej tartomány egyes részeiből is. Az országos meteorológiai központ előrejelzése szerint még holnap is kitart az északi térséget napok óta ellepő szmog, amelyet hivatalosan is az év eddigi legrosszabbjának neveznek. A szakemberek a kialakult helyzetért elsősorban a széntüzelést teszik felelőssé, s hozzáteszik, hogy mindehhez a jelentős autóforgalom és a komplex éghajlati viszonyok, a hideg is hozzájárult. A szmog nagy részét állítólag a szél fújta a fővárosba.

 Az ilyenkor szokásos módon a közösségi médiát folyamatosan ellepik az átláthatatlan szmogot ábrázoló amatőr fényképek, a kórházakban megnő a légzőszervi panaszokkal orvoshoz fordulók száma, az online üzletekben megugrik a levegőtisztítók és az arcmaszkok forgalma. Egy korábban nyilvánosságot kapott és azóta sokat idézett tanulmány szerint mintegy félmilliárd észak-kínainak átlagosan öt és fél évvel rövidül meg az élete a belélegzett rossz minőségű levegő miatt. A kínai Hszinmin magazinban közölt 2013-as felmérés szerint a szabad levegőn töltött egyetlen nap Pekingben 21 szál magas kátránytartalmú cigaretta elszívásával egyenértékű.
 
Egy amerikai nonprofit szervezet, a Berkeley Earth országos adatokon alapuló, frissen közreadott elemzésében arra következtetetett, hogy a kínaiak 80 százaléka rendszeresen ki van téve a szmog ártalmainak; a légszennyezés körülbelül napi 4 ezer kínai halálesetért felelős.

Peking arra készül, hogy bevezesse az autók és egyéb gépjárművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó legszigorúbb szabványt a világon – közölte a kínai főváros környezetvédelmi hivatala, miközben a hétvégén ismét sűrű szmog lepte el a húszmilliós metropoliszt.
 

Pekingben tegnapelőtt az idei év legmagasabb szintű szmogriadóját rendelték el, a vészjelzést sárgáról narancssárgára emelték. Ennél csak a vörös erősebb. A kínai főváros évek óta küzd a krónikus légszennyezettséggel, amely a téli fűtési időszakban a még használatban lévő elavult széntüzelésű kazánok használata miatt az átlagosnál is nagyobb gondot jelent az itt élőknek. Az ígért új normák hatályba léptetésétől azt várják, hogy a személyautók kibocsátását sikerül 40 százalékkal visszafogni, míg a nagyobb motorokkal rendelkezők esetében, mint amilyenek a buszok is, 50 százalékos lesz a csökkentés. Jelenleg a 2013-ban érvénybe léptetett környezetvédelmi előírások vannak érvényben, amelyek az Euro-5 kibocsátási határértékeknek felelnek meg.

A PM2,5 szennyezésnek, vagyis az apró porszemcsék egy köbméter levegőben található koncentrációjának 31 százalékáért az autók tehetők felelőssé. Nemzetközi tapasztalat szerint a szigorú kibocsátási szabvány fontos eleme a levegőminőség javításának. A szakemberek szerint a 2017. december 1-jén bevezetni tervezett szabványok révén a járművek kibocsátását 2022-re 30 százalékkal lesznek képesek visszaszorítani. A kínai központi kormány korábbi utasítása szerint a fővárosnak 2017-re el kellene érnie, hogy a PM2,5 szennyezettség a 2012. évihez képest 25 százalékkal csökkenjen. Pekingben 2008 óta hét közben a rendszámok alapján kitiltják az autók körülbelül 20 százalékát az utakról. Időnként nagyobb nemzetközi eseményekhez kapcsolódóan, mint utóbb az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (APEC) csúcskonferenciája, vagy a közelmúltbéli katonai parádé, hetekkel korábban bejelentik a legszigorúbb korlátozásokat, hogy az adott időpontra kék legyen az ég Peking felett.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás