Hirdetés

A Süddeutsche Zeitung német napilap szerint a Volkswagen egyes vezetői már 2006-ban tudtak az emissziós értékek manipulálása céljából telepített szoftverről. Európában nem kapnak kárpótlást a manipulált “népautók” tulajdonosai.

Az újság a Volkswagen belső vizsgálatának eredményére hivatkozik, amely szerint a Volkswagen motorfejlesztő részlegének több menedzsere, illetve munkatársa segített a tesztelési ciklusokat felismerő szoftver kifejlesztésében, és sokan tudtak is róla, hogy zajlanak ilyen munkák. Az első kísérletek egészen 2006-ra nyúlnak vissza.

Nem mindenki nézte ezt jó szemmel, a lap szerint az egyik alkalmazott tájékoztatta a konszern felső vezetésének egyik menedzserét az illegális fejlesztésekről. Mondjuk, jó sokáig várt, mert csak 2011-ben ment az első jelentés a meg nem nevezett vezetőnek, aki nem tudott vagy nem akart érdemben foglalkozni az információval.
 

kép: Volkswagen


A Volkswagen a botrány kirobbanása utáni hetekben arra hivatkozott, hogy a manipuláció egy szűk mérnökcsapat felelőssége, a csalásra a felső vezetés nem adott felhatalmazást, és nem is tudott róla. A Süddeutsche Zeitung írása részben igazolja, részben cáfolja ezt az origo szerint.

Európában nem kapnak kárpótlást a manipulált autók tulajdonosai

A Volkswagen ugyan megerősítette, hogy az Egyesült Államokkal ellentétben Európában nem fizet kártérítést a csoport (VW) dízelbotrányában érintett autók tulajdonosainak, az Európai Bizottság és a cég azonban további egyeztetéseket folytat az ügyben. A német autógyár az Európai Bizottság követeléseire reagálva azt írta négy napja, Észak-Amerikában azért indokolt a jóvátétel, mert egyelőre még nem tudtak megállapodni a helyi hatóságokkal az érintett járművek javításának módjáról, a tulajdonosoknak ezért hosszabb ideig kell várniuk a megoldásra, mint máshol.
Az Egyesült Államokban a VW ígéretet tett arra, hogy utalványok formájában összesen 1000 dollár kárpótlást juttat azoknak, akiknek az autójában meghamisították az emissziós értékeket, továbbá három évig hiba esetén ingyenes segítségnyújtást biztosít. Elzbieta Bienkowska, a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztos a múlt héten levelet írt Matthias Müllernek, a Volkswagen vezérigazgatójának, amelyben egyebek mellett az amerikaihoz hasonló kárpótlást követelt a manipulált autók európai tulajdonosai számára.

Csütörtökön az EU-biztos személyesen is tárgyalt a VW-vezérrel Brüsszelben. A találkozót követően a Volkswagen közleményt adott ki, amelyben azt írták, hogy "az amerikai és a kanadai helyzet nem hasonlítható automatikusan a világ más piacaihoz. Ezért ezt az eljárást (a kompenzációs programot) nem lehet egyszerűen ráhúzni más piacokra". "Európában a javítási és szervizelési folyamatra fókuszálunk" – közölték. A megbeszélés után Elzbieta Bienkowska ismételten arra szólította fel a vállalatot, hogy találjanak megoldást a fogyasztók megfelelő módon történő kárpótlására. Mint mondta, a fogyasztókat ugyanolyan módon kellene kezelni Európában, mint Amerikában. Az Európai Bizottság közleménye szerint Matthias Müller beleegyezetett, hogy további egyeztetéseket folytassanak az ügyben. A legnagyobb európai autógyártó vállalatnak számító Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) vizsgálatai hatására tavaly szeptemberben elismerte, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A botrány világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.(MTI)

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás