A rovat kizárólagos támogatója

Ezúttal az európai erdőkben az elmúlt 20 000 évben történt változásokat mutatják be. Az Évszakok április 14-én jön ki a magyar mozikban. A két rendező, Jacques Perrin és Jacques Cluzaud a Frankofón filmnapokra érkeztek a magyar fővárosba. Ez alkalomból készítettem velük interjút. (X)

 

 

 

 

 

 

A film előzetese:

 

Bajomi Bálint: Azt olvastam, hogy nagy költségvetéssel forgathattak. Alkalmaztak-e új technológiákat?
Jacques Perrin: Ahányszor csak filmet készítünk együtt, mindig kitalálunk valamit. Ahhoz, hogy mindenféle domborzat (hegyek, óceánok) fölé tudjunk repülni, összeszereltünk egy szuperkönnyű motoros kisrepülőgépet. Az emberi történelem során először repültünk madarakkal együtt az előző filmünkhöz, a Vándormadarakhoz – ez volt minden civilizáció álma. Az „Évszakokhoz”  kitaláltunk egy szerkezetet, amellyel először nyílik arra lehetőség, hogy az állatok, például a lovak sebességével haladjunk. Így megmutathatjuk, hogyan képesek az állatok gyorsan cselekedni, futásnak eredni. Elképesztő ügyességgel csinálják, az emberek ezt meg sem tudják soha közelíteni. Amikor futnak, amikor repülnek, amikor zuhannak, mindig ott vagyunk egy kamerával, egy-két méterre tőlük. Nem szégyelljük, hogy nem alkalmaztunk speciális hatásokat. Mindenesetre nem egyszerű a gépeket kitalálni, mert nem profik vagyunk, hanem amatőrök, és remekül szórakozunk eközben. És találunk, kitalálunk olyan tárgyakat, amelyekkel játszhatunk, megközelíthetjük az állatokat.

Két Jacques: Jacques Perrin és Jacques Cluzaud, film két rendezőjeKét Jacques: Jacques Perrin és Jacques Cluzaud, a film két rendezője

 

BB: És nem alkalmaznak számítógépes effekteket?
JP: Nem, nem, nem… Állatok „létrehozása” érdekében nem. A filmben látható minden állat valódi, nem használunk effekteket, hogy ott nem lévő állatokat hozzunk létre. Arra használjuk a számítógépet, hogy például kitöröljünk egy házat, ami a háttérben lenne. De minden állat nagyon is élő…

BB: A hiúz és a farkas nemrégiben visszatértek a magyarországi erdőkbe, de nagyon nehéz őket megfigyelni a természetben. Az önök filmjében hosszú jelenetek vannak, amelyek ezeknek az állatoknak a viselkedését mutatják. Hogyan sikerült felvenniük ezeket a ritka ragadozókat? Vadon élő állatokkal dolgoztak vagy háziasított egyedekkel?
Jacques Cluzaud: Mint azt Ön is mondta, a mai Európában lehetetlen megközelíteni egy hiúzt a rejtett életmódja miatt, és képzelje el, milyen lenne a farkasvadászatot követni, ez szóba sem jöhetne. Olyan állatokat filmeztünk, amelyek nem félnek az emberektől, amelyek nem foglalkoznak az emberekkel. Tehát az imprinting technikáját alkalmaztuk, mint a madaraknál az előző filmünkben, a „Vándornépben”. Az állat a születésétől fogva ismeri az embert, tehát a hiúz például nem a vad világból jön, hanem a fogságból származik.  Különböző helyeken lévő természetközeli helyszíneken neveltük fel. Tehát születésétől kezdve ismeri az embert, és nem fog vele foglalkozni. Éli a megszokott életét, jön-megy, vadászik, kölyökkorában az ágakba veri a fejét, és nem fél a kameránktól.

BB: És a farkasok?
JC: Ami a farkasokat illeti, minden filmben ugyanazokat az állatokat filmezik, legyenek kicsik vagy nagyok: ugyanazok a farkasok, ugyanaz a farkasfalka. Részben Belgiumból, részben Franciaországból származnak. Bébifarkasok, amelyeket együtt neveltek fel és születésük óta ismerik a kameránkat, és egymással alkothatnak falkát. Láthatjuk őket szocializálódni, ölelkezni, és lefilmezhetjük őket. Másképp nem lehetne csinálni. Íme! Ez a közelség mesterségesnek tűnhet. De mint mondta, amikor az erdőben sétálunk, messziről látjuk az állatokat. Ez kicsit olyan, mintha a szelekció során kiválasztottuk volna az összes félénk állatot, mert a vadon életében azonnal megölik azt az állatot, amelyik nem fél. És már minden utódja is félénk lesz. Ez tehát azt jelenti, hogy ha az állat nincsen messze az emberektől és nem láthatatlan, kevés esélye van a túlélésre Európában. De ez nem természetes! Semmi oka félni az embertől. Amikor messzi helyekre mentünk forgatni, ahol az állatok nem ismerik az embereket, pl. a Galapagos-szigetekre, láttunk egy kíváncsi sast, aki tőlünk néhány méterre ült le, hogy lássa, hogy mit csinálunk, és nem félt tőlünk. Azzal, hogy szelektáltunk, elértük, hogy a vadon féljen tőlünk.

BB: Rendben. Említette Belgiumot, Franciaországot, hol máshol forgattak még?
JC: Norvégiában, Romániában, Lengyelországban…

BB: Białowieżában, az egyik utolsó európai őserdőben?
Jacques Perrin: Igen. Aztán egy keveset Nagy Britanniában. De leginkább a francia vidéken forgattunk, nem messze az Alpoktól és a Pireneusoktól, sőt, még Párizs körül is. Sűrű erdőket kerestünk tehát. Ma már sajnos nincs nagy változatosság, akár a növényeket, akár az állatokat illetően. Megpróbáltuk tehát összehozni az egymástól messze lévő helyeket, és megpróbáltunk egy erdőt csinálni belőle. Az emberek megtámadták az erdőket, a fákat, az állatokat, és az emberek nyertek. Ők voltak az erősebbek. Az állatok nem adták fel a háborút. Elszenvedték az ember hódítását. Ideje lenne hát, hogy használjuk az értelmünket, a gyakorlati eszközeinket, és másképpen csináljuk, ne folytassuk az állatok és a környezet tönkretételét.

Európai bölényekEurópai bölények

 

 


A Mozinet sajtóközleménye:

Az Évszakok már a premierje előtt többszázezer forintot gyűjtött öt magyar természetvédelmi programnak, ráadásul természetszerető amatőrfilmes gyerekek és felnőttek rövidfilmjeit is láthatjuk csütörtöktől a több éven át forgatott, 40 millió dolláros költségvetésű francia természetfilm vetítései előtt a mozikban. Az Évszakok narrátora Kulka János.

Az Évszakok Oscar-jelölt rendezőpárosának üzenete, hogy az ember ismét szövetséget köthet a természettel. Erre szép példa, hogy az Évszakok premier előtti jótékonysági vetítéseire már most elkelt 400 jegy, a hátralevő debreceni utolsó vetítéssel együtt (április 13., Apolló mozi) várhatóan több mint 400.000 forint plusz forráshoz jut a Budakeszi Vadaspark, a Petesmalmi Vidrapark, a WWF két természetvédelmi programja és a Kámoni Arborétum. A filmet forgalmazó Mozinet ugyanis a vetítések teljes bevételét a támogatott intézményeknek ajánlotta fel.

A  több éven át forgatott, 40 millió dolláros költségvetésű Évszakok Európa élővilágának változását mutatja be az elmúlt húszezer évben, a jégkorszak végétől napjainkig. A film április 14-től látható országosan a hazai mozikban, Kulka János narrációjával.

A Mozinet a jótékonysági vetítéssorozattal egyidőben kisfilmpályázatot is hirdetett iskolások és felnőttek számára, a legjobb pályaműveket pedig a nagyközönség is megnézheti az Évszakok kísérőfilmjeként a mozikban. A pályázók kétperces kisfilmjei bemutatják az itt élő állatokat, növényeket, vagy kérdéseket fogalmaznak meg az emberi civilizáció és az állatok békés egymás mellett éléséről. A szakmai zsűri tagjai Für Anikó színművésznő, Lubics Szilvia hosszútávfutó, ultramaratonista és Mosonyi Szabolcs természetfilmes voltak. A beérkezett mintegy harminc pályázatból az alábbi kisfilmeket választották ki az Évszakok kísérőfilmjeként:

Középiskolás kategóriában Faddi Lilla, Stefkó Fanni, Szávuly Bence, Vidovics Ádám Visszaszámlálás c. filmje:

Felnőtt kategóriában megosztott első helyezett lett Parádi Gergely Tavasz c. filmje és Prech Márton Fedezzük fel hazánkat! c. filmje.

További hét pályázó National Geographic és Turista Magazin előfizetést nyert.

A kisfilmeket mozikban április 14-től lehet megtekintetni az Évszakok c. film kísérőfilmjeként, mozinként egyet-egyet. Az Évszakok igazi családi program: ajánlja a WWF Magyarország, a Magyar Természetjáró Szövetség és a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület is.

A következő mozik vetítik az Évszakokat csütörtöktől, a nyertes kísérőfilmekkel:

1. Visszaszámlálás c. kisfilm
Uránia Nemzeti Filmszínház
Pécs – Apolló Mozi
Budapest: – Tabán Mozi
                    – Corvin Mozi
                    – Cinema City Campona
Szeged – Belvárosi Mozi
Szeged – Cinema City Szeged
Szolnok – Cinema City Szolnok
Szolnok – TISZApART Mozi
Kaposvár – Szivárvány Kultúrpalota
Pécs – Cinema City Pécs
Szarvas – Turul Mozi
Nyergesújfalu – 10’S Mozi
Sárospatak – A Mozi
Szeghalom – Művelődési Központ

2. Fedezzük fel hazánkat! c. kisfilm

Szentendre – P’Art Mozi
Budapest    – Művész Mozi
                     – Palace Mammut
                     – Cinema City Aréna
Szombathely – AGÓRA-Savaria Filmszínház
Debrecen – Apolló Mozi
Kaposvár – Cinema City Kaposvár
Nyíregyháza – Cinema City Nyíregyháza
Veszprém – Cinema City Balaton
Nagykanizsa – Cinema Nagykanizsa
Zalaegerszeg – Cinema City Zalaegerszeg
Hévíz – Fontana Mozi
Balatonfüred – Balaton Mozi
Heves – MozgóMozi
Vác – MozgóMozi
Mezőberény – MozgóMozi

3. Tavasz c. kisfilm
Budapest – Puskin Mozi
                   – Toldi Mozi
                   – Cinema City Westend
                   – Cinema City Allee
Szombathely – Cinema City Savaria
Debrecen – Cinema City Debrecen
Győr – Cinema City Győr
Miskolc – Cinema City Miskolc
Sopron – Cinema City Sopron
Székesfehérvár – Cinema City Alba
Nyíregyháza – Krúdy Mozi
Szigetszentmiklós – Nádasdy Mozi
Tapolca – Városi Mozi
Jászberény – Lehel Filmszínház
Martfű – CineMartfű

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás