Hirdetés

Miközben Tarlós István főpolgármester a Római-part esetleges árvízvédelmi problémáinak felelősségét a zöldekre hárítja, kérdéses, hogy az 1000 tonnás mobilgátat kik, és milyen gyorsan állítanák fel. Esetleg a városligeti focikopaszokat átvezényli a hatalom?

A főpolgármester szerint a környezetvédőket fogja terhelni a felelősség az árvízkárok miatt.

Helyi népszavazást is tarthatnak a Római-parton tervezett gát megépítéséről – ezt a Klubrádióban mondta a főpolgármester. Tarlós István azt mondta: tart tőle, hogy a tervezett munkák és az ezzel járó fakivágások miatt hasonló tiltakozások lesznek majd, mint a Városligetben. Közölte: közleményt fog kiadni, amiben arra figyelmezteti a környezetvédőket, hogy az esetleges árvízkároknál őket terheli a felelősség.


A piac vezető IBS mobilfal gyártó cég katalógusában megadott súly adatok alapján ki lehet számítani, hogy a 3000 méter hosszú, 4 méter magas mobil fal majdnem pontosan 1000 tonna súlyú fém alkatrészt jelent, amit mind kézzel kell felállítani. Az oszlopokhoz daru is kell, a gerendákhoz állványzat.
Szeneczey alpolgármester szerint ezt a Római-parti mobilfalat 2-3 nap alatt fel lehet állítani. Valójában, ahhoz, hogy biztosan fel lehessen állítani kell kb. 4800 munkaóra. Ez azt jelenti, hogy pl. 100 jó fizikai erejű, gyakorlott ember dolgozik rajta egyszerre 48 órán keresztül, megállás nélkül.
A Római-parti mobilfal messze a legnagyobb lesz a világon az 1000 tonna súlyával. (Csak nehogy leomoljon majd, mint Jerikó falai.)
A legnagyobb a világon eddig a kölni mobilfal rendszer volt kb. 550 tonna összsúllyal. A kölni falrendszer egyébként nem igazán tekinthető egyetlen falnak, egymástól elválasztott szakaszokból áll, nem úgy, mint a Római. A másik, amit a gyártó IBS cég reklámoz a Linz melleti Grein-i fal csak 3,6m magas, kb.760m hosszú, összsúlya 200 tonna alatti.

A mobilfalak relatíve kevés ideje vannak ahhoz szolgálatban szerte a világon, hogy teljes képet kapjuk arról, a szerkezetük mennyi idő alatt megy tönkre, mikor fárad el az anyag, milyen rendszeresen kell az elemeit cserélni. Vessük még össze a német precizitást az összeszerelésben, raktározásban, logisztikában, karbantartásban a magyar rögvalósággal és gondoljunk bele abba, mi várható. Pozsonynál, Prágánál már történtek kisebb haváriák, gondatlanság miatti szivárgások, loptak el leszorító elemeket katasztrófaturisták. Ízlelgessük közben még egyszer a 2013-as haváriaterv megállapításait is. 8 perc. Ennyi idő alatt önti el Óbudát az árhullám, ha csak egyetlen mobilgátszegmens átszakad. A mobilgát-forgalmazó cégek uszadéktalálat, farádőlés esetén a szerkezetre nem vállalnak garanciát. Ezt csak úgy mellékszálként jegyezzük meg arra a mondásra, amikor a főpolgármester a környezetvédőkre tologatja a felelősséget árvíz esetére.
Mindent összevetve egyéb bajai (felszámolja a parti növényzetet és kőszórásra cserélik miatta a fövenyt) mellett ez az óriás fal egy logisztikai rémálom lesz, akárki is fogja üzemeltetni. És hogy milyen remek üzemeltető a főváros, arra a hármas metró állapota is elég jól rávilágít. Közben már megépült (sutyiban) a Dagálynál egy kb.700-800 méteres 3,5 magas mobilfal, amit egyidejűleg szintén már kisebb árvizeknél fel kell majd állítani. Valóban ebből következik majd Óbuda nagyobb árvízi biztonsága? Amelyet amúgy 2013-ban, a legnagyobb árvíz esetén is megvédett az árvíztől a homokzsákokkal kiegészített Nánási-Királyok úti fővédvonal? írta a  Maradjanak a FÁK a Rómain

És még egy fontos aspektus: tárolni olyan speciális feltételekkel kell, (azonos hőmérsékleten télen-nyáron, páratartalom szabályozással…) mekkora csarnok kell ennek???? Hol lesz??? milyen szállítási költséggel??? Maga a tárolás mennyibe kerül???

A Magyar Narancs nyomtatott verzója a héten a Római-parttal foglalkozik. A netes beharangozó szerint:

"Eldől a Római-part sorsa – A gazdagok játszótere
A mobilgát-beruházás a végére fölemészthet akár 20 milliárd forintot, tönkretesz egy kivételes ökoszisztémát, viszont megnöveli néhány befolyásos vállalkozó ingatlanjának az értékét. E tényeket Tarlós István arroganciája sem leplezheti már."

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás