A rovat kizárólagos támogatója

Tarlós István beismerte, hogy hamisak voltak azok a szakmainak álcázott érvek, amelyekkel négy és fél év óta igyekezett lesöpörni a Védegylet és a többi Római-part védő által szorgalmazott megoldást.

Tegnapi sajtótájékoztatóján a főpolgármester közölte, hogy a munkatársai szerint is kell készíttetni egy szaktanulmányt arról, hogy milyen előnyei, illetve hátrányai lennének annak, ha az árvizek elleni védekezés továbbra is a jelenlegi árvízvédelmi vonalon, a parttól kétszáz méterre lévő, és a magassága folytán természetes gátként funkcionáló Nánási út – Királyok útja útvonal mentén történik a jövőben, ahelyett, hogy áthelyeznék a partra.

A Védegylet – azon szakértők megállapításaira támaszkodva, akik nem Tarlós Istvánnak és üzletfeleinek a megrendelésére mondtak véleményt – már többször rámutatott a parti mobilgát alapvető hidrológiai problémájára, ami a térség adottságainak figyelmen kívül hagyásából fakad. A műtárgy ugyanis nemcsak a felszínen alakítaná át visszafordíthatatlanul a tájat – 1500 fa kivágásával és a kavicsos plázs feltöltésével -, hanem a gát alatt létesítendő 3,5 km hosszú vízzáró résfal miatt a felszín alatti vízmozgások útjába is akadályt állítana, ami nagy területek elmocsarasodásához, illetve a kényszerű folyamatos szivattyúzás miatt a talajszerkezet romlásához vezetne.

Miután a Főváros által megbízott tervező is kijelentette, hogy a parti mobilgát tervének esetleges elkészítéséhez előzetesen részletes hidrogeográfiai modellezéssel kell feltárni a várható hatásokat, amelyek akár Budakalászig és az Omszki tóig is kiterjedhetnek, a tények ellen kitartóan hadakozó főpolgármester újabb ütközetre szánta el magát: Bejelentette azt is, hogy inkább megszünteti a közbeszerzésen nyertes tervezővel kötött szerződést, és a hivatala házi "szaktervezőivel" készíttetné el a part mobilgát tervét.

A Védegylet tiltakozik a szükséges vízföldtani vizsgálatok nélküli felelőtlen tervkészítés szándéka ellen. Ha mégis készül ilyen, akkor jogi eszközökkel fogjuk megakadályozni, hogy engedélyt kaphasson – áll a Védegylet sajtóközleményéban.

Római-part

Tegnapi sajtótájékoztatóján a főpolgármester a Római-partra tervezett védműről is beszélt, mint mondta, egyes liberális sajtóértesülésekkel ellentétben a tervezés folyamatban van, mindössze arról van szó, hogy jogszabályváltozás miatt tervezési anomáliák és objektív akadályok merültek fel. A főváros azt javasolja, hogy a jelenlegi tervezőkkel való szerződést szüntessék meg, és a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-t bízzák meg, mint saját céget, a tervezési folyamat gondozásával, szakértők bevonásra pedig a műszaki egyetemet és a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóságot. A tervek ebben a konstrukcióban 3 hónap alatt befejezhetők, de mint mondta, még egy szaktanulmányt fognak készíteni a Nánási-Királyok útjai nyomvonal esetleges előnyeiről és hátrányairól is – ez az a változat, amit a fák megvédéséért küzdő civilek szeretnének -, és helyi népszavazást is változatlanul terveznek tartani a mobilgátról.
 

Római-part: ingatlanmutyi a mobilgát mögött

Római-part: ingatlanmutyi a mobilgát mögött

A magyarországi és a brüsszeli hivatalokkal folytatott nyári levelezésem nyomán az árvízvédelmi célzatúnak mondott római-parti mobilgát-építési tervek egyre inkább egy gigantikus ingatlanpanama formáját öltik. Megint a szokásos NER-modell: egy jól hangzó, messziről közhasznúnak tűnő érv (esetünkben az árvízvédelem), megállíthatatlanul burjánzó közpénzköltés, magánzsebekbe csordogáló profit.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás