Hirdetés

Több mint kétszázezer új elektromos és plug-in hibrid eladásával új rekordot ért el az elektromos autópiac Európában, melynek piaci részesedése 2016-ban is meghaladta az egy százalékot.

Tavaly, az elektromos járművek piaci megjelenése óta először, az európai PEV-újautó (plug-in hibrid (PHEV) és elektromos autók (BEV) együttesen) vásárlások száma meghaladta a 200 ezret egy év alatt, derül ki az Európai Alternatív Üzemanyag Megfigyelőközpont (EAFO) uniós szervezet legfrissebb jelentéséből. Bár az adatok hivatalosan novemberig szólnak, a szervezet a nagyobb országok esetében (pl. Egyesült Királyság, Norvégia, Hollandia) rendelkezik a decemberi adatokkal is. Ezek alapján úgy becsülik, hogy a 2016-ban regisztrált járművek száma 210 ezer körül alakul majd, ami új rekord.

A legnagyobb piaci részesedést az európai PEV újautópiacon 2016-ban Norvégia (29%), Izland (5,3%) és Svédország (3,6%) tudhatták a magukénak. Kizárólag elektromos autók piacát (BEV) tekintve szintén Norvégia (16%) vezet, amelyet Izland (1.8%) és Ausztria (1.2%) követ. S bár az értékesített elektromos járművek száma novemberben továbbra is alacsonyabb (7723) mint a plug-in hibrideké (10 088), előbbiek esetében a csökkenés mértéke éves alapon kevesebb volt (-2%) mint az utóbbié (-5%). Az eladások eredményeképpen az elektromos és plug-in hibrid autók piaci részesedése Európában egy százalék körül alakul tavaly.

A felvillanyozott Norvégia

Az alternatív járműpiacot vezető Norvégia a kontinensen elsőként átlépte a százezres küszöböt tavaly, ennyi elektromos autót értékesítettek az országban összesen a piac 2004-es indulása óta, mely igazán az egy százalékos részesedés átlépése után (2012/2013) indult növekedésnek. Az értékesített járművek száma azóta egyenletesen nő, bár tavaly inkább stagnált a piac; többen plug-in hibridet vettek vagy elnapolták a vásárlást az új, nagyobb hatósugarú modellek érkezéséig.  Az adatok az új és használtautó eladásokat, importot is magukba foglalják, melyek alapján a legnépszerűbb modellek a Nissan Leaf és a Kia Soul EV voltak, harminc százalékot meghaladó piaci részesedéssel (ami az első regisztrációt illeti). Az elektromos autópiac 95 százalékát személygépjárművek teszik ki, részesedésük a teljes személyautópiacon belül négy százalék.
Legnépszerűbb elektromos autó modellek Norvégiában:
Nissan Leaf   27 115;      Volkswagen e-Golf 15 991;      Tesla Model S 11 615;      BMW i3 8 011;      Kia Soul EV 6 832 darab.

A plug-in könnyű tehergépjárművek forgalma az előző év azonos hónapjával összevetve kilenc százalékkal csökkent, de éves alapon (novemberig) 34 százalékkal nőtt. Ezen szegmensben is Norvégia az első 1,9 százalékos piaci részesedéssel, majd Franciaország (1,4%) és Ausztria (1,1%) következik.

Előrejelzéseket nem készítünk, ám nem kizárt a további erősödés idén – mondta az NRGreport.com-nak Bert Witkamp, az Európai Mobilitási Szövetség (AVERE) főtitkára. Számos autógyártó új modellekkel rukkol elő idén: elérhető lesz a Tesla 3 Model, megjelenik az Opel Ampera, ami gyakorlatilag az amerikai Chevrolet Volt európai megfelelője lesz, a Nissan Leaf is ráncfelvarráson megy keresztül. Az új modellek érkezése miatt sokan elnapolták a vásárlást, ami további növekedést hozhat 2017-ben – mondta Witkamp. A könnyű tehergépjárművek esetében is több vásárlásra számítanak az újabb modellek érkezése miatt.

Változik a szabályozás is – az országok folyamatosan módosítják az elektromos autó terjedését propagáló csomagjaikat. Ausztria emelte az e-járművek után járó támogatások mértékét, Norvégia ugyanakkor csökkentette a a plug-in hibridek esetében elérhető juttatásokat, hogy ezzel is a teljesen elektromos autók terjedésének kedvezzen – hozta fel példaként Witkamp. Európában a szakember szerint a legfontosabb kérdés, hogy milyen mértékben korlátozzák a járművek, flották szén-dioxod kibocsátásának mértékét. Ennek meghatározása idén várható az Európai Unióban.  

Ezt a Samsungot megemlegetik a vásárlók

Ezt a Samsungot megemlegetik a vásárlók

Elég egy 20 perces töltés a Samsung – már prototípus szintű – akkumulátorának ahhoz, hogy utána 500 km-en keresztül elég energiát biztosítson egy autó meghajtásához. Sajnos még 5 évet várnunk kell rá.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás