A rovat kizárólagos támogatója
greenfo/MTI

Nagy teljesítményű “mesterséges Nap” segítségével olyan eljárást fejlesztenek ki a jülichi Német Űrközpont (DLR) kutatói, amellyel fény révén üzemanyagot állíthatnak elő elsősorban nagy repülőgépek számára.

Ehhez vízből hidrogént kell leválasztani, a hidrogén a jövő különösen környezetbarát üzemanyagainak egyike. A hidrogén elektrolízis útján állítható elő, melynek során elektromosság révén a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. Ez a folyamat nagyon drága, mivel nagy energiabefektetést igényel. A jülichi kutatók remélik, hogy jóval hatékonyabb módszert találnak a hidrogéntermelésre.

Mivel a természetben nincsenek stabil fényviszonyok, megalkották a Synlight nevű napszimulátort, "a világ legnagyobb mesterséges Napját", amelyet két napja helyeztek üzembe a Észak-Rajna–Vesztfáliában lévő Jülichben. A berendezés 149, összesen 350 kilowattos lámpából áll, amelyek hasonlatosak a mozik projektoraiban használtakra. Fényük nagyon hasonlít a Napéra. A belső lámpaernyők egy méter átmérőjűek, egy 14 méter magas és 16 méter széles területen méhsejtszerűen helyezkednek el, egy 20-szor 20 centiméteres területre fókuszálnak. A nagyfokú koncentráció révén e területet tízezerszer több fény éri, mint amennyi napfény normális esetben érne egy ekkora felületet.  A lámpák fókuszában a DLR szerint akár 3000 Celsius-fokos hőmérséklet is keletkezhet. Ezt a hőt használják fel a vízalapú üzemanyag előállítására. Ezzel a viszonylag új kezdeményezéssel a DLR a hagyományosaknál gazdaságosabb módszert fejleszt ki még úgy is, hogy négy óra üzemidő alatt olyan sok áramot használ fel a Synlight, mint egy négyfős háztartás egy év alatt.

A kutatók teszteket is végeznek a műszerrel a naperőművek hatékonyságának javítására és annak vizsgálatára, hogyan zajlanak az UV-sugárzás hatásainak kitett anyagok öregedési folyamatai. Ezek elsősorban az űrkutatás és az ipar számára játszanak fontos szerepet.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás