Az ingatlanos lobbi nyert. A Fideszesek kinyírják a Római-partot

2017. április 6. 9:46

Az ingatlanos lobbi nyert. A Fideszesek kinyírják a Római-partot

A Fővárosi Közgyűlés felelőtlen döntést hozott a Rómairól: megszavazta a parti mobilgátat. Pedig a védmű tervei máig nem nyilvánosak. A parti gát elpusztíthatja Budapest egyik utolsó természetközeli Duna-partját, és semmi sem bizonyítja, hogy biztonságosabb lenne egy Nánási úti–Királyok úti védműnél.

A Fővárosi Közgyűlés tegnap úgy szavazta meg a parti mobilgát nyomvonalát a Római-parton, hogy a parti védmű tervei máig nem nyilvánosak. A parti mobilgát elpusztíthatja Budapest egyik utolsó természetközeli Duna-partját, és semmi sem bizonyítja, hogy biztonságosabb lenne egy Nánási úti–Királyok úti védműnél. A Greenpeace Magyarország továbbra is mindent meg fog tenni azért, hogy olyan megoldás szülessen a Római-part védelmére, mely egyaránt garantálja a lakosok és az ártéri erdő védelmét, és a döntésbe bevonja az állampolgárokat, valamint minden érintett szakma képviselőjét.

A Fővárosi Közgyűlés képviselői 19 igen, 2 nem, 4 tartózkodás mellett (7-en pedig nem szavaztak)  március 5-én azt a nyomvonalat szavazták meg, mely részlegesen elpusztíthatja a Római-part értékes ártéri erdejét. Nem bizonyított továbbá, hogy a parti védmű jobban meg tudná védeni az 55 000 lakost, mint egy Nánási úti–Királyok úti védmű. A megszavazott mobilgát tervei nem ismertek, sőt még csak nem is véglegesek. Így például sem a költségvetésről, sem a tereprendezés terveiről nem áll rendelkezésre elegendő információ.

Csupán a Nánási út–Királyok útja-nyomvonal megvalósíthatósági tanulmánya és a két nyomvonalat összehasonlító tanulmány  került nyilvánosságra. A Kortárs Építészeti Központ által szervezett hétfői vitaest során felmerült az is, hogy a tanulmány készítői nem is látták egyszerre a két tervet, csupán adatszolgáltatás alapján dolgoztak. A Duna-parti és a Nánási út–Királyok útjára tervezett mobilgát nyomvonalait összehasonlító tanulmány továbbá hiányos. Nem tér ki többek között az árvízi biztonság kérdésére, nem tartalmaz kockázatelemzést, nem hasonlítja össze a két nyomvonal esetében szükséges felkészülési időket árvíz esetén, és nem tartalmaz műszaki tervnek minősíthető munkarészt sem.

   Fotók a tegnapi eseményekről

Egy nyilvánosságra került elemző tanulmány szerint az összehasonlító tanulmány alkalmatlan arra, hogy annak alapján lehessen dönteni az elsőrendű védvonal helyéről. Az összehasonlító tanulmány végkövetkeztetésében kimondja, hogy műszakilag mindkét nyomvonal alkalmas a védmű kialakítására, de a parti védművet javasolja. Ezzel azonban sérti az Óbuda-Békásmegyer Városrendezési és Építési Szabályzatát, és figyelmen kívül hagyja az Európai Unió Vízkeretirányelvét, melyben az áll: amennyiben egy folyó állapotába való beavatkozás esetében műszakilag több alternatíva lehetséges, akkor mindig az ökológiailag kedvezőbb megoldást kell választani.
A hazánkra is kötelező EU-s vízkeretirányelv kimondja: egy folyó ökológiai állapotát lerontó műszaki beavatkozás csak indokolt esetben, és jelentős társadalmi haszon esetén fogadható el, hangsúlyozva, hogy ha az elengedhetetlen beavatkozásra léteznek műszaki alternatívák, akkor azok közül az ökológiai szempontokat jobban figyelembevevőt kell megvalósítani. A beterjesztett javaslat ezt nem teljesíti - írta a Greenpeace magyarország közleményében.

A reflektor blog összeszedte, hogy a mobilgátnak milyen hátrányi lesznek:  

  •   Végleg szétcseszi azt a páratlan szépségű, eleddig épségben megmaradt természeti részét a budapesti Duna szakasznak, ami imádnak a fővárosi emberek.
      Helyette kivágják a fákat, és lebetonozzák
      A mobilgát baromi veszélyes. A partszakasz altalaja túl puha, és egy esetleges ár kimossa azt a mobilgát alól, melynek gyaníthatóan az lesz a következménye összeomlik az egész cucc. Csók László 2006-ban a Városháza vízügyi főtanácsosaként azt állította, hogy „másképp megy tönkre egy földgát, amelyen lehet korrigálni a repedéseket; egy acélszerkezetet semmivel nem lehet tovább erősíteni. Ha minden előjel nélkül megroppan és elszáll, akkor percek alatt hatalmas vízár önti el a környéket, jelen esetben a Szentendrei útig minden úszna”.
      Elveszik a Római-part pótolhatatlan romantikus karaktere.
      Rosszat tesz a helyi élővilágnak, a fákon kívül megszívják a madarak és a halak is.
      Baromi drága lesz visszaállítani az eredeti állapotot. Pedig a mobilgát használhatatlansága miatt muszáj lesz, másrészt egy csomó nyugati városban jöttek már rá, hogy a természeti környezet sokkal jobb, mint az épített, és sokszor tízszeres pénzért állítják vissza az eredetit.

A reflektor blog összeszedte, hogy mégis miért lesz jó a mobilgát?  

  • Tarlós haverja bizonyos Egri Gábor hoteltulajdonos azt hiszi jól fog járni. Azt kell róla tudni, hogy Tarlós kerületi polgármestersége idején kapta meg az engedélyeket, hogy közvetlenül a part mellé építse fel a hozzávetőlegesen 2,5 milliárdot érő szállodáját. Tarlós azt nyilatkozta, hogy az önkormányzatnak nem volt beleszólási joga ebbe, igen ám, de érdekességként megemlítenénk, hogy ekkoriban hozott az óbudai önkormányzat egy olyan rendeletet, ami az addig 4,5 méteres maximális építménymagasságot 11 méterre emelte.

  • A fideszes oligarcha, Garancsi István szeretne luxuslakóházparkot építeni a területre, és a mobilgát megépítésével megnyílik rá a lehetősége.


     
    A fővárosi közgyűlésben két ember nem szavazta meg ezt az egészet. Csárdi Antal, az LMP képviselője, és Karácsony Gergő, Zugló polgármestere. A szocik, a DK, a volt együttes független, a jobbikos mind-mind asszisztáltak ehhez a döntéshez.

Ismerethiányosan döntenek a fővárosi képviselők a Római-part sorsáról

Ismerethiányosan döntenek a fővárosi képviselők a Római-part sorsáról

Független szakértők véleménye alapján a Fővárosi Közgyűlés ma a tények ismerete nélkül fog dönteni a Rómaira tervezett parti mobilgát sorsáról. Korábban készült ugyan egy úgynevezett összehasonlító elemzés a lehetséges nyomvonalakról – a főpolgármester szerint ez a „Szakma” véleménye -, de egy tegnapelőtti szakértői vita alapján egyértelműnek tűnik, hogy a dolgozat komolytalan: mind módszertanilag, mind számos konkrét kérdés tekintetében súlyos szakmai hiányosságai vannak.

 




Kapcsolódó anyagok Változtatási tilalmat rendelt el a kerület a Római-parton
Erre jók a római-parti fák. Orbánista milliárdosok mutyija a Római-parton

Hozzászólások

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés