A halálesetek több mint egyharmada (38 000) arra vezethető vissza, hogy az utcai károsanyag-kibocsátás jóval túllépi az engedélyezett, laboratóriumi értékeket – írják szakértők a Nature című tudományos lapban. Az idő előtti halálesetek közül 11 400 az Európai Unió területén következik be.  A kutatásban olyan rangos ökológiai szervezetek, intézetek munkatársai vettek részt, mint az amerikai International Council of Clean Transportation (ICCT), az ausztriai székhelyű Alkalmazott Rendszerelemzés Nemzetközi Intézete (IIASA), a Környezetegészségi Elemzések (LLC), a Coloradói Egyetem és a Stockholmi Környezetvédelmi Intézet.

A kutatók mérései szerint a dízellel üzemelő járművek évente 4,6 millió tonnával több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint amennyi a jelenleg érvényben lévő határértékek szerint engedélyezett lenne. 2015-ben a teljes kibocsátás 13,1 millió tonna volt. A nitrogén-oxidok a talajközeli ózon előanyagai: erős napsugárzás hatására kémiai reakciót indítanak el, amelynek során ózon keletkezik. Ezek az oxidok a levegő finomporterheltségét is növelik.

A Volkswagen körül kirobbant botrány óta ismert, hogy sok dízellel működő jármű több káros anyagot bocsát ki az utakon, mint az ezt mérő előzetes teszteken. A kipufogógázt közvetlenül az utcai forgalomban mérő rendszerek segítségével egy kutatássorozattal megállapították, milyen mértékű a többletkibocsátás. A kutatók a dízeljárművek 11 legnagyobb piacán – Ausztráliában, Brazíliában, Kínában, Indiában, Japánban, Kanadában, Mexikóban, Oroszországban, Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és az Európai Unió 28 tagállamában – elemezték a dízelautók szennyezőanyag-kibocsátásnak káros egészségügyi kihatásait. Ezekben az országokban, illetve régiókban értékesítik a világ dízelautóinak 80 százalékát. (MTI)

Miért ontják a nitrogénoxidot a dízelautók?

Miért ontják a nitrogénoxidot a dízelautók?

Vajon hogyan jutottunk el odáig, hogy EU pecséttel ellátott olyan típusbizonyítványt adnak új autókhoz, melyben a kibocsátási értékek messze vannak a valóságtól? Ezt vizsgálta az Európai Parlament egyik vizsgálóbizottsága.

Biztosak lehetünk benne, hogy a Volkswagen botrány nyomán csökenni fog az új autók levegőszennyezése. Nem holnap és nem is holnapután, de csökkenni fog. Ebben jelentős a szerepe a környezetvédő civil szervezeteknek is.