A metró lerohad, de egy értelmetlen villamospályát építenének

2017. szeptember 19. 10:34

A metró lerohad, de egy értelmetlen villamospályát építenének

Kevés szebb bizonyítékát találni annak, hogy az Orbán-kormány csupán egy barnamezős beruházásként tekint Budapestre, minthogy a Hungexpóra tervezett, egyelőre beláthatatlan volumenű fejlesztésének keretében egy új villamosvonalat is építenek most 4 milliárd forintból. Emlékszünk? A vizes VB is a tízszeresébe fájt a tervezettnek.

A villamosprojekt közben ellentmond minden fővárosi és kormányzati közlekedésfejlesztési stratégiának, és hogy mi áll a fejlesztések hátterében, teljesen homályban marad. A magyar állam 2016-ban vásárolta meg a kőbányai vásárközpontot – igaz, az üzemeltetés maradt a francia GL Events tulajdonú Hungexpo Zrt.-nél. A tervezgetés rögtön beindult, és a kormányzati tervek szerint sokszorosára tervezik bővíteni a látogatottságot. A bevásárlás korábban azért kellett, mert a Hungexpóra terveztek egy rakás olimpiai versenyszámot, akkoriban két nyolcezres csarnok építéséről volt szó. Igaz, hogy olimpiát egyelőre nem rendezünk, de született azóta néhány új ötlet, amely igyekszik megtölteni tartalommal az egyelőre beláthatatlan költségeket felemésztő újabb állami projektet.

Egy augusztus végén megjelent kormányhatározatból derült ki nagy vonalakban, hogy miről lenne szó. Sajnos nem egy alaposan átgondolt üzleti tervre kell gondolni, amely a Hungexpo kiállításainak felfuttatásáról, fennthartható működéséről szólna, hanem inkább a magyaros sporteseményekhez méltó, a világban kevéssé ismert, drágán megszervezhető, cserébe kevés bevételt hozó, kettő darab, egy-egy hetes tömegrendezvényről, íme:

2020-ban az Eucharisztikus Világkongresszus
2021-ben a Vadászati Világkiállítás

Ahhoz kétség sem fér, hogy ezt a két eseményt minden fejlesztés nélkül vígan meg lehetne Budapesten rendezni, de úgy tűnik, az állam erre akar költeni. Az már megint egy másik kérdés, hogy mennyiből akar fejleszteni az állam, ez ugyanis a kormányhatározatból nem derült ki. Talán tanultak a vizes vébé esetéből, amelynek induló, becsült költsége 25 milliárd forint volt, hogy aztán 127 milliárd forintnál álljon (talán) meg a projekt. A kormányhatározat mindössze két összeget számszerűsít: Közlekedési fejlesztésre 4 milliárd forint (ebből lesz a villamos) Engedélyezési és kiviteli tervek készítése 1,5 milliárd forintért (ebből bármi lehet)

Hungexpo villamos terv Hungexpo villamos terv
Tehát miközben a 4 milliárdos közlekedésfejlesztés már biztos, tulajdonképpen biankó csekket állított ki a kormány a terület fejlesztésére, hiszen ez az összeg a területen „folyó fejlesztések közötti összhang megteremtésére” lesz elköltve, miközben a kormányhatározat Lázár János minisztériumát bízta meg azzal a lényeginek tűnő feladattal, hogy vizsgálja meg a vásárközpont „fejlesztésével összefüggő beruházások jövőbeli fenntartásának lehetőségét”.
A 1,5 milliárd forintba még az építési engedélyek beszerzése sincs benne, így amíg az építkezések elindulhatnak, azok elkészíttetése is további milliárdokat emészthet fel, hogy aztán a kiviteli tervekről, építkezésről ne is beszéljünk – súlyos tízmilliárdokról lehet szó. Tényleg nem sok, amit tudni lehet, az egész Hungexpo-fejlesztés körüli átláthatósággal komoly gondok akadnak, többek között azt sem hozták nyilvánosságra, mennyibe került az államnak visszavásárolnia a Hungexpo területét. A Napi.hu becslése szerint a Syma csarnok 3 milliárdos árának a többszörösébe kerülhetett. A villamos terve sem a kormányhatározatból derült ki, ott csak „közösségi közlekedési kapcsolatok fejlesztése” szerepelt. A Napi.hu cikkéből és Vitézy Dávid közlekedéspolitikus Facebook posztjából tudható, hogy egy új villamosvonalról (!) van szó.

A mutyigyanús és értelmetlen beruházás folytatása: Szia uram, építhetek neked egy villamost?




Hozzászólások

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés