Hirdetés
greenfo/MTI

Hónapok óta tartó találgatások után bizonyossá vált, hogy kvótát vezet be Kína az elektromos autók gyártására, igaz, az eredetileg tervezettnél egy évvel később, 2019-ben.

Az ipari és információtechnológiai minisztérium mai közleménye szerint az évi 30 ezernél több hagyományos robbanómotoros autót gyártó cégeknek 2019-től eladásaik legalább 10 százalékát alternatív hajtáslánc technológiát alkalmazó modellekkel kell teljesítenie. Az arány 2020-ban 12 százalékra emelkedik.

A kvótát pontrendszer alapján kell teljesíteni. Eszerint teljesen elektromos autókra több pontot kapnak a gyártók, mint hibrid meghajtású autókra. A kvótát nem teljesítő vállalatoknak pedig vagy egy másik autógyártól kell megvásárolnia a szükséges mennyiségű autót, vagy büntetést kell fizetnie. A kvótarendszer bevezetését eredetileg 2018-ra tervezték 8 százalékos induló kvótával.

A követelményrendszer német autógyárak által erősen kritizált egyik előírása szerint a gyártási kvóta teljesítéséhez szükséges pontokat kizárólag a kínai hatóságok által jóváhagyott akkumulátortípusokkal szerelt elektromos autókkal lehet megszerezni. Az engedélyezett listán pedig kizárólag kínai akkumulátorgyártók szerepelnek.

Az új hajtáslánc technológiát képviselő autókra (New Energy Vehicle, NEV) adott állami támogatásnak köszönhetően Kína a tisztán elektromos és hibrid járművek legnagyobb piacává vált. 2016 végén már több mint félmillió hibrid és elektromos autó rótta a kínai utakat.

Kína is betiltaná a benzines és dízel autókat

Kína is betiltaná a benzines és dízel autókat

Kína, a világ legnagyobb autógyártója azt tervezi, hogy betiltja a benzines és dízel üzemű járművek gyártását Az iparügyi miniszter szerint már megkezdték a témába vágó kutatásokat, de két héttel ezelőtt még nem döntöttek a tiltás időpontjáról.

Az Egyesült Királyság és Franciaország már jelezték a hasonló irányú törekvéseiket. Az ő piacaikról 2040-re tűnhetnek el a fosszilis üzemanyagot használó járművek. A kínai tulajdonba került Volvo júliusban azt nyilatkozta, hogy a 2019-től piacra kerülő autóik már mind elektromos motort fognak használni. A kínai tulajdonos, a Geely 2025-re évi egymillió elektromos autót szeretne eladni. Más nagy autógyártók, mint a Renault-Nissan, a Ford és a General Motors már szintén dolgoznak az elektromos autók fejlesztésén – Kínában.
 

Tavaly 28 millió új autót adtak el Kínában, 14 százalékkal többet, mint az előző évben. Ezen belül a NEV-ek száma 507 ezer volt, 53 százalékkal nőtt éves szinten. A tisztán elektromos meghajtású autók száma 65,1 százalékkal 409 ezerre emelkedett. A kormány azt tervezi, hogy 2020-ig több mint 12 ezer töltőállomást építenek, hogy ki tudják szolgálni az elektromos és hibrid hajtású gépkocsik akkorra már nagyjából ötmilliós állományának az energiaigényét. Kína azt vállalta, hogy az egységnyi GDP-re jutó szén-dioxid-kibocsátás 2005-ben mért szintjét 60-65 százalékkal csökkenti 2030-ra, és a nem fosszilis eredetű energia teljes fogyasztáson belüli arányát 20 százalékra növeli. A  váltásnak nagy hatása lenne a kínai olajfelvételre is. Kína ma a világ második legnagyobb olajfogyasztója, rögtön az Amerikai Egyesült Államok után.


Benzin, dízel, hibrid, földgáz, eletromos. Melyik a legzöldebb?
Milyen zéró emisszió?
Kiszámolták, mennyire környezetszennyezőek az elektromos autók.


India is bevillanyozza autózását

Néhány évtizeden belül a világon 10 autóértékesítésből 3-4 elektromos lehet. Ráadásul vannak olyan országok, amelyek már most elhatározták, hogy a benzin- és dízel hajtású autókat végképp száműzik a piacról. Meglepő módon ilyen India is, ahol a kormány azt várja, hogy 2030-ra a forgalomban csak elektromos autók lesznek. Az biztos, hogy hamarosan egy új korszak köszönt ránk, amire már az olajvállalatok is kezdenek felkészülni.  Az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, az előrejelzések szerint 2030-ra a mostani elhanyagolható 1%-os szintről akár 30%-ra is növekedhet az arányuk az autó értékesítéseken belül.

Emellett azt látjuk, hogy néhány fejlődő országtól várják az elektromos autók iránti kereslet nagy részét, például csak a kínai piac adhatja a világ értékesítésének harmadát 2030-ra. Európa és az USA messze lemaradhat, bár jelenleg még a norvégok állnak az élen, itt az autóértékesítésen belül már most 23%-os az elektromos meghajtásúak aránya.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás