A rovat kizárólagos támogatója

Visszavonta a fővárosi közgyűlés egy korábbi határozatát a római-parti mobilgát építéséről, így okafogyottá válik az erről szóló népszavazás. Boltzár, olimpia, korrupció…Római-part – Tarlósék újból bevetették a nagy trükköt.

Az ellenzék szerint a főváros a határozattal csak kicselezte a népakaratot, hogy megakadályozza a referendumot, aminek a kiírásáért már az első napon tízezren írták alá az íveket. A ma reggeli közgyűlési vitában Bús Balázs III. kerületi polgármester elmondta, hogy az óbudaiak 59 százaléka szerint a Duna-parton kell védekezni a kerítések vonalában, azaz a 70 hektáros árterületen (a hullámtérben) élőket is meg kell védeni, de úgy, hogy a parton a természetközeli állapot megmaradjon.

A jobbikos Tokody Marcell kettétépte a határozati javaslatot, mert mint mondta, azt a közgyűlés kezdete után néhány perccel osztották ki a képviselőknek, hogy döntsenek róla, ez pedig a demokrácia megcsúfolása. Tarlós István főpolgármester hozzászólása szerint a határozat a korábbi döntés visszavonásáról szól, ezt akarták a római-partiak. Gy. Németh Erzsébet (DK) szerint viszont a meghátrálásról szólt a határozat, pont ugyanúgy, mint korábban az olimpia és a boltbezárás visszavonása kapcsán tette a Fidesz. Változás azonban szerinte nem történik, a javaslat kapott egy új számot, és a tervek szerint továbbra is a parton építik fel a monstrumot.
 

Most akkor hol lesz a gát?

A gát pontos nyomvonaláról a most elfogadott határozat szerint később döntenek, a Bús Balázs-féle javaslatot figyelembe véve. Eddig három nyomvonalváltozat merült fel.

Az első szerint a part mentén, a Duna vonalától kissé beljebb, feltöltéssel haladjon a gát. Ezt a változatot most tulajdonképpen visszavonták, de a határozat szerint később nincs kizárva, hogy mégis ez marad. Ez ellen tiltakozott több civil szervezet, igaz, van olyan egyesület is, ami támogatja.

A második a Bús Balázs-féle javaslat, ami szerint még mindig a parton, de az első verzióhoz képest még beljebb, a kerítések vonalában épüljön a gát. Ezt sem támogatja civilek túlnyomó része. A friss határozat ezt a verziót sem zárja ki, mint későbbi lehetséges nyomvonalat.

A harmadik verzió szerint a Nánási út – Királyok útja vonalában haladjon a gát, még legalább 200 méterrel beljebb. Ezt támogatják a zöldek és a civilek nagy része. Nem támogatja viszont a főváros és a kerület, mert akkor a part és a gát közötti 200 méter széles sávon több tucat család válna védtelenné árvízkor. Ezt a változatot kizárja a most elfogadott határozat. Via index.


Boltzár, olimpia, korrupció…Római-part – Tarlósék újból bevetették a nagy trükköt 

A Fővárosi Közgyűlés semmibe veszi az emberek akaratát
A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén ellehetetlenítette a népszavazási kezdeményezést, mely békés és megnyugtató módon rendezhette volna a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét, és újra megszavazta a budapestiek abszolút többsége által ellenzett parti mobilgátat. A Greenpeace Magyarország felháborítónak tartja, hogy a fővárosi döntéshozók túlnyomó többsége nem ad lehetőséget a lakosság véleménynyilvánításának, és szavazatával megerősítette annak az árvízvédelmi nyomvonalnak a tervét, mely természetpusztító, és félő, hogy a lakosság számára sem nyújt megfelelő védelmet.
„Továbbra is azt követeljük a Fővárosi Közgyűléstől, hogy állítsa le a parti mobilgát engedélyeztetési eljárását, és indítson be társadalmi, környezetvédelmi és árvízvédelmi szempontokat egyaránt figyelembe vevő komplex tervezési folyamatot a Nánási út – Királyok útja nyomvonalra is. A budapestiek 58 százalékának véleményét nem lehet lesöpörni az asztalról. A Greenpeace minden eszközzel kiáll azért, hogy ennek érvényt szerezzen, és megvédje a Római-partot!” – nyilatkozta ma Gadó György Pál, a Greenpeace Magyarország zöldterületi kampányfelelőse.


Felemás és felelőtlen döntés a közgyűlésben – reagáltak a döntésre a Római-partért küzdő civil csoportok.
A közgyűlés résztvevői a szavazás előtt 10 perccel kiosztott előterjesztés alapján visszavonták az áprilisi határozatot a Római-parti gát helyéről. Majd ugyanebben a határozatban kijelentették, hogy a nyomvonal nem a Nánási – Királyok útján lesz, ott, ahol a budapestiek többsége szeretné és ahol jelenleg is található. Ezzel Tarlós István és a közgyűlési többség kihátrált a két napja nagy lendülettel megindult népszavazási kezdeményezés mögül.

Apró győzelmet arattunk, de a nyomvonal kérdése nem dőlt el, sőt bizonytalanabbá vált. A Római-partért küzdő civil csoportok továbbra is azt szorgalmazzák, hogy a Csillaghegyi-öblözetnek olyan biztonságos árvízvédelme legyen, amely a lehető legkímélőbb módon nyúl a Római-parthoz és megőrzi annak különleges miliőjét, táji- és természeti értékeit. Erre a jelenlegi tervek a mi álláspontunk, és a budapestiek többsége szerint sem alkalmasak. Éppen ezért továbbra is amellett állunk ki, hogy:

1. Készüljön minden felmerült árvízvédelmi nyomvonal-változatról azonos mélységű és komplex vizsgálat és terv.
2. Történjen meg ezek összehasonlítása műszaki, árvízvédelmi, vízügyi, környezeti, településrendezési, társadalmi, jogi és pénzügyi szempontból transzparens módon és az adott terület szakértőinek bevonásával.
3. Legyen nyilvános szakmai vita a nyomvonal-változatokról az egyes változatok mellett érvelő szakértőkkel.
4. A Fővárosi közgyűlés addig állítson le minden engedélyezési eljárást és a partot érintő munkálatot, a kerület pedig tartsa fenn a hullámtérben az építési moratóriumot és ne adjon tulajdonosi hozzájárulást a jelenlegi tervekhez.
5. A Fővárosi közgyűlés a három fő változat kidolgozása, összehasonlítása, szakmai és társadalmi vitája, az árvízi kockázatelemzés és a hullámtérre kidolgozott fejlesztési jövőkép alapján döntsön a legjobb változatról.
6. Az évtizedek óta potenciális árvízi veszélyben élő csillaghegyi lakók érdekében pedig soron kívül kezdjék meg a római-parti árvízi beruházástól függetlenül az Aranyhegyi-patak mentén az árvízvédelmi mű kiépítését.

Mindezek miatt súlyosan aggályosnak tartjuk és elítéljük, hogy
• Az Érdi Kormányhivatal – a jogilag alátámasztott ellenérveink ellenére – kiadta a parti gátra a környezetvédelmi engedélyt;
• a Fővárosi Vízművek megkezdené a Római-parti víz főnyomócső kiváltását, amellyel elindulna a parton a fapusztítás;
• a Főváros nem függeszti fel a parti gát engedélyezési folyamatait, és továbbra is csak a parti alternatívákban gondolkodik, amely sem a súlyos kritikákat megfogalmazó szakértők, sem a civilek, sem pedig az érintett lakosság többsége szerint nem a legjobb megoldás.

Civil szövetségeseinkkel és a helyi érintett lakosokkal együtt továbbra is minden törvényes jogi, tárgyalásos és erőszakmentes eszközt megragadunk annak érdekében, hogy a Római-part értékeit megvédjük és a most tervezettnél biztonságosabb árvízvédelmet harcoljunk ki az öblözetben élő Óbudaiaknak.

Aquincum-Mocsáros Egyesület
Civilek a Rómaiért Pjt
Maradjanak a Fák a Rómain
Óvjuk meg a Római-part szépséges fáit
Természetesen szeretjük a Rómait

Kapcsolódó anyagok:

Civil szövetség alakult a római-parti mobilgátról szóló népszavazás támogatására

Római-parti fideszes pávatánc

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás