A rovat kizárólagos támogatója

A Szigetköz rehabilitációja érdekében tárgyaló magyar delegáció 4 db, hajózsilippel, ráadásul erőművi egységgel is ellátott gátrendszer építésének tervét juttatta el a szlovák illetékeseknek – tudta meg a PestiSrácok.hu. Amennyiben a szigetközi mini-vízlépcső terve megvalósul, a szakértők szerint az a Duna teljes leszabályozásának főpróbája lehet, amely után várhatóan a nagymarosi, adonyi és fajszi gát megépítésével fognak előjönni a Horn-kormánytól megörökölt vízlépcső-mániás vízügyi szakemberek.

A teljes titokban folyó tárgyalásokon korábban még csak négy kőszórásgátat emlegettek, amely a szlovák Duna-elterelés miatt tönkretett Szigetköz rehabilitációját segítené. Ugyanakkor Orbán Viktor miniszterelnök négy évvel ezelőtt Komáromban azt mondta, amikor a politikusok gátépítést terveztek a Dunán, akkor belebuktak, és az így is van jól.

Lassan 27. éve húzódik a Bős-Nagymarosi vízlépcsőrendszer körüli pereskedés Szlovákia és Magyarország között. Szlovákia 1992-től a bősi erőmű működtetése érdekében elterelte a közös folyót, azóta használja jogtalanul a vízhozam 83 százalékát. A tárgyalások felgyorsítása érdekében az elmúlt időszakban a magyar delegáció négy duzzasztógát megépítésére tett javaslatot a Szigetközben, a tervekről azonban időközben kiderült, hogy közel sem ártatlan kőszórásgátakról van szó, hanem olyan betonmonstrumokról, amelyek az eddig egységes víztestet négy részre szabdalnák. Bár a tárgyalásokról a PestiSrácoknak korábban nyilatkozó Baranyai Gábor tárgyalásvezető úgy beszélt, mint amelyek kegyelmi szakaszban vannak a szlovák fél megegyezési hajlandósága miatt, azok menetéről szándékoltan alig hallhat a nyilvánosság.

Baranyai Gábor különben amellett érvelt, hogy az előzetes környezeti hatásvizsgálatok (SKV) alapján közös megegyezéssel elfogadott négy gát építésére tett javaslat ugyan nem a legjobb, de adott körülmények között a legelőnyösebb. Pedig a négy gát tulajdonképpen egyfajta tórendszerré szabdalná a víztestet, amely teljes mértékben idegen a Szigetközben megszokott változó vízállásától, a víz itt megszokott dinamikájától.

A lap megkérdezte Bárdos Deák Pétert, aki elmondta, nem hivatalos, de hiteles szlovákiai forrásból arról értesült a Duna Charta, hogy a Duna elterelése miatt lesüllyedt vízszintű Szigetköz rehabilitációs tárgyalásai kapcsán hazánk olyan szakmai anyagot juttatott el a szlovák Közlekedési Minisztériumnak, amelyben négy darab, hajózsilippel, ráadásul erőművi egységgel is ellátott gátrendszer szerepel. Mint hozzátette, a civil szervezet ezirányú kérdésére reagálva sem a Földművelésügyi Minisztérium, sem az Igazságügyi Minisztérium nem cáfolta az erőműrendszer tervének átadását.

A Duna Charta vezetője, Bárdos Deák Péter úgy fogalmazott, „roppant komolynak, és súlyosnak tartjuk ezt a javaslatot”, nem csak a szigetközi Duna-szakasz sorsa miatt, hanem azért is, mert a vízügy döntéshozói hosszútávon a folyó teljes „bevízlépcsőzését” tartják szükségesnek, ahogyan erről Jakus György a győri vízügyi igazgatóság egykori vezetője, és az MSZP-s Nemcsók-féle tárgyalások résztvevője a HVG-ben tavaly októberben megjelent interjújában is utalt. A szigetközi erőművi egységgel ellátott gátrendszere tehát egyszersmind a Duna teljes leszabályozásának főpróbája – írta a PestiSrácok, ahol további részletek olvashatók.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás