A rovat kizárólagos támogatója

Újabb probléma a hármas metrófelújításával. Hiába cserélték le a síneket néhány éve, most kezdhetik előről. De van itt még egy bökkenő.

55 évbe telne, ha a BKV az egyetlen meglévő gépével próbálná felcsiszolni a hármas metró néhány éve vett és lerakott, ám azóta újfent deformálódott sínszálait. A síneket ugyanis a régi vágányalapra rakták le, amiről most kiderült, hogy mégis megérett volna a cserére, mivel mégsem támasztotta alá a vágányokat eléggé, így azok defromálódtak. Így most ismét cserélni kell a síneket. Ez újabb, sokmilliós nem kalkulált kiadás az egyébként is egyre drágább metrófelújítás költségvetésében. A határidő csúszásáról nem is beszélve. De van itt még egy bökkenő.

A BKV 2013-ban az éjszakai üzemszünetekben cserélte le a leginkább elhasználódott sínszálakat a 3-as metró kritikus szakaszain. A főváros közlekedési cége először a  MÁV Zrt.-től vásárolt 15 600 méternyi használt sínszálat, majd 13 608 métert vásárolt a TATA konszerntől. Utóbbiakat az Árpád híd és Újpest-központ között több hosszabb, egybefüggő szakaszán építették be, éppen ott, ahol jelenleg a komplex alagútfelújítás zajlik.

Az üzemben tartás érdekében a BKV 2013-ban a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét végezte el, amelyek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat határozta meg. Tizenötezer métert a BKV maga cserélt le. Majd külső vállalkozó bevonásával folytatták a munkát, hogy 2015 végére befejezhessék a teljes – 42 ezer sínfolyóméter – cseréjét, holott akkor már javában zajlott a vonal felújításának előkészítése.

Ám kevesebb, mint egy év alatt lapulni kezdett az M3-as metróvonalon addig kicserélt sínszálak fele, pedig legalább tizenöt évet ki kellett volna bírniuk. A síneket az az indiai­ cég szállította, amely az azóta bezárt Népszabadság információi szerint indult a BKV Metrófelújítási Programigazgatóság a 2015 végén kiírt két sínszállítói tenderén is. A pályázaton az indiai cégnek egyetlen vetélytársa akadt, egy német konszern. Mivel a pályázati kiírás szerint egyetlen szempont, az ár alapján bírálták el az ajánlatokat, nem volt kétséges a TATA cégcsoport győzelme. A cégtől 2016 júniusában további 34 ezer folyóméter sínt rendelt a BKV 467 millió forintért. A szállítási szerződést egyébként azóta már kétszer módosították, legutóbb idén júniusban, különös tekintettel a jótállásra.

Az alagúti, vágányépítési munkákat, valamint a biztosítóberendezés felújítását, illetve a távközlési, diszpécserrendszerek korszerűsítését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezi nettó 47,8 milliárd forintért.  A Magyar Narancs információi szerint a metrófelújítással megbízott projekigazgatóság kedélyét az is borzolja, hogy Brüsszelben még mindig nem született meg a felújítás támogatásáról szóló bizottsági döntés. A fővárosi önkormányzat 137,5 milliárd forint uniós támogatásban bízik.

Orosz-magyar metrómutyi

Orosz-magyar metrómutyi

Hivatalosan Budapesten, forgalomban lévő felújított metrókocsit fotóztak le leharcolt állapotban Moszkva mellett, a "felújítást" végző Metrowagonmash üzemének közelében. De ezen csak az lepődik meg, aki eddig elhitte, hogy valóban felújított metrókocsikat kaptunk vissza.

Ez azonban nem igaz, és semmilyen módon nem is igazolható. A Nemzeti Közlekedési Hatósággal korábban folytatott levelezésem keretében küldött válasz alapján egyértelmű, olyan eljárás ment végbe, ami teljességgel bizonyíthatatlanná teszi, hogy a régi metrókocsikat küldték vissza felújítva- írta Jávor Benedek EP képviselő.

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás