A rovat kizárólagos támogatója

Új fejlesztést vezettek be a belvárosi parkolás megkönnyítésére Budapesten. Az V. kerületi parkolókba telepített szenzorokkal működő alkalmazás folyamatosan mutatja a szabad kerületi parkolóhelyeket.

Belváros-Lipótváros polgármestere elmondta: mindent elkövetnek a tranzitforgalom csökkentése érdekében, a belvárosi forgalom 30 százaléka parkolóhelyet keresőkből áll, és az autósok akár 15-20 percet is eltöltenek a keresgéléssel. A parkolóhelyet keresők forgalma ráadásul növeli a város a zaj- és porterhelését is. A fejlesztés jelenleg még tesztüzemmódban működik, az év végéig mintegy 135 szenzort működtetnek a parkolókban, a távlati cél, hogy egész Budapesten kifejlesszék a szenzorok hálózatát, amivel kevesebb dugó lesz. A beruházást megelőzően mintegy 6000 kérdőívet küldtek, a megkérdezettek 42 százaléka használná az alkalmazást. Szentgyörgyvölgyi Péter hozzátette: az okosparkolási rendszer fontos állomás a tranzitforgalom csökkentéséhez, és jelentős lépés az okosváros felé vezető úton.

Hogyan működik?
Az alkalmazás ún. NB-IoT technológiát használ majd, amely kis adatátvitelre használható, alacsony energiafelhasználású hálózat – az okosvárosokban ez a technológia gyorsan elterjed majd – mondta a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese a privátbankárnak.

Az NB-IoT rendszerek a már meglévő 4G LTE-infrastruktúrát használják ki, úgy, hogy számukra új fizikai réteget és csatornákat alakítanak ki. A jelenleg alkalmazott GSM, GPRS technológiánál sokkal egyszerűbb a felépítése, viszont cserébe csak sokkal keskenyebb sávszélességen használható: a végpontok közötti átviteli sebesség maximum 250 kbps lehet, amivel szemben a jelenleg elérhető leggyorsabb 4G+ mobilnethálózat akár 300 Mbps sebességre is képes. A NarrowBand-IoT nem teszi lehetővé egy időben nagy adatmennyiség továbbítását, így telefonálásra, internetezésre, filmnézésre nem alkalmas, arra viszont igen, hogy viszonylag kevés adatot nagy biztonsággal, célzottan, mindenféle felesleges sallangtól mentesen továbbítson – írja a Prohardver.hu.

Király István elmondta, a parkolóhely foglaltságát figyelő szenzorok ellenőrzik, hogy a parkolóhely foglalt vagy szabad, a Vodafone NB-IoT hálózatát használva jelezne a központi szervereknek. A sofőrök mobil alkalmazáson keresztül láthatják a szabad parkolóhelyeket, ahova az általuk preferált navigációs szoftver, majd a közelbe érve az okos parkolás-segítő alkalmazás a legrövidebb úton irányítja őket. A parkolóhelyeket kis érzékelőkkel látták el, és a telefonos applikációban egy piros pötty jelzi a foglalt, zöld pötty a szabad parkolóhelyeket.

A Vodafone Csoport tervei szerint 2019 végére megduplázza állomásai számát az európai NB-IoT hálózatában. A fejlesztések lehetővé teszik, hogy a Vodafone egyetlen cellában közel 50 000 eszközt tudjon kiszolgálni.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás