Hirdetés

“Ellenezzük a jetski használatát a magyar tengeren” – közölte Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség (BSZ)elnöke a hirbalaton.hu-val annak a felmérésnek az eredményét, amelyben kikérték a tagönkormányzataik polgármestereinek véleményét az elektromos jetski Balatonon történő használatáról.

Véleményünk szerint nem lehet biztonságosan lehatárolni a Narke TheElectrojet közlekedési útvonalát. Egy új, fokozott veszélyhelyzetet generálna a jetski balatoni megjelenése a fürdőzőkre nézve. Még ha esetleg jogszabállyal arra köteleznék az eszközt használót (például a száguldozni vágyó fiatalokat), hogy a parttól 500 m-en belül nem használhassák nagy sebességi fokozaton, még akkor is sokakat veszélyeztetne – indokolta az állásfoglalást.

A hirbalaton.hu-nak hozzátette: talán még veszélyesebb az olyan úszóra nézve, aki magányosan szeli a vizet, sokszor kilométerre a parttól és egy ilyen gyorsan mozgó járműről csak egy pontnak tűnik. Balassa Balázs hangsúlyozta, a BSZ polgármesterei tisztában vannak azzal, hogy elengedhetetlen a turisztikai szolgáltatások színesítése, de az csak a hagyományaink, az értékeink megőrzése mellett történhet.

– A családbarát, biztonságos szolgáltatások számtalan lehetőséget kínálnak a kulturált kikapcsolódásra. A Balaton egy biztonságos vízfelület, ami egy érték, és amely tulajdonságát meg kell őrizni. A Balatonon komoly hagyományokkal rendelkezik a vitorlázás. Véleményünk szerint a családi és vitorlásturizmust kell erősíteni a jövőben – fogalmazott a BSZ elnöke.

Kitiltaná a Balatonról az e-jetskit az üdülőrégió egyik legaktívabb civil szervezete, a Nők a Balatonért (NABE) is.

Civilek szerint zavaró és a környezetre is káros a magyarok által kifejlesztett elektrojet. A tervezők szerint nincs miért aggódni.

– Szeretném, ha a Balaton a pihenés, a csend és a családok tava maradhatna. Sem az élővilágnak, sem az üdülőknek nincs szüksége a zavarásra, zajra, szennyezésre. Maradjon a Balaton a fürdőzőké! – ilyen és ehhez hasonló megjegyzések olvashatók a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) petíciójához csatolva, amelyet azért indított a civil szervezet, hogy törvényileg tiltsák be az elektromos jetskik használatát a tavon.

A napokban megjelent felhívást eddig csaknem hétszázan írták alá, köztük Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is.

A motorcsónakokat több mint harminc éve kitiltották a Balatonról, mert megértették a döntéshozók, nemcsak veszélyes, de ökológiailag is káros. Ez az elektromos jetskire is vonatkozik, mert felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnekmondta a Népszavának Hajósy Adrienn, a NABE aktivistája. Úgy vélte, nincs miért engedélyezni az elektrojetet, mert bár hivatalosan annak számít, nem valódi közlekedési eszköz, s csak egy tehetős réteg újabb játékszere lesz, amely azonban százezrek kikapcsolódását teszi tönkre.

– Van éppen elég más vízfelület, ahol szórakozásból száguldozni lehet – jelentette ki az aktivista. A tiltakozást kiváltó elektrojet elvileg nem jetski : a magyar fejlesztésű jármű ugyanis hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, amelyhez jogosítvány szükséges. Az elektrojetet világszabadalomként Balatonvilágoson fejlesztik, gyártója szerint más, mint a jetski, mert nem szennyező, nem pazarló és sokkal halkabb. Az ötletgazdák szerint ugyanakkor balatoni elterjedése újabb vonzerőt jelentene a tó számára.

– A fejlesztés során kiemelten figyeltünk rá, hogy az elektrojet ne szennyezze a környezetet és ne okozzon zajszennyezést sem – mondta Rádi Péter, a Narke Team ügyvezetője. – A gyártás és a tesztelés alatt készült mérések azt mutatják, hogy az elektrojet minden követelménynek megfelel. Ettől függetlenül nyitottak vagyunk a párbeszédre azokkal, akiket a hivatalos papírok és adatok nem győznek meg – tette hozzá. A gyártó cég vezetője elmondta, műszakilag olyan megoldást sikerült kifejleszteniük, amelynek köszönhetően a járműnek minimális a merülése, és a hanghatása sem releváns. – Emellett jól manőverezhető, biztonságos, a vezetése jogosítványhoz kötött, azaz nem kell attól tartani, hogy felelőtlenül száguldozhat vele bárki a fürdőzők között – mondta. A hajózási szabályzat egyébként előírja, mely vízfelületeken lehet vele közlekedni – tette hozzá.

Rádi Péter szerint az e-jetski ára is előrevetíti, hogy nem lesz tömegtermék: arra számítanak, hogy a nemzetközi kereslet lesz magasabb, nem a hazai. A Balaton vizéről egyébként a jetskik – a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan – ki vannak tiltva, viszont az eletrojet megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak.

– Jelenleg valóban nincs törvény az elektromos jetskire – ismerte el Hajósy Adrienn –, mert amikor a 80-as években megalkották az erre vonatkozó passzust, nem gondolhatott senki elektromos meghajtású járművekre. – S ezt a jogi kiskapuit akarják most kihasználni – mondta. A tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén fel is merült, módosítani kellene az ide vonatkozó jogszabályt, hogy a törvény az elektrojetre is vonatkozzon, de akadt olyan ötlet is, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a jármű megengedett sebességét a tavon. Utóbbi vélhetően azt jelentené, hogy az elektrojet nem terjedne el a Balatonnál: ki fizetne több mint 15 millió forintot valamiért, amivel úgy tud haladni, mint egy gumikajakkal.

Milliárdos fejlesztés
A Narke TheElectrojet névre keresztelt jármű magyar mérnökök munkájának köszönhető, s néhány éve kezdődött meg a fejlesztése Balatonvilágoson: az eddig több mint 1 milliárd forintos beruházást az unió 369 millióval támogatta. Az elektrojet hivatalosan három személyes, súlya 380 kiló, a háromfázisú aszinkronmotor 60 lóerős, s 55 kilométer/órás sebességre képes, az akkumulátora másfél-két órás működést tesz lehetővé egy töltéssel – irta a nepszava.hu.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás