A rovat kizárólagos támogatója

1989. március 24-én az Exxon Valdez tankerhajó Alaszkától nyugatra zátonyra futott, és 41 millió liter nyersolaj ömlött a tengerbe – megmérgezve ezzel egy teljes ökoszisztémát. Bár a kiömlött olaj mennyiségét tekintve nem ez volt a történelem legsúlyosabb tankhajóbalesete, de az ökológiai pusztítása még a legrosszabb rémálmokat is felülmúlta. És semmi sem garantálja, hogy a katasztrófa nem fog megismétlődni akár holnap.

Keleti pontosság (Oriental Nicety) – kissé giccses, de nem különösebben feltűnést keltő név a hajók között, amelyek elnevezése megszokott módon a megbízhatóságot, a kellemet és a jó szerencsét tükrözi. Sokkal figyelemreméltóbb és visszataszítóbb a névválasztás, ha tudjuk, hogy az Oriental Nicety korábban Exxon Valdez néven futott – és szenvedett balesetet. Kevesen tudják, hogy a szerencsétlenül járt olajszállító tanker története korántsem fejeződött be azon a balsorsú tavaszi napon, pontosan harminc évvel ezelőtt. Sőt, újabb súlyos balesetnek is részese volt, évtizedekkel később. Pedig a gazdasági realitásokat nem írja felül az az olajtól elpusztult néhány millió állat, melyek haláláért részben az Exxon Valdez egyrétegű hajóteste okolható.

A baleset után az Exxon olajtársaság megjavíttatta a hajót, majd az egyesekben esetleg rossz emlékeket keltő elnevezéstől megszabadulva átnevezték Exxon Mediterraneanre. Nem sokkal később átkerült az Exxon leányvállalatához, a River Maritime-hoz, és újra átnevezték, ezúttal SeaRiver Mediterraneanre, így az Exxon – legalábbis nevében – már végképp megszabadult a PR-szempontból kínos szállítóeszköztől. A nevet ezután S/R Mediterraneanre, majd egyszerűen Mediterraneanre rövidítették, és ekkor – 2005 körül járunk – talán az Exxon már azt remélte, hogy senki nem kapcsolja össze a hajót a hajdani balesettel. Ezért megpróbálták visszaállítani az észak-amerikai flottájuk kötelékébe, de ez a környezetvédelmi törvények miatt meghiúsult. A hajó ekkortájt már a Marshall-szigetek zászlaja alatt üzemelt.

A Greenpeace aktivistái 1994-ben egyik akciójuk során "visszanevezték" az akkor Mediterranean néven futó hajótA Greenpeace aktivistái 1994-ben egyik akciójuk során "visszanevezték" az akkor Mediterranean néven futó hajót

Minthogy időközben a nyugati kikötőkből egymás után tiltották ki az Exxon Valdezhez hasonló, egyrétegű testtel rendelkező hajókat (mivel ezekből sokkal könnyebben kiszabadul az olaj), a SeaRiver Maritime eladta egy hongkongi hajózási cégnek, amely – természetesen – újfent átnevezte, ezúttal Dong Fang Oceanre, és panamai regisztrációt kapott. 2008-ban aztán olajszállító tankerből átlényegült vasércszállító hajóvá, és így fejezte be pályafutását, miután 2010. november 29-én a Dél-kínai-tengeren összeütközött a (névleg) máltai Aali nevű hajóval. Mindkettő súlyosan megsérült, majd nem sokkal később a hajdani Exxon Valdezt eladták ócskavasnak.

Az olajszennyeződés eltávolítási műveletében részt vevő hajók a Vilmos herceg-szoros délnyugati végén, a Latouche-sziget közelében 1989. április 1-énAz olajszennyeződés eltávolítási műveletében részt vevő hajók a Vilmos herceg-szoros délnyugati végén, a Latouche-sziget közelében 1989. április 1-én

De még ezután sem ért véget a története, mivel a hajóbontó cégek is adták-vették egymás között, és eközben kapta az új – immár végleges – Oriental Nicety nevet. Indiában akarták szétbontani, de ottani környezetvédő csoportok a veszélyes hulladékok nemzetközi forgalmát korlátozni hivatott bázeli egyezmény megsértésével vádolták az aktuális tulajdonost, így az indiai legfelsőbb bíróságnak kellett végül engedélyt adnia a partra emelésre, amely 2012. augusztus 2-án történt meg.

Az Exxon Valdez tehát 26 év szolgálat után ócskavasként végezte, de a 30 évvel ezelőtt bekövetkezett tragédia egyes részletei mindmáig nem tisztázódtak – bizonyos következményeit pedig talán sosem lehet helyrehozni.

A teljes, részletes történet az indexen >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás