Még nincsen itt a természetbarát energiahordozók kora

greenfo/MTI

2005. október 14. 10:05

Az új módon üzemeltethető járművek még nem tökéletesek, ráadásul igen drágák, s a kőolaj kitermelői és forgalmazói sem akarnak lemondani busás hasznukról.

Az Európai Unió hazánkra is kötelezően írja elő a bio-üzemanyagok felhasználási minimálkvótáit. Fellendülőben tehát a biodízel gyártása, s előbb-utóbb kiépülnek a szükséges üzemanyagkutak is. Az Egyesült Államok déli partjain pusztító hurrikánok nyomatékosan figyelmeztették a világot, hogy a zavartalan üzemanyag-ellátás mennyire hajszálakon függ. De napirenden van a légkör ózonpajzsának állandó "kilyukadása" is, amit a felszálló szénhidrogének és más gázok együttes hatásának tulajdonítanak, akárcsak a tapasztalható következményt: bolygónk globális felmelegedését.

A kutatók világszerte azon fáradoznak, hogy mielőbb kiszélesíthessék a benzint, dízelolajat pótló, természetbarát üzemanyagok forgalmát és választékát, bár tudják: ezzel még nem oldották meg maradéktalanul a problémákat. Néhány gond a sok közül: az elektromos meghajtású autók akkumulátorait töltő áramot is elő kell valahogy állítani. Az üzemanyagot tároló telepek egyelőre még túl nagy méretűek, a súlyuk is jelentős, az elektromos járművek futás-kapacitása viszont elmarad a benzinesekétől. A benzines és elektromos, kettős meghajtású kocsi - amilyen például a Toyota Prius - drága, a két motor pedig annyi helyet foglal el, hogy a többi kelléknek alig marad helye a motortérben.

A hidrogén-üzeműek üzemanyagát is csak energiaigényes elektrolízissel tudjuk előállítani, a sűrített gáznak pedig nagyon erős és súlyos tartályra van szüksége. Ha cseppfolyósítva alkalmaznák, a tartályt mínusz 150 fokra le kellene hűteni és azon is kell tartani. A hidrogén "száraz", a motor állandó kenést igényel. A földgáz-üzemű járművek tartálya igen nagy helyet foglal el, s ütközés esetén azonnal robban, amint ezt a sajnálatos példák is bizonyítják.

A biodízel (más néven etanol, régebben motalko) anyagát szeszfőzésre alkalmas növényekből, kukoricából, krumpliból nyerik. Ám azok termeléséhez, learatásához és feldolgozásához sok energia kell, amellett egy-egy literje csak kétharmad annyi energiát tartalmaz, mint a benzin. Az előállítása majd ötször többe kerül, mint a hagyományos üzemanyagoké. Az újdonságok elterjedésének komoly akadálya az is, hogy a kőolajszármazékok előállítására jól kialakult és tetemes hasznot hozó módszerek vannak. Nem véletlen, hogy az üzemanyag-krízis hallatán az egyik fő haszonélvező, Szaúd-Arábia gyorsan bejelentette, hogy kőolajtartaléka kétszer annyi, mint amennyit eddig kalkuláltak, nem kell hát kapkodni a természetbarát, de drága helyettesítők kialakításával. Inkább engednek az igencsak feltornászott áraikból.




Hozzászólások

Ehhez a hírhez nem lehet hozzászólni.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés