Hirdetés

A Kerekerdő Alapítvány kezdeményezésére kilenc nyugat-dunántúli civil szervezet levelet írt Fodor Gábor környezetvédelmi miniszternek, az Őrségi Nemzeti Park, intézményi önállóságának mielőbbi visszaállítása érdekében.

A Kerekerdő Alapítvány (Szombathely) kezdeményezésére kilenc civil szervezet (az Őrvidéki Civil Szövetség (Őriszentpéter), a Chernel István Madártani és Természetvédelmi Egyesület (Szombathely), az Alpokalja Turista Egyesület (Szombathely), a Reflex Környezetvédő Egyesület (Győr), a Pannon Természetvédő Szövetség (Győr), az Élőlánc Magyarországért Vas Megyei Szervezete Szombathely), a Vas Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Egyesület (Szombathely) és a Zöld Zala Természetvédő Egyesület (Zalaegerszeg)) levelében sürgeti az önálló Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság mielőbbi visszaállítását.

A civil szervezetek emlékeztetnek rá, hogy az Őrségi Nemzeti Park megszüntetésének előkészületeit széleskörű tiltakozás kísérte. A példa nélkül álló döntés ellen szinte minden érintett politikai és tudományos testület, helyi és országos civil szervezet tiltakozott és követelte az Őrségi Nemzeti Park intézményi önállóságának megtartását. A tiltakozók akkor számos érvet sorakoztattak fel, annak érdekében, hogy az előző környezetvédelmi miniszter ne hozza meg ezt a hibás döntést.

A levél aláírói szerint decemberi előrejelzéseik sajnos beigazolódtak a megszüntetés (összevonás) óta eltelt időszak bebizonyította, hogy az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság felszámolása hiba volt, mely jelentősen rontotta az Őrségben folyó természetvédelmi munka presztizsét és hatékonyságát.

Emlékeztetnek rá, hogy, bár múlt év végi levelükre számos minisztérium reagált, de Persányi Miklós, akkori környezetvédelmi miniszter, mégcsak válaszra sem méltatta a petíció benyújtóit. Ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa vizsgálódott az ügyben, a felvetett alkotmányossági aggályok miatt. Az Ombudsman álláspontja szerint az alkotmányos jogok csak, akkor nem sérülnek, ha az alapfeladatok ellátásában nem lesz változás, a nemzeti park által biztosított jogok nem változnak, és az eddigi szervezet létszáma, infrastruktúrája, és forrásai megmaradnak, valamennyi ügy és projekt tovább folytatódik.

A Kerekerdő Alapítvány s a hozzá csatlakozó szervezetek továbbra is megerősítik az összevonás ellen megfogalmazott érveiket.

Véleményük szerint a két merőben eltérő jellegű nemzeti park egy igazgatóság alá szervezése sérti a Magyar Köztársaság Alkotmányát, mert a természetvédelem jogszabályokban rögzített szintje egyértelműen csökkent, az intézményi szervezeti háttér gyengülésével. Ugyanis az átszervezéssel járó személyi változásokkal jelentős szellemi tőkét vontak ki az Őrségből. A nemzeti park központjának Sarródra kerülésével a döntési pozíciók az Őrségben meggyengültek. A pályázatra esélyes projekttervek háttérbe szorultak, korábbi projektek és fejlesztések megakadtak

A döntés ellentétes volt a Nemzeti Környezetvédelmi Program 2003-2008. részét képező Nemzeti Természetvédelmi Alapterv Országgyűlés által elfogadott előírásaival is. A terv a nemzeti park igazgatóságok további megerősítését és jelentős létszámbővítést irányzott elő. Ehelyett a közigazgatás egészét érintő létszámcsökkentés mellett a két, korábban önálló intézmény összevonásával további elbocsátások, leváltások, áthelyezések történtek, melyek az Örségi Nemzeti Parkot sok esetben kedvezőtlenül érintették.

Ugyanakkor az egykori Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság vezetőinek és egyes részlegeinek megduplázódott a feladata és a felelőssége is, mely felveti annak lehetőségét, hogy ezáltal a Fertő-környéki munka is csorbát szenvedhet. A levél aláírói szerint az elmúlt hónapokban az Őrségi Nemzeti Park helyzete, a korábbi tájvédelmi körzet közeli állapotba süllyedt

Véleményük szerint, a döntéssel nem sikerült költségvetési forrásokat sem megtakarítani. Az átszervezéssel mindössze néhány vezetői bérnek megfelelő megtakarítást lehetne elkönyvelni. Ugyanakkor a székhelyváltozás miatti adminisztrációs kötelezettségek költségei, a személyes kapcsolattartást szolgáló jóval nagyobb utazási költségek, vélhetően bőven felülmúlják ezt a kétes értékű “nyereséget”.

A petíciót aláíró szervezetek ugyanakkor kiemelik, hogy az önállóság szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy a jövőben hatékony és egyre javuló minőségű legyen az őrségi természetvédelmi munka. Úgy vélik, a magyar természetvédelmi intézményrendszernek legfőképpen stabilitásra, kiszámítható, a helyi sajátosságokat tisztelő, a különbségek kiegyenlítését szolgáló fejlesztésre és a rövidebb ideje működő területi szervek felzárkóztatására lenne szüksége.

A civil szervezetek szerint, ha újra önállóvá válik az Őrségi Nemzeti Park, jelentős fejlesztésekre lenne szükség. A többi nemzeti parki intézményhez hasonló létszámú, felkészült szakembergárdára, a felzárkóztatáshoz szükséges fejlesztésekhez plusz forrásokra, egyértelmű prioritásokon nyugvó stratégiára, és felkészült, elhivatott vezetőkre, akik támaszkodnak a területet jól ismerő, külső szakemberek és civil szervezetek véleményére is.

A tiltakozó szervezetek továbbra is elengedhetetlennek tarják, hogy egy nemzeti parknak önálló szervezete, saját szellemisége, önálló költségvetése és saját felelős vezetője legyen.

Szombathely, 2007. szeptember 21.

További információ:
Gyöngyössy Péter, Kerekerdő Alapítvány elnök, 30-395-6624

Kapcsolódó anyagok:

Szükség van az önálló Őrségi Nemzeti Parkra!

Hat hónapja büntetésben a nemzeti park

Másodlagos fontosságú nemzeti park?

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás