Az idei tavasz a tavalyinál sokkal hidegebb, ezért nem meglepő, hogy május közepén sokan panaszkodtak, hogy: „Norvégiában jobb az idő, mint nálunk.”, vagy „Miért beszélnek felmelegedésről a klímatudósok, amikor májusban kabátban kell járni?”… Rövid tanulmányukban az ELTE Meteorológiai Tanszékének kutatói azt vizsgálták, hogy ezen hangoknak mennyire van igazuk a számok tükrében: mennyire átlagos az idei év, mi okozhatja ezt a hideget, illetve ehhez kapcsolódóan az évszakok átrendeződését is elemezték. Continue reading „Miért ilyen hideg a tavasz? – Megváltoztak az évszakok!”
Fizessen, aki sokat repül
Újfajta illetékkel korlátoznák a repülés környezeti terheit. Évi két repüléskor még nem kellene fizetni, de például évi 9 vagy több utazás esetén már 400 euro a díj. „A világ felső 1 %-a felelős az éghajlatváltozást okozó kibocsátások feléért.”
A repülés a leginkább szennyező közlekedési mód. 2018-as adatok szerint az EU-27-ben a belföldi polgári repülés üvegházhatású gáz kibocsátása 15 megatonna szén-dioxid egyenérték volt, a nemzetközi légi közlekedésé pedig ennek több mint kilencszerese, és a légiközlekedés hatása folyamatosan növekszik.
Mindezek miatt újfajta illeték bevezetését javasolják környezetvédők és közgazdászok, amely sávos alapon működne. A díj az elképzelések szerint évi két (tehát oda-vissza) utazáskor (mondjuk a távol élő rokonok látogatásakor) nulla lenne, de például évi 9 vagy több utazás esetén már 400 euro. A javaslat teljes mértékben megfelel a szennyező fizet elvnek, hiszen, ahogyan Éger Ákos, a Magyar Természetvédők Szövetsége ügyvezető elnöke hangsúlyozta: „A világ felső 1 %-a felelős az éghajlatváltozást okozó kibocsátások feléért.”
Egyre többen értenek egyet azzal, hogy a repülésnek is igazodni kell a klímavédelmi célokhoz, és meg kell fizetni a szociális költségeket. Sok helyen mozgalmakba tömörülve tiltakoznak a repülés ellen. Mások a pénzügyi ösztönzők újragondolásában látják a megoldást, hiszen a jelenlegi adók láthatóan nem hatnak kellő mértékben a kínálat változására. Ahogyan egy éve az „EU vezető klímadiplomata posztjára pályázó” Wopke Hoekstra fogalmazott: „Amikor az autómmal elmegyek egy benzinkúthoz, a fizetett összeg 50-60%-a adó. De amikor egy repülőgépet tankolnak, nem kell adót fizetni – az nulla. Melyik európai szerint van ennek értelme?”
Minden évben rekordot dönt a személy-, és teherforgalom, és nincsen terv arról, hogy a növekedés meddig tarthat. A Budapest Airport vezérigazgatója 2022-ben úgy nyilatkozott, hogy „Bizonyos folyamatokat átalakítottunk a repülőtéren annak érdekében, hogy az átlagosan napi 40 ezer utast gördülékenyen és számukra is kényelmesen ki tudjuk szolgálni.” Emlékeztetőül, ez a jelenlegi személyforgalom kétszerese, nem számolva a még meredekebben növekvő teherforgalmat.
Ahogyan egy korábbi jelentés összefoglalta a helyzetet: „Arról, hogy milyennek tervezzük az ország legnagyobb repülőterét öt-, tíz-, húsz-, vagy harminc év múlva, nincsenek adatok. Csupán az tudható, hogy a Budapest Airport célja, hogy Kelet Közép-Európa teherszállítási kapujává váljon.”
A most javasolt illeték szabályozhatja a légiközlekedést, és annak növekedését fenntartható keretek közé hozhatja. Éger Ákos, a Magyar Természetvédők Szövetsége ügyvezető elnöke szerint “napjaink összefüggő környezeti, társadalmi, gazdasági, energetikai kihívásait nem lehet a megszokott módszerekkel megoldani. Rendszerszemléletű, összefüggő megoldások kellenek, mely a társadalom jólléte mellett figyelembe veszik a természeti korlátokat is, és hosszú távú programok segítségével összhangba hozzák ezeket.”
Az apró állatok jelentősen segítik a Balaton tisztán tartását
A felszíni vizek állapotának megőrzése kiemelten fontos feladat. A Balaton élővilága különösen érzékeny a növekvő átlaghőmérséklet, gyakoribbá váló szélsőséges időjárás, a part növekvő beépítettsége és a nyári idegenforgalom okozta stresszel szemben. A parti öv élővilága jelentős szerepet játszhat a tóba kerülő káros anyagok kiszűrésében ezért az itt élő szervezetek és víztisztításban betöltött szerepük vizsgálata különleges szereppel bír. Continue reading „Az apró állatok jelentősen segítik a Balaton tisztán tartását”
Egy égető probléma – A vegetációtüzek növekvő kockázata Európában
A klímaváltozás, a tájhasználat átalakulása és társadalmi tényezők együttesen olyan körülményeket teremtenek, amelyek egyre gyakoribbá és pusztítóbbá teszik a vegetációtüzeket. Ráadásul olyan régiókban is növekszik a kockázat – köztük Közép-Európában–, ahol ez korábban nem igazán volt jellemző. Continue reading „Egy égető probléma – A vegetációtüzek növekvő kockázata Európában”
Orbán parlamentje megszavazta a legszebb, legértékesebb hazai erdeink tarvágását lehetővé tevő törvényt
A jövő felélése. A Fidesz-KDNP képviselőit nem érdekelte a civil környezetvédő szervezetek petíciója, több mint 150 csatlakozó szakmai szervezet, és több mint 40.000 állampolgár aláírása. A törvényjavaslat átment a minősített többséges szavazáson. Continue reading „Orbán parlamentje megszavazta a legszebb, legértékesebb hazai erdeink tarvágását lehetővé tevő törvényt”
Felforralják a Dunát, hogy nyáron is működni tudjon a paksi atomerőmű
Döntött a kormány a részletszabályokról: ha muszáj, a Paksi Atomerőmű határérték felett is működhet. Elismerték: felforralják a Dunát, hogy nyáron is működni tudjon az atomerőmű! Continue reading „Felforralják a Dunát, hogy nyáron is működni tudjon a paksi atomerőmű”
Madárinfluenzavírus-járvány – No1 Globális kép
2020-2024 között a H5N1-pozitív eseteket a vadon élő állatokban (WAHIS) vitték fel a 1. ábrán látható világtérképre. A Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) veszélyeztetettségi kategóriái szerint vannak színezve. A zöld a még nem védett fajokat mutatja. E szerint Európa és az Egyesült Államok a legfertőzöttebb, de a színezés nem mutat valóságos képet, hiszen a sokat tesztelő országokat emeli ki, míg az adatokkal nem szolgálók úgy tűnnek mintha fertőzésmentesek lennének. Continue reading „Madárinfluenzavírus-járvány – No1 Globális kép”
Kérdjük egymástól – hová ballag a sok-sok víz?
A klímaváltozás és vízügyi helyzet tekintetében hazánkban a döntéshozók úgy tűnik még mindig nem értik az előttünk álló kihívások mértékét és a szakmai érvek sokszor süket fülekre találnak. Előfordul, hogy a legmagasabb szinten vízfeleslegről beszélnek, ami véleményem szerint nem létező fogalom. Az emberi használat szempontjából előfordulhat egy-egy helyszínen egy adott időpontban fel nem használt vízmennyiség, de a klíma modellek alapján ezt nem elvezetni, hanem tárolni, bölcsen hasznosítani kellene országunkban. Continue reading „Kérdjük egymástól – hová ballag a sok-sok víz?”
Akár a héten elfogadhatja Orbán parlamentje a szólásszabadság betitlását
Nem tudom, mi a bajod az átláthatósági törvényjavaslattal. Miért baj, ha a kormány átláthatóságot kér azoktól, akikről úgy ítéli meg, hogy a közbeszédet és a belpolitikát így vagy úgy, de alakítják? Hogyan tenné tönkre a demokrácia jövőjét az „ellehetetlenítési” törvény, a szájzár tervezet? Continue reading „Akár a héten elfogadhatja Orbán parlamentje a szólásszabadság betitlását”
2025 egyik Pro Natura-díjasa a naturArt
Május 16-án átadták a Föld napja alkalmából adományozott Pro Natura-díj, Pro Natura Emlékplakett elismeréseket, és a miniszteri okleveleket. 2025 egyik Pro Natura-díjasa az 1989 decemberében alakult Magyar Természetfotósok Szövetsége Egyesület. Continue reading „2025 egyik Pro Natura-díjasa a naturArt”