Győr önkormányzata ma nyilvánosságra hozta az Audi és az Önkormányzat között 2010-ben kötött szerződést. A kitakart szövegrészek ellenére érdemes alaposabban elolvasni és elemezni a dokumentumot.
A megállapodás I./4. pontja alapján a megállapodás az Audi AG és Győr MJV Önkormányzata közötti vállalásokat és elvárásokat tartalmazza. Nézzük meg mit vállalt az önkormányzat és mit a cég. Ez az írás a nem kitakart, nyilvános részeken alapszik.

Győr vállalta, hogy csökkenti az iparűzési adó mértékét két lépcsőben először 1,8%-ra, majd 1,6%-ra, sőt vállalta, hogy amennyiben az Audi valamelyik versenytársa ennél kedvezőbb feltételeket harcolna ki Magyarországon (ami egyébként várhatóan üzleti titok lenne), akkor még ennél is kevesebb lehet az adóteher. Ezen felül az önkormányzat vállalta azt is, hogy nem lesz újabb adóteher.

A III. pontban minden olvasható vállalás Győr önkormányzatára vonatkozik az ingatlanokkal kapcsolatban, ide értve a Natura 2000 ellentételezést is. Érdemes megjegyezni, hogy a Natura 2000 érintettség ügyével kapcsolatban, az Audi feljelentése alapján került börtönbe Zsák Ferenc környezetvédelmi aktivista.

A IV. pontban szintén minden vállalás az önkormányzatot terheli, ráadásul olyan kedvezményt is kapott a cég, amit a helyi lakosok az Alaptörvény XXI cikk ellenére sem kaptak sehol! A lakkozó üzem 1 km-es körzetében az üzem védelme érdekében nem engedélyeznek újabb légszennyező forrást.

A győri vállalás a lakkozó üzem „védelme” érdekében

Az V. pontban nem kitakart részek esetében is egy kivételével minden vállalás, és kötelezettség az önkormányzatot terheli.

Mi az amit az Audi vállalt? Törekszik arra – konkrét kötelezettség, vagy mérhető indikátor nélkül -, hogy minél több beszállítója Győrben telepedjen le, de azt például már nem vállalta, hogy ezeknek a beszállítóknak mekkora hányada lenne magyar tulajdonú cég. Vagyis a befektetésen kívül az olvasható részek alapján az Audi véleményem szerint semmit nem vállalt.

A befektetések tekintetében pedig érdemes megjegyezni, hogy a profit alapján úgy tűnik alaposan megérte a cégnek, hogy Győrben fejlesszen. Nehéz lenne egyetlen pontos számot megadni az „összesített nyereségre” 2012 óta. Az elérhető adatok az alábbit mutatják:

  • 2012-ben az Audi Hungaria Motor Kft. adózás előtti eredménye ugyan alacsonyabb volt, mint az előző évben (2011-ben meghaladta a 600 millió eurót), de ebben az évben jelentős, több mint 3 milliárd eurót fizetett ki osztalékként az anyacégnek az elmúlt tíz év (2003 óta) felhalmozott nyereségéből.
  • 2022: 343 millió euró adózott eredményt ért el a vállalat.
  • 2023: 354,3 millió euró nyereséget szerzett az Audi Hungaria Zrt.
  • 2024-ban a vállalat 8,611 milliárd eurós árbevételt ért el, és 304 millió Euró adózott eredményt ért el

A 2010 és 2020 közötti 5,3 milliárd eurós (akkori árfolyamon 1800 milliárd forint feletti) osztalék kifizetés egy jelentős indikátor a vállalat profitabilitására vonatkozóan. A 2022-es, 2023-as és 2024-es adózott eredmények (minden évben 300 millió euró felett) is mutatják a vállalat folyamatosan magas profitabilitását az elmúlt években.

Röviden tehát Borkai Zsolt akkori polgármester 2010-ben sok vállalást tett. Lemondott egy jelentős iparűzési adó bevételről (Győr iparűzési adó bevétele 2023-ban 20 milliárd forint volt, tehát a lemondással érintett összeg 5 milliárd forint csak 2023-ban) míg az Audi sok pénzhez jutott, de tényleges vállalást az olvasható adatok alapján nem tett.

Milyen vállalást tehetett volna szerintem a cég? Vállalhatta volna, hogy kiépíti, vagy bővíti és üzemelteti a város területén a környezetvédelmi monitoring rendszer. Segíti a város klímastratégiájában megfogalmazott célok teljesítését (például a zöldfelületek védelmét és minőségük javítását)…csak, hogy két példát említsek. Ezek ráadásul olyan vállalások amelyekkel a saját győri dolgozóinak az érdekét, egészségét is szolgálná a cég.

Persze azt se feledjük – nem feltételezve összefüggést az önkormányzat és a cég közötti 2010 szeptemberi szerződéssel -, hogy 2012-ben Rákosfalvy Zoltán ügyvéd, Borkai bizalmasának érdekeltsége felvásárolta olcsón azokat a mezőgazdasági területeket, amelyeket az Audi számára szóba jöhetett majd átminősítést követően adta el a német autógyárnak, pár hónap alatt 6-7 milliárd forintos profitra szert téve. Ezzel kapcsolatban a nyomozás végül 2022-ben szűntették meg.

Kapcsolódó Telex cikk: Győr polgármestere bemutatta a szerződést, amit még Borkai kötött az Audival, és eddig titkosnak mondtak