A polgári repülés talán az egyik legigazságtalanabb szektor, legalábbis, ha a környezeti hatásokat vesszük figyelembe. Hogy miért? A légi közlekedés az évente a légkörbe kerülő szén-dioxid és egyéb veszélyes gázok kibocsátásának négy-öt százalékát adja, miközben a statisztikák szerint csupán a világ népességének tíz százaléka veszi igénybe több-kevesebb rendszerességgel a vasmadarakat.
kerozin
Kerozinadó és a fosszilis üzemanyagadó bevezetését fontolgatja az EU zöld biztosjelöltje
Mivel az Európai Uniónak vezető szerepet kell vállalnia a környezetvédelem területén, meg kell fontolnia a repülőgépek üzemanyagának megadóztatását, azaz a kerozinadó, illetve a fosszilis üzemanyagadó, azaz a karbonadó bevetésének lehetőségeit – jelentette ki Wopke Hoekstra holland külügyminiszter, új uniós biztosjelölt Strasbourgban, az EP környezetvédelmi, közegészségügyi és élelmiszer-biztonsági bizottságának (ENVI) tegnapi meghallgatásán.
Az utasok fizetik meg a környezetbarát repülőgép-üzemanyag árát
Az évszázad közepére a repülési ágazati szükségletének 65 százalékát fedezheti környezetbarát repülőgép-üzemanyag (SAF), melyet leggyakrabban növényi alapú vagy használt étolaj-származékokból és az állati zsiradékokból állítanak elő.
A leggazdagabb 10 % termeli az üvegházhatású gázok felét
Emmanuel Macron kormánya a gázolaj adóját emelte, de a repülésén nem változtatott – progresszív zöld-adózás lehet a megoldás. Az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos társadalmi igazságtalanságokra hívja fel a figyelmet a Guardian legújabb írása.
A környezetszennyező repülést az állam nem adóztatja
Milliárdokat nyerhetne a költségvetés szinte észrevehetetlen adóval, de még csak felelőse sem akad a területnek a kormányon belül. Nem csak nálunk, a világ nagy részén komoly gond van a legdurvábban környezetszennyező repülés adóztatásával. Amíg a világ a legtöbb szén-dioxid kibocsátó iparágban csökkenteni próbálja a szennyezést, a repülésben teljesen biztos, hogy gyorsan nőni fog a károsanyag…
Globális felmelegedés: miért nincs valódi megoldás?
Azt gondolom, hogy a most akut Covid-19-járvány egy csekély és lényegesen könnyebben megoldható probléma az emberiség számára, mint a globális felmelegedés kérdése, ami egy sokkal több emberáldozattal járó és jóval nehezebben megoldható feladat. Ez a járvány ugyanis – ha máshogy nem, akkor az emberi kapcsolatok ideiglenes korlátozásával – kordában tartható, míg a globális felmelegedés megoldására…
Miért engedik ki a repcsik a levegőbe a kerozint?
Noha egy 1999-es felmérés alapján az összes elhasznált kerozinnak mindössze 0,01 százalékát engedik ki a légkörbe, ez még mindig több millió liternyi üzemanyagot jelent. Ez nagyrészt elpárolog, de így is a légkörben marad, egyes kutatások szerint pedig a szmog egyik alkotóelemévé is válhat.
Vízből üzemanyag? Kicsiben már megy, de nem önbecsapás?
Az EU finanszírozta SOLAR-JET kutatási projekt keretében a világon először állítottak elő napenergiával vízből és szén-dioxidból sugárhajtómű-tüzelőanyagot. Az amerikai haditengerészet pedig a repülőgép hordozó anyahajókon kíván kerozint előállítani atomenergiával. Viszont a kerozin elégésekor megint csak CO2 keletkezik.
Kármentesítik a sármelléki repülőteret
Megkezdődik a sármellék-zalavári repülőtér kármentesítése a két hónapja zajló előkészítő munkák után januárban. A három éven át tartó munkálatokra közel 4,5 milliárdot fordítanak. A 380 hektár területű egykori szovjet katonai légi bázis területből nagyjából 49 hektár szennyezett szénhidrogén-származékokkal, 18 hektár pedig szervetlen szennyező anyagokkal.