Óriási összegből – 680 milliárd forintból – óriási akkumulátorgyárat épít az SK Innovation nevű dél-koreai cég Iváncsán – jelentette be nemrég Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Ez már a sokadik dél-koreai cég sokadik akkumulátorgyára.
kobalt
Napjaink rabszolgasága a mi igényeink miatt
Kongóban részben gyerekmunka segítségével hozzák felszínre az akkumulátorok gyártásához szükséges, nagyon ritka kobaltot. Vér tapadhat az elektromos autók gyártásához – pedig a kobalt-faló iparág még fel sem pörgött igazán.
Szárnyal az e-autók egyik elengedhetetlen anyagának ára
A koboldok fémje az autós forradalom (lítiumionos akkumulátorok) kulcsa, és szinte az összes Kínáé lehet. Kobaltból kevés van, bányászata Kongótól, finomítása Kínától függ.
Atombiztos befektetés a kobalt
Az utóbbi hónapok árupiaci slágere a lítium volt, de van egy ennél is ritkább fém, ami szintén nélkülözhetetlen például az elektromos autók gyártásában és a lítiumnál jóval ritkább, így ez lehet a befektetők következő nagy célpontja. A kobaltról van szó.
A kobalt válthatja az aranyat?
A kobaltot az elektromos autókban használt lítium-ion akkukban, és ötvözőfémként turbinák, rakéta hajtóművek, erőművi berendezések gyártásában ill. az űriparban használják. Az e-autók gyártásának tényleges kobaltkereslete egyre inkább számszerűsíthetőnek és a korábban becsültnél jóval nagyobbnak tűnik.
Merre tovább e-autózás?
A világ meghatározó nagyvárosai összefogtak, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátás mértékét és negatív hatásait. London és Párizs a dízel- és benzin üzemanyagok betiltását tervezi 10 éven belül, míg Norvégia a belsőégésű motorok korlátozását fontolgatja. A fogyasztók azonban még várnak: megfizethető árakat, könnyű és gyors töltési lehetőségeket szeretnének.