Az elektronikai hulladék világszerte az egyik leggyorsabban növekvő hulladéktípus. 2022-ben 62 millió tonna e-hulladék keletkezett globálisan, és becslések szerint 2030-ra ez a mennyiség elérheti a 82 millió tonnát, ami 33 százalékos növekedést jelent. Az újrahasznosítás mértéke viszont egyelőre nem tart lépést a termeléssel, ami súlyos környezeti problémákat vet fel.
ritkaföldfém
A kínai lítium függés mérséklése az uniós cél
Európa számára létfontosságúak tiszta energia jövőjét szolgáló az ásványi anyagok, köztük a lítium. A kitermelésben és a feldolgozásban egyaránt Kína évtizedekkel előzte meg a vén kontinenst. Az unió nyersanyagfüggősége Kínától nagyobb, mint az Öböl-menti régiótól való olaj- és gázfüggőség.
Amikor a digitális technológia betesz a klímának
Hosszú ideig az emberek fejében az a gondolat uralkodott, hogy a digitális ipar, mivel „immateriális”, vagyis anyagtalan, tiszta is. Az olaj- és autóipari óriásokkal szemben a Szilícium-völgy a globális felmelegedés elleni küzdelem természetes szövetségesének tűnt. Ez az illúzió kezd szertefoszlani.
Afganisztán „a lítium Szaúd-Arábiája”
Messziről nézve nincs is ott igazából semmi, csak kopár hegyek, sziklasivatagok, meg a kecskéikkel alkotmány-inkompatibilis viszonyt ápoló félbarbár hegyi törzsek, és a nyers középkor. Pedig a világ egyik legfontosabb nyersanyagkészletére tették rá a kezüket a tálibok, csak épp kitermelni nem tudják.
Zöld autó antizöld hajtással?
Messze vagyunk attól, hogy az e-autó tényleg zöld legyen, de látszik a megoldás. Gyakran folynak éles viták arról, hogy mennyire tekinthetők ténylegesen zöldnek az elektromos autók. Egyrészt igaz, hogy az e-autó nem bocsát ki káros anyagokat a működése közben, vagyis a közvetlen környezetét nem szennyezi használat közben. Másrészt azonban a helyzet korántsem ennyire egyszerű, mert…
Jön a nagy lítium harc, de vajon milyen áron?
400 millió elektromos autó számára lehetne akkumulátort készíteni abból a lítiummennyiségből, ami Németország délnyugati részében található. Csökkenne a kínai függés, de nőne a természetkárosítás.
Vitatott aranyláz: mi legyen az óceán fenekén heverő földfémekkel?
Hirtelen fellángolt a hosszú ideje tartó vita az óceán fenekén található, ritka földfémek bányászatával kapcsolatos tervekről. Éveken keresztül csak a környezetvédő csoportok tiltakoztak a mélytengeri fémek felhozatalának ötlete ellen, de most a BMW, a Volvo, a Google és a Samsung is belépett a moratóriumot szorgalmazók táborába. Más típusú akkumulátort kellene gyártani?
Egyre több a digitális hulladék, de semmit sem teszünk ellene
Viszonylag keveset beszélünk arról, hogy a digitális eszközeinknek mekkora környezetszennyező hatása van, pedig egyre növekszik a hulladék mennyisége, és egyre több ilyen eszközt gyártunk, aminek az alapanyag-kitermelése sem túl környezetbarát. Csakhogy az elektromos kütyük annyira magától értetődőek a mindennapjainkban, hogy gondolni sem akarunk arra, hogy meg kellene válni tőlük, vagy kevesebbet kéne belőlük használni. Pedig…
Feleződhet a szélenergia ára – kegyelemdöfés Paksnak?
Az Európai Unió által finanszírozott EcoSwing nevű projektnek köszönhetően közel 60 százalékkal lehet olcsóbb a szélturbinák előállítása, ez pedig a szélenergia árára is komoly hatást gyakorol majd. Még inkább vesztes(éges) lesz az atomenergia.
A vörösiszap zöldítése
Görög kutatók kifejlesztettek egy módszert, amellyel ritkaföldfémeket nyerhetnek ki gyártási melléktermékből, ráadásul környezetbarát módon.