A kínai elektromosjármű-ipar (EV) látványos előretörése mögött nem csupán technológiai innováció és gyártási kapacitás áll, hanem egy rendkívül jelentős állami támogatási rendszer is. Ennek egyik leglátványosabb példája a világ legnagyobb EV-akkumulátorgyártója, a CATL –, amely 2024 első hat hónapjában 3,84 milliárd jüan, azaz mintegy 190 milliárd forint állami támogatásban részesült.
Ez az összeg már önmagában is kiemelkedő, de különösen figyelemre méltóvá válik akkor, ha összevetjük más iparági szereplők teljes éves támogatásával. A Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) féléves támogatása ugyanis meghaladta például a kínai állami olajóriás, a Sinopec egész éves támogatását is, amely 2024-ben 4,06 milliárd jüant (kb. 563 millió dollár) kapott. Ez azt jelenti, hogy ha a tendencia folytatódik, a CATL éves támogatása messze meghaladhatja minden versenytársáét, foglalja össze a Carscoop.
Állami támogatás: a kínai siker kulcsa
A kínai kormány az elmúlt években egyértelmű prioritásként kezelte az elektromos autók és az akkumulátorgyártás fejlesztését. A cél világos: domináns szereplővé válni a globális EV-piacon. Ennek egyik legfontosabb eszköze az állami támogatások rendszere, amelyből nemcsak a CATL, hanem más jelentős szereplők is részesülnek.
- A BYD, a kínai EV-piac másik meghatározó szereplője, közel 3,8 milliárd jüan (kb. 188 milliárd forint) támogatást kapott 2024-ben.
- A Great Wall Motor (GWM) mintegy 3 milliárd jüan (kb. 148 milliárd forint) támogatásban részesült.
- A SAIC Motor is több mint 2 milliárd jüan (kb. 99 milliárd forint) támogatást kapott az év során.
A BYD, a kínai EV-piac másik meghatározó szereplője, közel 3,8 milliárd jüan (kb. 188 milliárd forint) támogatást kapott 2024-ben. (Kép forrása: Unsplash)
Miért fontos mindez?
A támogatások nem csupán pénzügyi segítséget jelentenek, hanem versenyelőnyt is biztosítanak: lehetővé teszik a technológiai fejlesztéseket, a gyártási kapacitások gyors bővítését és az új modellek gyors piacra dobását. Míg sok nyugati autógyártó még mindig a felzárkózással küzd, a kínai cégek már a következő generációs technológiák fejlesztésén dolgoznak – nem kis részben az állam által biztosított forrásoknak köszönhetően.
A 2023-as adatok is alátámasztják ezt a trendet: a CATL „egyéb bevételei” összesen 6,26 milliárd jüant (kb. 310 milliárd forint) tettek ki, melyből 5,72 milliárd jüan (kb. 283 milliárd forint) volt közvetlen támogatás. 2024-re ez az összeg már 9,96 milliárd jüanra (kb. 493 milliárd forint) emelkedett, bár nem részletezték, ebből mennyi volt konkrétan állami támogatás.
A globális verseny éleződik
Nem meglepő, hogy az Egyesült Államok és az Európai Unió egyre hangosabban kritizálja a kínai EV-ipart segítő állami támogatásokat, mivel ezek jelentősen torzíthatják a globális versenyfeltételeket. A nyugati cégek sokszor nem kapnak hasonló mértékű segítséget, így hátrányos helyzetből próbálják felvenni a harcot a kínai óriásokkal szemben.
A kínai EV-ipar előretörése nem csupán technológiai eredmény, hanem tudatos, államilag támogatott stratégia eredménye. A CATL és társai által kapott milliárdos támogatások világosan megmutatják, hogy Kína hosszú távon gondolkodik, és minden eszközzel támogatja a hazai iparági vezetőket. Ez a modell látványos sikereket hozott – de egyúttal komoly kérdéseket is felvet a globális piacok egyenlőségével kapcsolatban.
Nyitókép forrása: CATL