A rovat kizárólagos támogatója
greenfo/MTI

Egy új kutatás szerint a Csendes-óceán felett repülő járatok miatt különösen sok klímakárosító ózon keletkezik. A legnagyobb kárt az Egyesült Államokból, valamint az Ausztrália és Új-Zéland között közlekedő gépek okozzák.

Az általuk használt tíz légi folyosóban keletkezik a legtöbb ózon, többek között azért, mert a gépek nagyok, és igen hosszan repülnek – olvasható a cambridge-i Massachusettsi Műszaki Intézet (MIT) tudósainak az Environmental Research Letters című szaklapban megjelent tanulmányában.

Az amerikai kutatók a földi légkör vegyi összetételét modellező számítógépes program (Geos-Chem) segítségével kiderítették, hogy a körülbelül 83 ezer légi folyosón a világ mely régióiban képződik a legtöbb új ózon. Azt fedezték fel, hogy a Salamon-szigetektől mintegy ezer kilométerre fekvő csendes-óceáni területet érinti a legérzékenyebben a repülés. A régió fölött a repülőgépmotorokból kibocsátott minden egy kilogramm nitrogén-oxid körülbelül 15 kilogramm ózont hoz létre évente átlagosan – írják a MIT tudósai. Egyetlen Sydney-Mumbai járat 25 300 kilogramm ózon képződését okozza. A repülők kibocsátotta nitrogén-oxidra a csendes-óceáni vidék légtere ötször olyan érzékenyen reagál, mint Európáé, és 3,7-szer erősebben, mint Észak-Amerikáé. "Adataink szerint Földünk légkörének legtisztább zónái reagálnak a leginkább drámaian a repülési emisszióra" – írta közleményében Steven Barrett, a kutatás vezetője.

A Csendes-óceán fölött nagyobb ózontöbblet képződik, mint más légi folyosók körül. A légi közlekedés 9-12 kilométer magasságban bocsátja ki a gázokat és a szemcséket. Az ózonrétegre és az éghajlatra gyakorlott hatása itt nagyobb, mint a talaj közelében. Az ózon bomlékony, üvegházhatású gáz, amelynek képződése és lebomlása erősen függ a légkör kémiai összetételétől. Az alsó légköri szférában elsősorban a nitrogén-oxidok bomlásakor keletkezik. A légi forgalom atmoszférát alakító hatásairól sok tanulmány született már, ez volt azonban az első, mely a légi folyosókat egyenként elemezte – írják tanulmányukban a szerzők.

A szakemberek elképzelhetőnek tartják, hogy az éghajlat védelmében a járatok a jövőben a kibocsátott gázokra kevésbé érzékeny területek fölött, kerülő úton járjanak, természetesen minden alkalommal figyelembe kell venni az így megnövekvő kerozinfogyasztást.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek