A rovat kizárólagos támogatója

2022. augusztusára nyúlnak vissza Palkovics úr nemzet-megváltó tervei, ami az elektromos autókra és az azokat kiszolgáló dél-koreai és kínai (hongkongi) akkumulátorgyárakkal kapcsolatos. Göd (ott a Duna) már vergődik ebben a helyzetben és nincs okom feltételezni, hogy Debrecen nem fog (komoly és közeli vízforrás nélkül).


2022 október elején Budapesten egyeztettek a kínai cég képviselőivel Debrecen vezetői. Ez utóbbiak úgy, hogy a debreceni lakosságot addig nem is kérdezték. Erre most öt hónappal (lentebb kiderül majd, hogy a tárgyalások megindulása után közel két évvel) később került sor. Palkovics László már a politikai süllyesztőben. Róla sem készül már lovasszobor Zalaegerszegen. Amihez hozzáért – MTA, egyetemi oktatás, Kekva, iparügyi minisztérium, akkumulátorgyártás) – bukott. Látványosabban talán senki sem a hazai kortárs politikatörténetben, pedig a válogatásra igen sokan érkeztek. Őt szerintem Pakssal és az autóügyek kapcsán unokáink sem fogják áldani. Hiszen a befektető-behozatal miatt tettek bennünket olcsó gyarmattá Csülök cimborái, amit megváltoztatni nagyon nehéz lesz. A ’lizingelt ipar’ megölte a hazait. Szabad nálunk a fosztogatás.

Kellenek-e az akkumulátorgyárak, ha rendkívül drágává vált energia miatt az elektromos közlekedést építik éppen le mindenhol? Egy álmot eresztünk szélnek éppen. A kormányzati hivatal intézményei otthoni munkára kötelezi a dolgozóit, hogy ne fűtse a tulajdonában lévő épületeket? Rendelkezésre áll elég víz ipari célokra Debrecenben, ahol a Nagy Erdő fáit is a kiszáradás fenyegeti? Tócó (a nóták szerint a Hortobágy is) és más semmi, illetve elég távol a Keleti főcsatorna, ahol hajdanán hétvégi házunk volt. Papp László polgármester (Kósa Lajos elvtársa) hiteles választ erre még egyszer sem tudott adni. Nem ezért szeretik a pártházban.

Palkovics László: a kormány megvédi a GDP 25 százalékát adó autóipart  Infostart/MTI, 2022. július 28. 
„Az autóipar területén abszolút jövőképes Magyarország – jelentette ki Palkovics László technológiai és ipari miniszter a Humda Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. [megalakulása: 2015. november 4.; tulajdonos: Magyar Állam; elnök: Weingartner Balázs József; adózás előtti eredmény (2021): -2,6 milliárd forint 82 alkalmazottra] rendezvényén csütörtökön Budapesten […]
Magyarországon működik a világ legnagyobb belsőégésűmotor-gyára, és működni is fog (sic!). A kormány az elmúlt időszakban komoly hangsúlyt fektetett arra is, hogy az akkumulátor gyártó kapacitást ’megfelelő állapotba hozza’. Rámutatott, hogy Magyarországnak ma nagyobb (sic!) akkumulátorgyártó kapacitása van (sic!), mint Németországnak, és az újabb befektetések alapján ez így is fog maradni. »Minden hangszeren játszunk«, (…) van hidrogénstratégiánk, »abszolút jövőképesek vagyunk« – húzta alá.”
– Ezt bírta ránk hagyni a hadari potentát mielőtt lelépett/leléptették. Mekkora is most az ő személyes jövőképessége? Miben nem tévedett eddig? Mit nem szúrt el az egyszeri kelekótya?
*
Szijjártó: a CATL-beruházás csak akkor jöhet létre, ha mindvégig megfelel a lehető legszigorúbb környezetvédelmi feltételeknek
„A CATL-lel két és fél évvel ezelőtt kezdtük [2020 március?; Szijjártó 2020 januárban volt Hongkongban –  meg a konkrét tárgyalásokat, amikor a vállalat még egy másik helyszínben [Eloroztunk más ország elől?] gondolkodott, így mondhatni, hogy bravúros mentéssel (sic!) sikerült befurakodnunk (sic!) a képbe, és világossá tenni a kínai fél számára a hazánk és Debrecen (sic!) városa által kínált előnyöket. A vállalat döntésénél fontos szempont volt, hogy európai összevetésben a legalacsonyabb adózási formát biztosítjuk, hogy a koronavírus-járvánnyal összefüggő korlátozások Magyarországon – ez éppen a tárgyalások idejére esett – soha nem lépték át az ésszerűség határát, valamint hogy Magyarország mindig is egy stabil beruházási környezetet biztosított a kínai vállalatoknak. Világossá tettük, hogy nem engedünk a nemzetközi nyomásgyakorlásnak, hazánk nemzeti alapon nem diszkriminál (sic!) és nem szorít ki a piacáról befektetőket.”

– Tehát ez lenne az az ország, ahol nincs diszkrimináció? Ahol az embereket egyenlő állampolgári jogok illetik meg, ahol tisztelnek más népeket (migránsokat), eltérő bőrszínt és az ún. másokat (LMBTQ). Tényleg ilyen országban élek? Ja, ez csak azokra vonatkozik, akik nálunk befektetnek, akik pénzt hoznak? Úgy igaz, hiszen volt itt Letelepedési Államkötvény Program is. Rogán Tóni házalt vele. Szegényen, húsz éve érkező palesztin barátaim azonban nálunk még mindig hontalanok, bár nekünk dolgoznak. „Mark, a yen, a buck or a pound,/ That clinking, clanking, clunking sound,/ Is all that makes the world go ’round…”

„Európa-szerte egyre nagyobb hangsúly helyeződik az elektromobilitásra, az autógyártó vállalatok kezdenek átállni a hagyományos hajtásláncról az elektromos autók gyártására, így fontos érv volt, hogy a három legnagyobb német autógyártó vállalat: a BMW, az Audi és a Mercedes is hazánkba helyezi az elektromobilitási stratégiájának fókuszát. Lássuk be, egy elektromos autó akkumulátor nélkül nem sokat ér, ezért a CATL azon célja, miszerint 2025-ben megkezdi a termelést, az egyben az autógyárak elvárása is. A kínai vállalat ezen 3 ezer milliárd forintos beruházása a legnagyobb Magyarország gazdaságtörténetében […]
(A beszélgetést követő napon bejelentették a szintén kínai érdekeltségű Halms Hungary Kft. [Debrecen; alapítva: 2021. december 8.; tulajdonos: Zhejiang Huashuo Technology Co., Ltd.; ügyvezető: Shen Shanzhong] Debrecenbe érkezését, amely elektromos autókhoz készülő alkatrészeket fog gyártani a Déli Ipari Parkban épülő üzemében – a szerk.).
– A könnyűfém-öntésre szakosodott kínai Halms Hungary Kft. már közel két éve működött, amikor friss hírként bejelentették? Bámulatos. Tehát Szijjártó (és debreceni megbízói) 2020 márciusától tárgyal a hongkongi CATL vezetőivel? Mindez miért volt 2022 augusztusáig titok? És ha ennyi idő telt el, akkor miért állunk úgy a konkrét tudással Debrecen vízmérlegével, mintha ez csak tegnap történt volna? Miért nem kérdezték meg 2020-ban Debrecen és Mikepércs lakosságát? Mi az, ami miatt ez nem volt akkor kívánatos? Ezen a területen miért van az, hogy minden hír a megismerés pillanatában már elavult? A rendkívüli állapotok miatt? Lesz még másféle?
A kínai terjeszkedés – CATL akkumulátorgyár csarnok. Ilyesmi épülhet a Debrecen melletti kiváló termőföldeken.
*
Bodnár Zsuzsa: Több nagyfogyasztású veszélyes üzem is ’elihatja’ majd a vizet a lakosság elől Debrecenben
„Idén augusztusban (sic!) vált ismertté annak az új debreceni akkumulátorgyárnak a terve, amelyet a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) kíván 3000 milliárd forintból felépíteni a debreceni ipari parkban. A bejelentést követően több civil szervezet és politikai párt fejezte ki aggodalmát Debrecen vízkészletének veszélyeztetettsége miatt…”
– Az Opten szerint a Contemporary Amperex Technology Hungary Kft. (Debrecen) alapítása 2022. január. 11. [tulajdonos: Contemporary Amperex Technology (Hong Kong) Ltd.; ügyvezető: He Wei]
„Az akkumulátorgyártás ugyanis rendkívül vízigényes iparág, amit Palkovics László technológiai és ipari miniszternek a sajtóban többször idézett állítása is megerősít […]
A gyár tervezett vízfogyasztására Gorján Ferenc, a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója augusztusban úgy reagált, hogy az nem veszélyezteti (sic!) a lakossági vízellátást. Szerinte potenciálisan napi 100 ezer köbméter víz is rendelkezésre áll Debrecenben, amelyből 70 ezer köbméter a felszín alatti vízből (sic!), 30 ezer pedig a Keleti főcsatornán keresztül elérhető a város számára; ebből pedig a lakossági és ipari igények (sic!) egyaránt kielégíthetők […]
A debreceni Déli Gazdasági Övezet ipari parkjában épül fel a dél-koreai tulajdonú EcoPro Bm [Dél-Korea] akkumulátorkatódanyag-gyártó üzeme, amely termékeit elsősorban a gödi Samsung-gyárba fogja szállítani. A 264 milliárd forint értékű beruházást tavaly decemberben Szöulból jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter […]
Az EcoPro Global Hungary Kft. (sic!) éves szinten 120.000 tonna mennyiségben fog katódaktív-anyagot előállítani, melyhez a lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid (NCA) technológiát fogják használni […]”
– Az Optenben Ecopro Global Hungary Zrt. jelenik meg. 2021.december 17.-én kezdte meg a működését. Egyedüli részvényese a Ecopro Global Co., Ltd.; vezérigazgatója Sun Dong Chang a Samsung SDI Magyarország GyÉ Zrt. (adózás előtti eredmény 2021-ben 17 milliárd forint; tulajdonos: Samsung SDI Co. Ltd.) vezetőségi tagja.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, James Heng-Kuang Si, a SEMCORP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Pósán László fideszes országgyűlési képviselő és Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester (b-j) a kínai SEMCORP vállalat lítium-ion akkumulátorokhoz kapcsolódó debreceni szeparátorfólia-gyártóüzemének alapkőletételén 2021. szeptember 13-án. MTI/Czeglédi Zsolt
„A katódgyár mellett a déli ipari parkban egy másik akkumulátorgyártást kiszolgáló üzem is létesül: a Semcorp Hungary Kft. [?] szeparátor-fólia gyára.”
– Az Opten adatbázisa szerint: (i) Semcorp Global Holdings Kft. (Budapest) [alapítás: 2020. augusztus 27.; tulajdonos: Chuangxin New Material (Hong Kong) Co., Limited; ügyvezető: James Heng-Kuang Shih (New York)]; (ii) Semcorp Hungary Kft. (Budapest) [alapítás: 2020. szeptember 16.; tulajdonos: Semcorp Global Holdings Kft.; ügyvezető: James Heng-Kuang Shih (New York)]; (iii) Semcorp Properties Kft. (Debrecen) [alapítás: 2022. október 11.; tulajdonos: Semcorp Global Holdings Kft.; ügyvezető: James Heng-Kuang Shih (New York) és Hong Cai].
„Az üzemben évente 25.400 tonna oldószert fognak felhasználni 650 millió négyzetméter fólia előállításához.”
– A kapcsolatos közmeghallgatások munkaidőben voltak és nem hirdették meg nagy nyilvánosság előtt – hangzott többször a vád. Az akkumulátorgyártással kapcsolatban tervezett gyárkomplexum (CATL, EcoPro, Semcorp) a vízfelhasználásra és a levegőminőségre (nikkel- és kobalttartalmú szállópor – a Debreceni Egyetemen dolgozó ökotoxikológusoknak komoly munkája támad) lesz negatív hatással. Az is jó kérdés, hogy a rendkívül energiaigényes gyártás honnan kap energiát, mivel a mostani hazai kapacitás ezt már aligha fedezheti. Ez az orosz függést előidéző Paks II project célja? A Samsung és CATL kiszolgálása? Jó befektetés ez, mikor az elektromos közlekedés koncepciója mintha éppen mostanában válna meglehetősen homályossá a szegény országok (ahová tartozunk, hiszen Dél-Korea után még Kína is itt gyarmatosít) számára?
*
Polgár Tóth Tamás: A biztonsági jelentés szerint sokkal több vízre van szüksége a debreceni akkugyárnak, mint amennyiről Papp László beszélt
„…a telephely ivóvízigénye maximum napi 15.500 köbméter és óránként körülbelül 1500 köbméter értékek közötti tartománnyal jellemezhető. Ez a mennyiség nagyjából megfelel a gyárral szembeni előzetes lakossági és ellenzéki politikusi félelmeknek, ugyanakkor teljesen szembe megy az üzem környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési dokumentációjában olvasható információnak, amelyről Papp László fideszes polgármester is beszélt a közmeghallgatás bejelentésekor. E szerint a telephely átlagos vízigénye napi 3.378 köbméter, a csúcsvízigénye pedig napi 6.242 köbméter […]
…habár a kínaiak 9 ezer munkavállalót harangoztak be, a biztonsági jelentés csak 2.921 dolgozóval számol (köztük 365 irodai alkalmazottal), úgy tűnik tehát, hogy még ez a kalkuláció sem a teljesen megépült akkumulátorgyárra vonatkozik.
Közel 1.700 tonna veszélyes lítium-nikkel-kobaltmangán-oxid lesz a gyárban. A biztonsági jelentés hangsúlyozza, hogy a telephely 500 méteres körzetében nincs állandó lakcímmel rendelkező lakos. A szakmai anyag szerint a telephelyen belül a talaj és a levegő számít potenciálisan veszélyeztetett természeti környezetnek.”
– Eltelt közel két év és az adatok még mindig bizonytalanok. Miként lehetséges ez? Egy hiteles vízmérleg elkészítése sem ment ez alatt az idő alatt?
Darvas Béla
(folytatása következik)
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás