Hirdetés

A Fiat-Crysler 2022-től nem árusít dízelüzemű személyautót. A Financial Times úgy tudja, hogy a döntést hivatalosan június 1-én jelenti be Sergio Marchionne, az FCA elnök-vezérigazgatója, amikor ismerteti a cég új, négyéves üzleti tervét. Amiben a dízelmotorok jók voltak, abban a benzinesek nem annyira.

Az Fiat-Crysler (FCA) szóvivője nem kívánta kommentálni a lap értesülését, amely arra emlékeztetett, hogy a Toyota és a Porsche már elkötelezte magát a dízelmentes jövő iránt. A La Stampa olasz lap is írt a FCA-tervről, "bennfentes forrásra" hivatkozva. Ez azért is fontos, mert a La Stampa részbeni tulajdonosa az Agnelli család, amely egyben az FCA főrészvényese. A Fiat-Crysler döntése mögött részben az állhat, hogy egyre csökken a dízelautók iránti kereslet.

Az Európában eladott összes új autó több mint a fele dízelüzemű volt 2015-ig. A dízelüzemű személyautók tavalyi eladása 8 százalékkal csökkent az előző évhez képest Európában, ahol a piaci részesedése 43,8 százalékra zsugorodott.  Az FCA dízelautói iránt tavaly nőtt a kereslet, a cég európai értékesítésén belül a dízelüzeműek aránya 40,6 százalékra emelkedett a 2016. évi 40,4 százalékról. Az FCA-hoz tartozik például a Jeep, a Fiat, a Ram, a Dodge, a Chrysler, az Alfa Romeo és a Maserati. (MTI)

Elindult felfelé a szén-dioxid kibocsátás, mert tűnnek el a dízelek 

Érdekes adatot tett közzé nemrég egy francia szevezet, amely szerint az elmúlt 23 év után először emelkedett a CO2-kibocsátás az országban forgalomba helyezett autóknál. Az AAA Data nevű cég statisztikái szerint tavaly 111 g/km volt a CO2-kibocsátás átlagosan, amely igaz ugyan, hogy csak 1 grammal több mint egy évvel korábban, de akkor is emelkedést jelent. Mindez a mostanság egyre jobban szereplő hibridek ellenére volt megfigyelhető, amelyek már az új autók 5 százalékát adják Franciaországban is.

A helyzet kulcsa a dízelek visszaszorulása, amelyek CO2-ben sokkal jobban teljesítenek, mint a benzinesek. Viszont azzal, hogy a korábbi 47 százalék, helyett már csak 41 százalékát teszik ki a piacnak, bizony ennek a másik oldalon vannak nem éppen kívánatos mellékhatásai. Ahogyan egy francia, a fenntartható közlekedésért dolgozó szervezet vezetője fogalmazott: „Választhatunk a pestis vagy a kolera között” – utalt ezzel arra, hogy rendben, hogy kiszorulnak a dízelek, de ezzel korántsem oldottuk meg a problémát, hanem egy másikat erősítünk.

A francia márkák egyébként a CO2-emisszióban – a dízelmotorok egyik legjobb tulajdonságának tekintetében, ami egyenesen arányos a fogyasztással – mindig nagyon jók voltak: a PSA (Peugeot-Citroen) átlaga például csak 107 g/km.

Ezért mondják sokan, hogy az EU elvárásai a klímagázok csökkentésére vonatkozóan nem tudnak teljesülni ma még a kisdízelek nélkül. Az unió ugyanis 2021-re 95 g/km-es CO2 kibocsátási átlagot írt elő az autógyártóknak, amelynek eléréshez kevésnek tűnik ma még az elektromos és hibrid autók jelenlegi terjedési üteme- írta korábban a HVG.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás