A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: merce.hu

2016 elején indult az ötödik kerületi József nádor tér felújítása, aminek rögtön a kezdetén kiderült, hogy a téren található 24 fára kivágás vár, helyükre kicsivel arrébb új fasor telepítését tervezte az önkormányzat. A felújítás befejeződött, a József nádor tér kietlen pusztasággá változott.

A felújítás befejeződött, a téren beállt szomorú változást pedig a Kétfarkú Kutya Párt fotója tökéletesen bemutatja:

A fakivágás terve valójában már évekkel a felújítás kezdete előtt téma volt, az idős fákról a téren létesítendő mélygarázs tervéhez fűzött szakvéleményében az igazságügyi szakértő még 2012-ben állította, hogy állapotukból fakadóan a további gondozásuk értelmetlen lenne. A szakértőt a Levegő Munkacsoport környezetvédelmi civil szervezet akkori bejegyzésében idézte, szerinte a „fákat övező talaj sok évtizede tömörült, rendkívül száraz, és az öntözés, illetve a tápanyag- visszapótlás megoldhatatlan”, és „a fák megléte szinte csodával határos, arra szakmai magyarázat alig van.”

A véleménnyel a Levegő Munkacsoport nem értett egyet, a mélygarázs tervét megfellebbezték, és akkor még úgy tűnt, sikeresen megvédték a József nádor téri fákat: az önkormányzat a kivágásuk helyett ifjító visszacsonkolásról döntött, a csonkolt fák pedig ismét friss hajtásokat növesztettek. 2016 elejére azonban ez átmeneti sikernek bizonyult, amikor végleg eldőlt, hogy mélygarázs épül a tér alatt.

De mennyire indokolt az a mélygarázs a belváros szívében?

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója szerint semennyire sem. Vitézy az Indexnek adott nyilatkozatában azon az állásponton volt, hogy a garázs „csak akkor nem okozna kimutatható kárt a városnak, és akkor nem vonzana több autót a már most is tömött belvárosba és okozna több dugót és környezetszennyezést, ha legalább annyi hely megszűnne a felszínen, mint amennyi a föld alatt létesült.”  Ehhez képest a látványtervek, és immár az elkészült térről lőtt fotó alapján is nem csak mélygarázs épült a térre, hanem annak tetején még utcai parkolóhelyeket is kialakítottak. Márpedig Molnár László közlekedésépítő mérnök szerint az „utcai parkoló egy mélygarázs tetején megdöbbentő és abszurd”. Molnár rámutatott, hogy az utcán parkoló autók rengeteg kárt okoznak: „tönkreteszik a padkákat, a fákat, a parkot, a látványt, a gyalogos és kerékpáros lehetőségeket.”

Az önkormányzat szerint a mélygarázs egyrészt nem fog többletforgalmat okozni a környéken, másrészt pedig háromszintes zöldfelületet is ígért, gyepfelületet, cserjefelületet és fákat. A látványterveken is többméteres, kifejlett fák ékeskednek, ezek sajnos az MKKP fotója alapján még nem jelentek meg a téren.

József nádor tér látványterve Forrás: blvf.hu

A József nádor tér tökéletesen példázza a budapesti városvezetés jelenlegi prioritásait: az autósok érdekeit mindig szem előtt kell tartani, de az, hogy mennyi zöldterületet veszít a város a folyamatosan emelkedő átlaghőmérséklet idején már teljesen mindegy – írta a Mérce.


Mindeközben Bécs még a busz- és villamosvárókat is beveti a felmelegedés elleni harcban: vadszőlővel futtatják be az oldalukat és a tetejüket, hogy árnyékot nyújtsanak a várakozóknak. Az újfajta utasvárók első prototípusát már át is adták.

Kísérleti jelleggel, egyelőre öt utasvárót zöldítenek ki az osztrák fővárosban, hogy ezzel is csökkentsék a hősziget-jelenséget a városban. A busz- illetve villamosváróknak nemcsak az oldalát, de a tetejét is bezöldítik, hogy a lombtető árnyékot nyújtson a várakozóknak, illetve a környezetét is hűtse a levelek párologtatása és az árnyékolás révén.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek