A rovat kizárólagos támogatója

A tervek szerint a Gellért-hegyi sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát, mondta Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes mai budapesti sajtótájékoztatóján. Bardóczi Sándor főtájépítész szerint a másfél milliárd forintos beruházás 2024-ben fejeződhet be és évi egymilliárdos nyereséget termelhetne.

Kerpel-Fronius Gábor elmondta: az új fővárosi vezetőségnek fontos a zöldterületek, a közparkok fejlesztése. A jelenlegi költségvetési helyzetben azonban nem várhatók egyszerre nagyarányú változások, ezért fontos, hogy készüljenek stratégiai tervek a város folyamatos és összehangolt megújulására. Ennek részeként készül a Gellért-hegy megújításának stratégiai terve, amelyet várhatóan a novemberi közgyűlésen fogadnak el. A tervezéskor az ott élőket is megkérdezték, és a felmérésből az derült ki, hogy elégedetlenek a terület, a felszerelések, az utak állapotával, valamint elviselhetetlen a buszforgalom a Gellért-hegyen. A Citadellához csúcsidőszakban óránként sok száz turista látogat el, általában busszal, ezt a terhelést váltaná ki a sikló.

A sikló a a főpolgármester-helyettes elmondása szerint nyereségesen üzemeltethető, a haszonból pedig természetvédelmi programokat lehetne finanszírozni.

Bardóczi Sándor, és Kerpel-Fronius Gábor. Kép: Sarkadi Péter greenfo.hu

A konkrét megvalósítási tervekről Bardóczi Sándor főtájépítész beszélt, aki szerint a sikló a Dunától nem messze, a Hegyalja útnál, a Gellért-hegy lábától indulna. Gyalogos alagúton lehetne megközelíteni és az első mintegy száz méteren maga a jármű is a föld alatt haladna, majd valahol az Orom utca, Bérc utca vonalában érne ki a földfelszínre. A jármű óránként mintegy 900 embert szállítana, ekkora kapacitásra van szükség a turistabuszok kiváltásához. A jármű egy vonalon közlekedne, ami félúton két nyomtávúvá válna, hogy a szembejövő járművek kikerülhessék egymást. A beruházás költsége mintegy 1,5 milliárd forint, de az éves bevétel elérheti az egymilliárd forintot; a projekt pedig közberuházás és közüzemeltetés lesz.  Az építkezés hozzávetőleg két év múlva indulhat, optimális körülmények között 2024-ben indulhat el a Gellért-hegyi sikló.

Szemét lepi a hegyet

A főtájépítész beszélt arról is, hogy a Gellért-hegy közpark és természetvédelmi terület egyszerre. Évi csaknem ezer köbméter szemetet kell eltávolítani a területről, amelynek a hatvan százalékát a hegy keleti, sziklás oldalán dobálják el, és csak alpinista technikával lehet begyűjteni. Csak a sziklákra festett graffitik eltávolítása évente milliós nagyságrendű kiadást jelent – közölte. A természetes élőhelyek rehabilitációját támogató uniós pályázatokon ugyanakkor milliárdos nagyságrendű támogatás nyílhat meg, amely a Gellért-hegyen is felhasználható – hívta fel a figyelmet.

Az uniós források megszerzéséhez és felhasználásához a fővárosi önkormányzat és az állami szervek együttműködése szükséges, e téren közelednek az álláspontok, nincsenek nagy viták – jegyezte meg Bardóczi Sándor.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek