Hirdetés

A COVID-19 vírusjárvány gyorsabban terjed és súlyosabbak a következményei ott, ahol szennyezett a levegő. Erre hívta fel levelében a 25 legnépesebb vidéki nagyváros polgármesterének a figyelmét a Levegő Munkacsoport a Tiszta Levegő Nemzetközi Napja alkalmából. Egyúttal javaslatokat is tett a közlekedési eredetű levegőszennyezés csökkentésére.

Szeptember 7-ét az ENSZ Közgyűlés 2019. december 19-én nyilvánította a Tiszta Levegő Nemzetközi Napjának abból a célból, hogy külön ráirányítsa a figyelmet a légszennyezés csökkentésének fontosságára. A Levegő Munkacsoport levele >>>

Szükséges a gépkocsiállomány fiatalítása, jó műszaki állapotban tartása, a forgalom csillapítása, valamint az autók számára fenntartott útkapacitás csökkentése, ahogy az most Budapesten történik. A helyzetet viszont nehezíti, hogy a járvány miatti átmeneti visszaesés után ismét meglódult a használt, elavult autók tömeges importja. Mindezen felül pedig a kormányhivatalok gyakorlatilag semmit sem tesznek a megbuherált kipufogórendszerrel járó, a levegőt súlyosan szennyező gépkocsik kiszűréséért a forgalomból.

Önkormányzati rendeletben ki lehet jelölni olyan övezeteket (akár a város egészét), ahová csak olyan gépkocsi hajthat be, amelynek a levegőszennyezését az önkormányzat a jelenlegi körülmények között még elfogadhatónak tartja. Azok, akik az érintett területen laknak, néhány évre, illetve a gépkocsijuk eladásáig kaphatnának felmentést a már meglévő, de a rendeletben engedélyezettnél rosszabb besorolású gépkocsijukra. Egy ilyen intézkedést az emberek nagy többsége fogadna örömmel, legalábbis erre lehet következtetni az Ipsos Mori felméréséből, melyben a lakosság véleményét kérték számos uniós tagországban arról, mennyire értenek egyet a különösen levegőszennyező gépkocsik kitiltásával a városközpontokból. A magyarországi válaszadók 76,4 százaléka támogatja a kitiltást – 38,6 százalékuk határozottan, a többiek valamennyire.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta: „A kormány már 2013-ban útmutatót készített az önkormányzatok részére az alacsony kibocsátású övezetek bevezetéséhez, 2017-ben pedig a Levegő Munkacsoportnak írt levelében is megerősítette, hogy célszerűnek tartja ezt az intézkedést.”

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse hozzátette: „A COVID-19 vírus terjedésének kordában tartását célzó korlátozások sok helyütt megmutatták, mennyire megtisztulhat a város levegője, mennyivel élhetőbbé válnak a közterületek, csendesebbé a lakókörnyezet, ha a korábbinak a töredékére csökken a gépjármű-forgalom. Ez a tapasztalat újabb jó alátámasztása lehet a forgalomcsillapítási intézkedéseknek.”

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás