Hirdetés

A Kelet-Európai vágóállat kereskedelem borzalmai

Köztudott, hogy az elmúlt hónap folyamán, az európai kontinensen tomboló járványok miatt a legtöbb ország lezárta határait az élőállat-szállítmányok előtt. Szünetelt a kelet-európai vágóállat kereskedelem is, komoly anyagi veszteséggel fenyegetve többek között a hazai juhtenyésztőket is, akik állataik jelentős részét az Unió vágóhídjaira adják el. Április 4-én azonban Olaszország megnyitja határait az állatszállítmányok előtt és Kelet-Európából, zsúfolt kamionok belsejében elindulnak a húsvéti bárányok, hogy több napig tartó szenvedés árán elérjék az egyik olasz vagy spanyol vágóhidat.
Juhok és bárányok utaznak keresztül kasul Európán: Írország legelőitől a görög vágóhidakig, Lengyelországtól Dél – Olaszországig. A kamionra több szinten akár öt-hatszáz állatot is felzsúfolnak, az utak eltarthatnak 90-100 órán át is. A kamion belsejébe a friss levegő nem jut el, az állatok jelentős része az út során csak egyszer-kétszer jut vízhez és ellenőrzésük út közben szinte lehetetlen.
Állatvédő felderítőktől:“A legfelső szinten tragikus látvány fogadott: a bárányok legtöbbje már nem élt, a maradék haláltusáját vívta. A kamion teteje magába szívta az égető napfényt és a magukra hagyott állatok szó szerint élve megfőttek”. A kamion brit és francia bárányokat szállított 1999 augusztusában Görögországba. Bari kikötőjében, Dél-Olaszországban a szállítmány nem fért fel a kompra a turisták miatt. Az állatokat ellátás és felügyelet nélkül két napra, magukra hagyták. Odakint 40 fok volt, a kamionban 50-60 között. Az állatvédők találtak rájuk a kikötő parkolójában, de akkor már sajnos késő volt. Ez az eset döbbentette rá a magas rangú Európai politikusokat arra, hogy számos tagország és a szállító cégek semmibe veszik az állatok szállítására vonatkozó közösségi előírásokat. A felderítéseken készült jelentések gondatlanságról, a szükséges ellátás és az alapos ellenőrzés hiányáról, az útitervek meghamisításáról és nem ritkán a brutális bánásmódról számoltak be. Az idei reformok különös figyelmet fordítanak majd a keleti útvonalra is, vagyis a kelet-európai állatok Unióba történő szállítására.
Hazánk földrajzi fekvéséből adódóan jelentős tranzit ország: évente közel 50 ezer kamion halad át amelyek Litvániából, Lengyelországból, Romániából indulnak és dél-európai országokba, főként Olaszországba tartanak. Emellett azonban Magyarország évente mintegy nyolcszázezer juhot exportál élve és a legtöbb ebből a húsvét előtt született szopós bárány. A felderítések tapasztalatai szerint, a szállító cégek – akiknek kötelessége lenne az állatok út közbeni védelme – a szigorú ellenőrzés hiányában elhanyagolják az állatok ellátását és a szállítmányokat túlzsúfoltan indítják el. Hazánk felelős az exportszállítmányok jóllétéért, és tranzit országként, a szomszédokkal összefogva sokat tehet a más országokból érkező állatok érdekében is. Jogszabályaink a jelenlegi uniós előírásokkal összhangban állva védik a vágóállatokat szállítás közben, de nagyon sok múlik a végrehajtáson és az ellenőrzésen.
Az élőállat-kereskedelem azért lendült fel, mert a szabad kereskedelmi egyezmények az állatokat a termékek, javak közé sorolják be így rájuk is a világszerte érvényben lévő szabadkereskedelmi megállapodások vonatkoznak. Ellentmondásban áll ezzel, hogy ma már minden korszerű állatvédelmi törvény – így a magyar is – annak belátásával kezdődik, hogy “az állatok érezni, szenvedni és örülni képes élőlények, tiszteletben tartásuk, jó közérzetük biztosítása minden ember erkölcsi kötelessége.”
Állatorvosi testületek, mint pl. az Európai Bizottság Tudományos Állatorvosi Testülete egyetértenek abban az állatvédőkkel, hogy az állatok szállítását a lehető legrövidebbre kell tervezni a tenyésztő telep és a vágóhíd között. Jogos követelés tehát az, hogy a vágásra és további hízlalásra szánt állatokat ne szállítsák nyolc órán túl, mert az állatjólléti követelmények az út során nem biztosíthatóak.
Az állatvédő mozgalom végső célkitűzése az, hogy a nemzetközi vágóállat-kereskedelmet teljesen felváltsa a hús és állati termékek kereskedelme, és a nyolc órán túli szállítást minden kitétel nélkül végleg betiltsák.
Ez elsősorban politikai és gazdasági döntés. S amíg meg nem születik, addig a hangzatos kijelentésekből a húsvéti bárányok és sorstársaik semmit nem éreznek meg.
A Rex Alapítvány Gazdasági Állatvédő Csoportjának eddigi eredményei:
ˇ Együttműködés az érintett hatóságokkal: az FVM Állategészségügyi Főosztályával illetve a VPOP Határügyeleti Főosztályával
ˇ Számos felderítő út az elmúlt év folyamán
ˇ A Regionális Környezetvédelmi Központ (REC) támogatásával, egy kelet-európai hálózat és együttműködés felépítése a régió vágóállat-kereskedelme ellen
ˇ Közel 5000 aláírás összegyűjtése
ˇ Lubica a lengyel ló megmentése Rédicsen

Kaufer Virág Rex Alapítvány 06/ 20 333- 1062
REX

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás