Hirdetés

Világszerte akár harmadával csökkentheti a légi közlekedést a következő évtizedekben a klímaváltozás miatt megemelkedő hőmérséklet. A légi közlekedés most az üvegházgáz kibocsátás 2 %-áért felelős.

A nagy melegben a repülőgépek számára nehez ebb a felemelkedés: mivel a melegebb levegő kitágul, és így sűrűsége csökken, a gépek szárnyai kevésbé képesek felhajtóerőt generálni – írja Ethan Coffel, a New York-i Columbia Egyetem kutatója és munkatársai a Climatic Change című szaklap csütörtökön megjelent számában.

A szakértők abból indulnak ki, hogy a repterek éves napi legmagasabb hőmérsékleteinek átlaga 2080-ra 4-8 Celsius-fokkal emelkedhet, amennyiben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke nem változik. 

 

Ekkor a nap legmelegebb óráiban a repülőgépek 10-30 százalékánál csökkenteni kell az üzemanyag mennyiségét, az utasok számát vagy a rakományt, vagy meg kell várni a lehűlést, hogy a gép elindulhasson. gyes géptípusoknál a forró napokon négy százalékkal kell csökkenteni a súlyt, ami egy 160 férőhelyes gépnél 12-13 utast jelent. Június végén az arizonai Phoenixben az American Airlines légitársaságnak több mint 40 járatát kellett törölnie, mert a kisebb helyi gépek a csaknem 50 fokos hőségben nem tudtak elindulni, írja az MTI.  A légiközlekedés jelenleg az üvegházhatású gázok kibocsátásának két százalékáért felel az eddigi kutatások szerint.

 

Eltüntetheti a kávét a klímaváltozás

Eltüntetheti a kávét a klímaváltozás

Ha a globális felmelegedés a jelenlegi ütemben folytatódik, eltűnhet a kávé a földről. Szakemberek szerint 2050-re az emelkedő hőmérséklet, a kártevők és a gombák miatt 50 %-kal csökkenhetnek a kávétermesztésre alkalmas mezőgazdasági területek.

A vadon termő növény 2080-ra teljesen eltűnhet a bolygó felszínéről írta a The Independent a klímakutató intézet előrejelzését közölve.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás