A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: hvg.hu

A rezsiharc elbukásával egyik pillanatról a másikra nagyot fordult a világ a villanyautósokkal is. Most úgy néz ki, ha valaki csak a „rezsivédett” árammennyiség felett tudja otthon tölteni autóját, azzal szembesülhet, hogy még 600 forint feletti hagyományos üzemanyagáraknál is a benzines vagy dízeles autóstársak járnak jobban.Energia-vészhelyzetet hirdetett augusztus elsejétől a kormány, ezzel korábbi formájában vége rezsicsökkentett áramárnak is. A részletek még nem ismertek, de az igen, hogy a havi 210 kWh feletti áramfogyasztás felett piaci árat számláznak majd, ami a hírek szerint 250 forint környékén lehet kilowattóránként. Jelenleg bruttó 38 Ft/kWh lakossági villany ára, amelynek csak egy része ténylegesen áramdíj, a többi a rendszerhasználati-üzemeltetési díj, amiről nem ismert, hogy szintén emelkedik-e.

A Jövő Mobilitása Szövetség főtitkára, Iváncsó László szerint a sokkhatás, ami az e-autósokat érte most, a magyarországi villanyautózás sajátságos helyzetéből is adódik. Kevés helyen volt ugyanis annyi ingyenes töltőhely, mint ami korábban idehaza jellemző volt. Már a piaci árazású (először egységáras, majd a kWh és perc alapú) töltők megjelenése is nagy riadalmat keltett, és sokan kezdték megkérdőjelezni a villanyautók létjogosultságát és versenyképességét a fosszilis üzemanyaggal működő társaikkal szemben.

Mágnesként vonzotta a villanyautósokat a 38 forintos otthoni áram

A bejelentett változtatások utáni lakossági áramár ugyan még nem ismert, ám azért fel lehet tenni a kérdést: vajon mekkorát bukhatnak az otthoni limiten felüli töltéssel a villanyautósok? Számításainkhoz a tavaly szeptember óta minden benzinkútnál kötelezően feltűntetett adatokból indultunk ki, ugyanis egy ideje üzemanyagfajtánként ki kell írni, mennyibe kerülne 100 kilométernyi út megtétele. A fiktív gépjárművekre számolt becslés az elektromos autókra is vonatkozik, ahol a fajlagos fogyasztást 100 kilométerenként 17,13 kWh-ban határozták meg. (Mindez egyébként annyiban nem tekinthető pontosnak, hogy míg egy benzines tankolásnál nincs töltési veszteség, az elektromos autóknál észrevehető mennyiségű áram eltűnik töltés közben is. Pontosabb lenne az otthoni villanyórán mért adatokat nézni, mert valójában ott látni, mennyiből is töltjük fel az autónkat, de ilyen nem állt rendelkezésünkre.)

Mindenesetre a 17,13 kWh egy hivatalos adat, ezzel számolva pedig 38 forintos áramárnál, alig 650 forintunkba kerül 100 kilométer egy papíron átlagos fogyasztású villanyautóval. Ugyanekkora táv manapság egy hagyományos autóval, 480 forintos fixáras üzemanyag és 7 literes fogyasztás mellett 3360 forintba kerülne. Nincs is kérdés, miért éri meg nagyon most az elektromos autózás.

Ebbe az idilli helyzetbe rondít bele az elszálló áramár, ami – a rezsihatár fölött – akár 250 forint is lehet kilowattóránként. Ha ezzel számolunk, máris 4327 forintra ugrik fel 100 kilométernyi villanyautózás ára. Magyarán 630 forintos literenkénti benzinárig ugyanannyiból autózunk száz kilométert, mint egy villanyautóval.

Az élet persze ennél sokkal bonyolultabb, mert ha valaki alig használ egyébként elektromos áramot, és a havi 210 kWh-s fogyasztása lényegében alig megy el másra, minthogy a villanyautóját töltögeti, annak természetesen megmarad a jelenlegi teljes árelőny a hagyományos üzemanyagokkal szemben. Természetesen arra sincs garancia, hogy a kormány által október elsejéig vállalt üzemanyagárstop tovább marad, és nem lesz a benzin és a gázolaj ára 800 forint felett. Ha ez bekövetkezik, úgy az elektromos autózás ismét érdemi előnnyé válik, amikor egy 7 literes fogyasztású benzines autóval máris 5600 forint lenne száz kilométer.

A villanyautósok többsége nem egy lábon áll

Érdekes adat a teljes képhez a Villanyautósok oldal házi piackutatása, ami azt mutatja, hogy a válaszadó villanyautósok felét nem érinti majd az áramár emelkedése, mert a szaldós rendszerben telepített napelemei fedezik a közlekedése energiaigényét. 26 százalék ugyanakkor az, amely úgy nyilatkozott: a jövőben piaci áron lesz kénytelen tölteni majd villanyautóját, míg további 13 százalék “részben kénytelen” lesz piaci áron is tölteni.

A kulcskérdés tehát az, rendelkezik-e az e-autós megújuló energiaforrással otthonában. De a Jövő Mobilitása Szövetség szerint a fejlődés szempontjából legalább ilyen fontos további befolyásoló tényező, hogy a céges autók otthontöltését is el lehessen számolni végre. Hiszen, míg a hagyományos céges autók tankolásának elszámolás régóta megoldott, addig a céges autó otthoni töltésénél ez nincs megoldva.

A szövetség szerint a piac szolgáltatói oldalát vizsgálva elmondható, hogy a töltőoszlopok üzemeltetői (az otthontöltés és a publikus töltés költsége közötti különbség csökkenése miatt), keresletnövekedéssel tervezhetnek, ami a hálózatfejlesztés felgyorsulásához vezethet.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek