A rovat kizárólagos támogatója

Egyre több szórakozóhely, illetve fesztivál vezeti be a visszaváltható műanyag poharakat. Pénzt csak elvétve adnak vissza a névleg visszaváltható pohárért, termeli is szépen a profitot. A G7 gazdasági portál járt utána egy újabb greenwashing gyanús hungarikum turistacsapdának.

A műanyag poharak előnye, hogy nem kell összeszedni őket, mert a vendégek visszaviszik – tehát csökkennek a vendéglátósok költségei. Ráadásul az üvegpoharakkal szemben ezek nem törnek el olyan könnyen.  Az alapvetően hasznos megoldást azonban sikerült olyan dologgá alakítani, amit sokan élnek meg lehúzásként: a nem visszaváltható visszaváltós pohár bevonult a hiénataxisok, a túlárazott ATM-ek és a turistákat megkopasztó belvárosi éttermek mellé a turistacsapdák közé – azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy ezt még a hazai terepen otthonosan mozgók sem tudják kikerülni, hacsak nem kerülnek el messziről jó pár helyet, vagy egyáltalán nem isznak, ami nem életszerű, főleg nyáron.

A visszaváltható poharakkal itthon is több cég foglalkozik, de leginkább a Cup Revolution repohárnak mondott megoldása terjedt el. A vállalkozás azt ajánlja partnereinek, hogy 400 forintért adjanak egy poharat – ezt azonban nem betétdíjként fizetik meg a vendégek, hanem meg kell venni a poharat. Ha visszaviszi valaki, akkor egy tokent kap érte, amit a rendszerben résztvevő szórakozóhelyeken lehet beváltani, de a pénzt sosem adják vissza.

A nagydarab műanyag tokeneket nehézkes hordozni, sok el is kallódik. Mivel alig néhány tucat helyen elérhető a rendszer, nem is lehet túl sűrűn használni. Sokan panaszkodtak arra is, hogy vendéglátóhelyeken arra hivatkozva nem kaptak tokent, hogy éppen elfogyott, de a pénzt sem adták vissza.

Fogyasztóvédelmi oldalról nézve több szempontból is problémás a rendszer. Amikor sorban áll valaki egy társasággal, gyerekekkel, és hosszas várakozás után közlik vele, hogy csakis Cup Revolution pohárba értékesítenek italt számára, akkor már kiszolgáltatott helyzetben van. Különösen igaz ez például egy koncerthelyszínen: a Budapest Parkban jelentős összegért megvett koncertbelépő után még a poharat is megvetetik – ráadásul ők már saját tokent találtak ki, amit sehol máshol nem lehet használni.

Hasonlóan kellemetlen, hogy amikor valaki jegyet vesz a Puskás Ferenc Stadionba, a Papp László Budapest Sportarénába egy sporteseményre, koncertre, akkor nem tudja, hogy ott csak akkor ihat, ha poharat is vásárol. Így hiába van kiírva, hogy mondjuk 800 forint a sör, ha csak pohárral együtt, 1200 forintért lehet megvenni.

Mindezt ráadásul környezetbarátnak próbálják beállítani.

A Cup Revolution honlapján azt állítja, hogy a visszaváltható és mosható poharak használatával 80 százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése. A RePoharakat ráadásul Magyarországon gyártjuk, így a szállításból fakadó szén-dioxid-kibocsátásunk is kevesebb, és támogatjuk a hazai munkaerőpiacot.
Ezeket az állításokat semmivel nem támasztották alá, és amikor levélben megkereste őket a G7 portál., több hét után sem válaszoltak. Pedig nem mindegy például, hogy mihez viszonyítunk: az eldobható műanyag pohárhoz képest lehet jobb a repohár, de a hagyományos üvegpohárhoz képest már nehezen hihető az állítás – és miért ne lehetne azt használni egy hagyományos vendéglátóhelyen? (Egy fesztiválon vagy koncerten ez nyilván nem jöhet szóba.) Ha pedig kemény és többször használatos műanyag poharat választ egy vendéglátóhely, azt megteheti betétdíj nélkül is, vagy olyan betétdíjrendszerrel, amikor visszajár a pénz – ezek pedig biztosan kevésbé szennyezők, hiszen többen adják vissza a poharat, és még tokent se kell gyártani.

A fenti állítások valóságtartalmának érdemi vizsgálatához fontos lenne tudni, hogy milyen anyagból készül a pohár. Az is lényegi kérdés, hogy mennyiszer használják újra, de ezt nem tudhatja meg a fogyasztó, pedig csak így tudna reális képet kialakítani. Egy tudományos elemzés szerint minden egyes poharat legalább 150-szer kell újratölteni, hogy kevésbé szennyezzen, mint az eldobható műanyag. Az üvegpoharak elég tartósak, így ha azokat több százszor használhatják, akkor kisebb környezetterhelést okoznak, mint a műanyag, akár visszaváltható társaik.

Cup Revolution token

A zöldre festés (greenwashing) leginkább ott érhető tetten, hogy nem ismerjük az adatokat, semmilyen hivatkozás nincs arra, miért állítják, hogy 80 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. Az elérhető tanulmányok alapján, a tudomány mai állása szerint teljesen valószínűtlen, hogy a Cup Revolution poharai 80 százalékkal csökkentenék a szén-dioxid-kibocsátást, az pedig egészen biztos, hogy a rendszerüknél létezik zöldebb megoldás.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény alapján nem kizárt, hogy erre a rendszerre akár az agresszív kereskedelmi gyakorlat leírása is passzolhat, hiszen pszichés nyomásgyakorlást végeznek:

— úgy tesznek, mintha ez egy szuper környezetvédelmi lehetőség lenne;
— a vevők már csak a pultnál, sorban állás után szembesülnek azzal, hogy nincs más lehetőségük (például üvegpoharat kérni);
— a visszaváltásról nehéz azonnal megérteni, hogy pénz nem jár érte, csak token;
— nehéz egy pultnál állva eldönteni, hogy ezt a tokent valaha máshol tudja-e a vevő használni;
— minden köznapi tapasztalással szemben áll, hogy egy betétdíjat nem fizetnek vissza;
— a termék neve – repohár – azt sugallja, hogy visszaváltható.

További érdekességek a G7 portál cikkében >>>

Nyitókép: Cup Revolution poharak –  Cup Revolution FB oldal

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek