Hirdetés

Népszavazási kezdeményezés ügyében hozott döntést a Nemzeti Választási Iroda. Az NVB arra jutott, hogy a műanyag csomagolószerek betiltása nem országgyűlési, hanem kormány hatáskör és egy ilyen szabályozás az EU alapszerződéseivel ellentétes lenne.

Utóbbi megállapítás azért érdekes, mert idén született EU irányelv arról, hogy egyes egyszer használatos műanyagtermékek – köztük csomagolások – forgalomba hozatala 2021. július 3-tól az unióban tilos, továbbá az illetékes hazai minisztérium 2018 őszén maga is tett kísérletet a műanyag zacskók betiltására.

“”[6] Jelen eljárásban tárgyalt népszavazási kezdeményezés arra irányul, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy a nem visszaváltható műanyag csomagolószer – a teljes egészében megújuló forrásból származó alapanyagból készült biológiai úton lebomló műanyag kivételével – ne legyen felhasználható és forgalomba hozható.”

Az NVB elutasította a népszavazási kezdeményezést, indoklásában többek között a következőkre is jutott:

“[29] A kérdésből következő jogalkotás lényegében a mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés bevezetésére vonatkozó hazai jogszabály megalkotását célozza. A kezdeményezés alapján ugyanis amennyiben valamelyik tagállamban olyan csomagolószert hoznak forgalomba, amely nem megújuló forrásból származik –, lévén, hogy a csomagolószer, mint pénzben kifejezhető értékkel bíró termék kereskedelmi ügylet tárgyát képezheti, árunak minősül – azt, annak ellenére, hogy az egyéb szabályoknak való megfelelés alapján szabad forgalomban lévő árunak minősül, Magyarországon nem lehetne forgalmazni. Egy ilyen szabály megalkotása közvetlenül akadályozná a Közösségen belüli kereskedelmet, ezáltal pedig ellentétes a belső piacról rendelkező EUMSZ 26. cikk (2) bekezdésének szabályával, valamint a behozatalra vonatkozóan a mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedést tiltó 34. cikkel.

[30] Mivel az Európai Unió élve az EUMSz 2. cikk (2) bekezdésében rögzített hatáskörével, kötelező erejű jogi aktust fogadott el a belső piacra, ezen belül az áruk szabad mozgására vonatkozóan, ezért az Országgyűlés számára megszűnt e tárgykörben a kizárólagos jogalkotási hatáskör. Ennél fogva a kérdés ezen okból is ellentétes az Alaptörvény 8. cikk (2) bekezdésében foglalt szabállyal.”

Az NVB határozata a fent említett, többek között műanyag csomagolásokat is betiltó egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló 2019/904/EU irányelvről nem tesz említést. Ide tartoznak egyébként az expandált polisztirolból készült ételdobozok, italpoharak és -flakonok, a műanyag fültisztító pálcikák, az egyszer használatos műanyag tányérok, evőeszközök, szívószálak, italkeverők, léggömb pálcák és az oxidatív úton lebomló műanyagból készült termékek, többek között az adalékos “lebomló” zacskók. Az irányelv tiltó passzusának átültetési határideje 2021. július 3.

Az NVB döntése >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás