A rovat kizárólagos támogatója

Hogyan teljesítenek a hazai nagy kereskedelmi láncok, ha megújuló energiáról van szó. Vannak-e zöld megoldások pl. a CBA, Spar, Metro, Aldi áruházakban? A 15 legnagyobbnak tette fel a kérdéseket a Tudatos Vásárló.

Az ALDI nyáron bejelentette, hogy júliusban naperőművet telepítettek soproni áruházuk tetejére. A cég számításai szerint a soproni naperőmű éves szinten a soproni üzlet 2-3 havi villamosenergia fogyasztását termeli meg. Felkaptuk a fejünket, és gyorsan kiderült, fogalmunk sincs, mennyire gyakori vagy épp ritka, hogy hazánk áruházai megújuló energival üzemelnek.

Kíváncsiak lettünk, mi van, vagy persze az is kiderülhet, hogy mi nincs az Örs vezér téri Ikea, a budaörsi Dechatlon, a győri Obi, a vecsési Praktiker vagy épp a szerencsi Penny Market tetején. Emailt küldtünk az Aldi, Lidl, Decatlon, Ikea, Tesco, IKEA, Praktiker, CBA, Metro, Kika, Obi, Bauhaus, Penny Market, Spar és a Hervis áruháznak. Talán jobban jártunk volna, ha drónnal körülnézünk az áruházak fölött, mert csupán az IKEA, CBA, Decathlon, Praktiker, ALDI, Lidl, SPAR válaszolt érdemben, a Penny Market konkrétan azt jelezte, hogy nem szeretne tájékoztatni bennünket a témában. 

IKEA: a zöld megoldások zászlóshajója

Magyarország szén-dioxid kibocsátásának 73 százalékát az energetikai szektorhoz kötődik. Ez annyit jelent, hogy a villamosenergia-termelés és felhasználás, a hőtermelés és hűtés, az épületek kibocsátása, valamint a közlekedés, a mezőgazdasági és ipari tüzelőanyag felhasználás következtében kibocsátott üveghatású gáz mennyisége magas – olvasható a WWF 2016-os jelentésében. Az áruházak szén-dioxid kibocsátásának csökkentését EU-s előírások szabályozzák, de a megoldásokban a cégek egyéni felelősségvállalásának is szerepe van. A kereskedelmi láncok emiatt különböző zöld megoldásokkal igyekeznek csökkenteni az épületeik szén-dioxid kibocsátását.

A többi lánchoz képest az IKEA könnyebb helyzetben van, hiszen csak 3 áruházzal rendelkeznek az országban, ettől függetlenül példaértékűek a zöld megoldások használatában, és abban is, ahogyan erről információkat adnak. Sokat elmond a hazai helyzetről már rögtön az is, hogy az összes megkeresett cég közül egyedül nekik vannak külön a fenntarthatóságra dedikált sajtósuk.

A budaörsi áruház tetején 110 m2 napkollektor található, nyáron az itt termelt energia 100%-át, télen 25-30%-át hasznosítja az áruház melegvíz előállítására. A soroksári áruház tetején 44 m2 napkollektor található, az áruház emellett 2019 márciusáig tervezi további napelemek telepítését, amelyek már az áramellátásban is segítenek majd: a tervek szerint az 500 kW-os egységek az áruház áramfogyasztásának 70%-át fedezik majd, illetve nagyobb mértékben járulnak hozzá a melegvíz előállításhoz. Geotermikus energiát is a soroksári áruház használ, ami nyáron 60%-ban lefedi a hűtés, télen ugyanennyiben a fűtés energiafelhasználást.

Így csinálják a többiek: folytatás >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás