A rovat kizárólagos támogatója

Miközben Magyarországon kb. 2000 nyilvános villanytöltő üzemel, az elektromos autók drágák, az állami támogatás szünetel, és az autóipar nehézségei miatt nehéz új autóhoz jutni. Nem csak a nyilvános és otthoni töltés ára emelkedett, de a vidéki települések sorra vonják meg az ingyenes parkolási lehetőséget, a házi napelem-telepítési hullámnak pedig szintén fentről vetettek véget.

Mintegy 56000 zöld rendszámos járműből 30000 tisztán elektromos hajtású, és a rezsicsökkentés részleges eltörlése előtt a piac látványos átrendeződése miatt úgy tűnt, Magyarországon is megállíthatatlan a zöldautós forradalom. Amikor augusztusban bejelentette a kormány, hogy a továbbiakban 2523 kilowattóra éves fogyasztás fölött az eddigi összeg közel kétszereséért számlázza a háztartási elektromos áramot, sokan vakarni kezdték a fejüket, hogy érdemes-e éppen most átülni a jövő autójába. Később kiderült, hogy a jövőben telepített házi napelem-rendszerek sem táplálhatnak vissza a hálózatba, ezért megtérülési idejük alaposan kitolódik. Ekkor még csak a rosszhír-hullám közepén tartottunk.

Dráguló utcai és otthoni autótöltés
Április után idén már másodszor emelkedik a villanyautó-töltés ára a Molhoz tartozó Plugee hálózatán. A november 1-től érvényes tarifák a lassabb AC-töltés esetén 37, a gyorsabb DC-töltés esetében pedig 15 százalékkal drágultak kilowattóra-alapú elszámoláskor, míg a benzinkutak shopjában elérhető töltési módok ára 31, illetve 14 százalékkal növekedett. A változás után kilowattóránként minimum 149 forintot kell fizetni, de a tarifa legfeljebb 199 forint lehet, és még szemléletesebb, hogy 7960 forintba kerül a 40 kilowattóra energiát tartalmazó fix csomag, szintén DC-töltésnél. A Telex kérdéseire küldött válaszában az elektromos áram európai árának drasztikus emelkedésével indokolta a Mol, hogy az áprilisi emelést követően ismét drágult az autótöltés a nyolcan magyarországi Plugee-oszlopnál. Hozzáteszik, igyekeznek mentesíteni ügyfeleiket a további emelésektől.

Nem csupán a Plugee-kra csatlakozva kell többet fizetni, hiszen október közepe óta a drivE.ON oszlopain szintén változtak az árak, de ez a cég sem most emelt először, ahogy a MVM Mobilitinál, és több más versenytársnál is drágult idén a villanytöltés.

A Plugee negyven kilowattórás csomagjának árát, és a most még literenként 480 forintos lakossági üzemanyagárat összehasonlítva azt látjuk, hogy 16,5 liter benzin vagy gázolaj ellenértékét fizeti ki ezután a Plugee legnagyobb fix csomagjára a villanyautós. Nyolcezer forint, 20 kWh/100km áramfogyasztással számolva 200 kilométernyi autózásra elég, vagyis alakulhat úgy, hogy egy 100 kilométerenként nyolcliteres fogyasztású hagyományos autó gazdája nem költ majd többet fosszilis üzemanyagra, mint a villanyautóé. Mivel az új autók zömét cégek vásárolják és azokra nem vonatkoznak a csökkentett üzemanyagárak, nem árt tudni, hogy a benzin mostani 674 forintos literenkénti piaci árát alapul véve a Plugee fix 40 kilowattórás csomagjának ellenértéke csak 11,8 liter, gázolajból pedig csak 9,6 litert adnak 7960 forintért.

e-autó töltés a Nagykanizsához melletti Sormáson 2018 szeptember Fotó: Varga György MTI

Mindez persze azonnal változik, ha egy villanyautó csak 15 kWh-t fogyaszt száz kilométeren, például mert kis méretű, kedvező a légellenállása, városban használjuk és a magyar villanyautó-használók zöméhez hasonlóan többnyire otthon töltjük. A nyár közepi rezsitámogatás-változás után, a támogatott keretet átlépve, A1 és A2 árszabás szerint 70,1 forintba kerül egy kilowattóra energia, B (alap) árszabással pedig 62,884 forint/kWh a tarifa.

Ez azt jelenti, hogy otthon töltve egy 50 kWh kapacitású autót, teljesen lemerült állapotról, tíz százalék töltési veszteséggel számolva akár 3855 forintot fogunk fizetni, ami még mindig nagyon kedvező, hiszen nagyjából két liter támogatott benzin vagy gázolaj áráért tehetünk meg száz kilométert. Fontos az is, hogy előfizetés esetén a legtöbb nyilvános töltésszolgáltatónál kedvezményeket kapunk, ezért érdemes utánanézni a részleteknek, és ezek alapján kiszámolni, hogy mennyit költünk ezután üzemanyagra egy villanyautó tulajdonosaként.
Részletes cikk a telexen >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek