A rovat kizárólagos támogatója

Első fokon pert nyert a Védegylet az Audi Hungária Kft. állami támogatását érintő közérdekű adatok nyilvánosságra hozása ügyében a Nemzetgazdasági Minisztérium ellen, az Európai Bizottság pedig vizsgálatot indított azzal kapcsolatban, hogy megfelel-e az uniós szabályoknak a magyar állami támogatás, amelyet az Audi kap győri autógyárának bővítéséhez.

Bizottsági információk szerint a beruházás teljes költsége 1,2 milliárd euró, amelyből 133,3 millió eurót a magyar állam finanszírozna. A Bizottság elsősorban arra kíváncsi, milyen hatással lesz a beruházás a régiós fejlődésre, illetve feltétlenül szükséges-e az állami támogatás ahhoz, hogy a fejlesztés megvalósuljon Győrben.

Nemzetgazdasági Minisztérium a Védegylet által 2011-ben megindított per után először egy igencsak megcsonkított változatban adta ki a támogatási szerződések másolatát, így a dokumentumból nem derült ki, mit vállalt az Audi a jelentős állami támogatásért cserébe. Ez a minisztérium szerint üzleti titok, amit szakértői véleménnyel is megpróbált alátámasztani a perben. A bíróság viszont az adatigénylőkkel egyetértve úgy foglalt állást, hogy ha valaki jelentős összegű állami támogatást vesz igénybe egy beruházás megvalósításához, akkor ezért cserébe a vállalt kötelezettségeinek nyilvánosságra kerülését tűrnie kell. A csonkítatlan szerződések megismerése után talán kiderülhet, miért ragaszkodott olyan elszántan a kormányzat a támogatási szerződések kitakart részeinek eltitkolásához.

Az Audi Hungária Kft. 2011 augusztusában a nemzeti vagyonkezelőtől nettó 5,2 milliárd forintért vásárolta meg azt a 195 hektáros területet, amelyen bővíti győri üzemét. A telekvásárlással éppenséggel nem járt rosszul a német tulajdonban lévő cég, mert egy kormányhatározat nyomán az állam 4,16 milliárd forintos ráfordítással vállalta az egész terület fejlesztését. Vagyis ténylegesen csak egymilliárd forintba kerül az Audinak a Natura 2000 hálózat részeként nyilvántartott telek.

A 1207/2010. (X. 6.) számú kormánydöntés nyomán az állam a következő munkálatok költségeit állja: a védettség alatti növényzet áttelepítése, a kárelhárítási terv és környezeti állapotfelmérés elkészítése, továbbá egy új iparvágány, illetve a hozzá kapcsolódó műtárgyak terveztetése, megépítése. A dokumentum szerint az átalakítások részét képezi még a kapcsolódó út- és elektromos hálózat kivitelezése, beleértve a közműfejlesztési költségeket is, így például egy transzformátorház megépítését, továbbá a vízelvezetés megoldását. Emellett a magyar költségvetés állja az őrzés-védelem és az őrzés-védelmi világítási rendszer kiadásait, valamint a térvilágítás kiépítését és a területen lévő fedett tárolók felújítását, illetve a teljes rekultivációt.

Az Európai Bizottság hozzájárulásával az Európai Unió Natura 2000 hálózatába tartozó, Gönyűi homokvidék elnevezésű, 195 hektáros, kiemelt jelentőségű természetmegőrzési területen egy olyan beruházás valósul meg, amely a személygépjármű-összeszerelési kapacitás 500, majd 1000 jármű/nap értékre bővítését teszi lehetővé két ütemben 2011-2018 között.  A beruházási területen a Nyugat-Magyarországon elhelyezkedő kisalföldi meszes homokpuszta utolsó kiemelt jelentőségű élőhelyei voltak találhatók, amelyek 19 közösségi jelentőségű, illetve Magyarországon védett és fokozottan védett növényfaj, 95 közösségi jelentőségű, védett és fokozottan védett állatfaj élőhelyéül szolgáltak. írják felül olyan rövidtávú gazdasági érdekek, melyek évmilliók alatt kialakult ökológiai rendszerek irreverzibilis károsodását, veszélyeztetett, kipusztulással fenyegetett élőhelyek, növény- és állatfajok eltűnését eredményezhetik.

Az Európai Parlament Petíciós Bizottsága 2013 decemberében úgy döntött, hogy kikérik az EP környezetvédelmi bizottságának szakvéleményét, így az Európai Bizottság mellett már az EP zöldbizottsága is vizsgálódik az ügyben- írta a nol.hu.

Kapcsolódó anyagok:

A Védegylet pert nyert az Audi-beruházás ügyében

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek