A rovat kizárólagos támogatója
LMP sajtóközlemény

Tavaly még arról volt szó, hogy nem érdemes drágítani a BKV-bérletet. Idén először 4 százalékos tarifaemelésről volt szó, most már 8, vagy akár 15 százalékról is hallani. Eddig csak a közgyűlésben lehetett érzékelni a Fidesz belháború káros hatásait – most már az emberek zsebében is.

A visegrádi országok fővárosaiban – Varsó-Prága-Pozsony – egységesen 40 százalékkal olcsóbban, 6 ezer forint körül lehet havi bérletet vásárolni, holott sem GDP-ben, sem átlagbérben nincs lényeges különbség hazánk és ezen országok között. Itthon ma egy 3 gyermekes család havi szinten több, mint 30 ezer forintot költ el tömegközlekedésre: vajon hány nagycsaládos engedheti ezt meg magának? De nem csak ebből látszik, hogy túlárazott a budapesti tarifa rendszer. Szakértői számítások szerint egy 4 százalékos emelés is alig 1,5%-os bevétel növekedést eredményezne. Egy 8, vagy 15 százalékos emelés pedig arányaiban még kevesebbet, alig 3%-ot hozna, sőt, a kockázatok alulbecslése miatt akár bevételcsökkenés is lehet egy brutális emelés vége. Az ellenkező trendre Bécs mutat jó példát: az éves bérlet ára 365 euróra csökkent a zöldek javaslatára, ennek következtében 20-30%-kal nőttek az eladások. Ugyanígy trendszerű az EU-ban az, hogy a tömegközlekedés a legalsó ÁFA-kategóriában van. Nálunk a legmagasabban.

Az utasellenes huzavona kb. 1 mrd-ról szól, ehhez képest 80 mrd hiányzik a közösségi közlekedés 2013-as forrásaiból. Tavaly még szakértőkre hivatkozva a Fidesz frakció is úgy gondolta, hogy egy nagyarányú tarifaemelés az utasszám csökkenésével és a bliccelés növekedésével jár. Mi változott tavaly óta? Nem valószínű, hogy a szakértők véleménye. Nagyon úgy tűnik, hogy az egész mögött Tarlós István főpolgármester és a Fidesz frakció közötti belháború húzódik meg. És nem csak a kerületi polgármesterek aktív közreműködésével a parlament által elvont főváros bevételek és a támogatás csökkentéséről van szó. Ennek a háborúnak legújabb fejezete Tarlós és a BKK igazgató, Vitézy Dávid közötti csata, és a főpolgármester ellenében áterőltetett, többletköltségeket okozó BKK tender a buszok kiszervezésére.

Mindeközben botrányos pazarlás folyik. Az évek óta tetszhalott 4-es metró „építését” igazgató DBR fenntartása évi 900 millióba kerül. A cégnél átlagosan havi 900 ezer forintos bérért dolgozó 40 főnek 1100 négyzetmétert meghaladó irodaterületet bérel a BKK, méghozzá prémiumkategóriában is drágának számító 7000 Ft/nm áron. Miközben a Városházán egyre több a szabad hely a feladatok elvonása miatt.. De ugyanilyen luxusötletnek tűnik első ránézésre az elektronikus jegyrendszer is, pláne, hogy a megoldani kívánt problémák nagy része e-jegy nélkül is megoldható volna. Lenne tehát honnét elvenni úgy, hogy nem növeljük tovább a tömegközlekedés versenyhátrányát.

Somfai Ágnes
Hanzély Ákos
LMP fővárosi frakció

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás