A rovat kizárólagos támogatója

Védjék meg Európa lakosságát az autógyárak és más iparágak manipulatív viselkedésétől, csalásaitól – ezzel a kéréssel fordult 39 európai környezetvédő civil szervezet (közöttük a Levegő Munkacsoport) Donald Tuskhoz, az Európai Tanács elnökéhez, Jean-Claude Junckerhez, az Európai Bizottság elnökéhez és Martin Schulzhoz, az Európai Parlament elnökéhez.

A civil szervezetek azt kérik, hogy indítsanak azonnal független és átlátható vizsgálatot európai uniós szinten a Volkswagen és esetleg más autógyárak csalárd magatartásáról. Felül kell vizsgálni a gépjárművek típusbizonyítványának kiadásával kapcsolatos eljárásokat. Meg kell erősíteni a környezeti jog betartatását uniós és tagállami szinten egyaránt. Továbbá gondoskodni kell arról, hogy a csalárd vállalkozások képviselői ne lobbizhassanak az Európai Unió intézményeiben.

Civil szervezetek levele az Európai Unió vezetőihez a Volkswagen-botrány kapcsán (nyersfordítás)

Donald Tusk, az Európai Tanás elnöke, Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke és Martin Schulz, az Európai Parlament elnöke részére

Tisztelt Elnök Úr!

A dieselgate szennyezéskibocsátási botrány következményeivel, és a legújabb döntéssel kapcsolatban írunk önnek. Arról a döntésről mondunk véleményt, ami a gyakorlatban több mint kétszeresére növelné a kibocsátás határértékeit akkor, amikor valós körülmények között történik a mérés. A Volkswagen – és erősen föltehető, hogy más autógyárak is – éveken át célzatosan elferdítették és manipulálták az adatokat, aláásva az egészségünk és a környezet védelme érdekében megállapított normákat. Civil szervezetek és más szakértők többször figyelmeztettek a tagállami és uniós intézmények által a kibocsátási előírások teljesítésével kapcsolatban végzett tesztelések, vizsgálatok és ellenőrzések komoly hiányosságaira. Tagállami és uniós intézmények évek óta tudnak a problémáról. A botrány jellemzően mutatja be, hova vezet a “jobb szabályozásra” törekvés, amikor a megfelelési költségek csökkentésének jelszavával igyekeznek felváltani a közösségi szabályozást a vállalati megegyezéses és önszabályozással. Az elmúlt tíz évben ez a megközelítés olyan légkört eredményezett, melyben a megfelelés a közösséget védő szabályoknak inkább teherként jelenik meg, mint beruházásként.  A dieselgate botrány, ami a megfelelési költségek csökkentésére való törekvés eredménye, megmutatja a borzalmas emberi és gazdasági következményeit a gyenge szabályozásnak és a környezetet védő törvények laza betartatásának.

Minden évben több mint 400 000 ember hal meg Európában időnek előtte a levegőszennyezés miatt.

Alapjaiban kell újragondolni, hogyan alkotják meg és tartatják be a környezetvédelmi, egészségvédelmi és fogyasztóvédelmi szabályokat, hogyan élnek a rájuk ruházott jogokkal a tagállamok és az Európai Unió intézményei, beleértve az Európai Bizottságot. Az Európai Uniónak növelnie kell befolyását az európai polgárok védelmére a levegőszennyezés és a vállalkozások tisztességtelen viselkedésével szemben, és felül kell vizsgálnia terveit a jobb szabályozásról. Az európai autóipar évtizedekig vetette be sikeresen lobbierejét: a kilencvenes évek közepén a CO2-kibocsátási korlátok ellen lépett föl, önkéntes csökkentést javasolva helyette. Nem csoda, hogy ez nem vált be. A kötelező kibocsátási határértékeket csak egy évtizeddel később vezették be, de az autógyárak ismét sikerrel lobbiztak, sikerült felhígítaniuk az előírásokat.

Ugyanez zajlik napjainkban a tehergépjárművek kibocsátási normáival, a tesztelési eljárásokkal és az EK típusbizonyítvánnyal kapcsolatosan. Vezető európai lobbistaként a Volkswagen hosszú ideje élvezi a politika folyamatokra való ráhatás és befolyás előnyeit, de sokat köszönhet tagságának öt európai bizottsági szakértői és tanácsadó testületben és az ipari lobbicsoportnak az ACEA-nak (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles – Európai Gépkocsigyártók Szövetsége) is. Nemcsak az autós iparág lobbizása van rossz hatással az európai levegőre. Civil szervezetek áprilisban hívták föl a figyelmet arra, hogyan befolyásolja az energiaipar az erőművek kibocsátási előírásait megállapító folyamatot. Ennek eredményeképpen rosszabb lehet a szénerőművek kibocsátási korlátja, mint Kínában és az Egyesült Államokban. Mindezek miatt sürgetjük Önt, intézményeiket és a tagállamok kormányait, azonnali cselekvéssel reagáljanak a dieselgate botrányra.

Felhívjuk Önt, hogy:

1. Indítsanak azonnal független és átlátható vizsgálatot európai uniós szinten a dieselgate botránnyal kapcsolatban, beleértve a Volkswagen manipulációinak, a túlzott emissziónak és a közvagyonnal való rossz sáfárkodásnak a megelőzésére képtelen szabályok és szabályozási eljárások teljes áttekintését. A vizsgálat gyűjtsön össze és mutasson be mindent, amit a nemzeti hatóságok és ügyészségek találtak és találnak a Volkswagen és esetleg más autógyárak csalárd magatartásáról.

2. Vizsgálják felül a gépjárművek EK típusbizonyítványának kiadásával kapcsolatos eljárásokat. A mai szabályozás, melyben a nemzeti hatóságok adják ki és felügyelik az európai szintű típusbizonyítvány kiadását, megbukott.

3. Erősítsék meg a környezeti jog betartatását uniós és tagállami szinten egyaránt, beleértve a környezetvédelmi felügyelőségek felruházását azzal a kötelességgel és joggal, hogy védjék meg a lakosság egészségét és a környezetet, és fejlesszék a piacfelügyeletet a nemrég napvilágot látott belső piaci stratégia mentén.

4. Gondoskodjanak arról, hogy a csalárd vállalkozások kikerüljenek az EU lobbiregiszteréből mindaddig, amíg be nem bizonyítják, hogy betartják az EU jogszabályait, és következetesen utasítsanak vissza minden tanácskozást ezen társaságok és az EU intézményei között, kivéve ha arra egy vizsgálat miatt van szükség. Meg kell szüntetni a Volkswagen tagságát az Európai Bizottság szakértői és tanácsadói testületeiben is. Folyamatosan figyelni fogjuk mind a négy területen, hogy mi történik, és figyeljük a híreket az Ön és az intézmények lépéseiről.

Tisztelettel: (Az aláírók névsora az eredeti, angol nyelvű levél végén olvasható)

2015. november 9.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek