Hirdetés

A Greenpeace átfogó jelentést készített arról, hogy a hazánkban jelenlévő legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi láncok mennyi egyszer használatos műanyaggal, csomagolóanyagokkal terhelik a környezetet. A felmért boltok többsége fejlesztésre szorul, ha csökkenteni akarja műanyagszennyezését. A legjobb eredményt a SPAR érte el, őket az Auchan és a Tesco követi.

A Greenpeace az elmúlt években több országban is megvizsgálta és értékelte a élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat többek között abból a szempontból, hogy

  1. mennyi a csomagolásmentes termék a polcokon,
  2. van-e lehetőség újratöltésre és újrahasznosításra az üzletekben,
  3. egyszer használatos műanyag zacskókban, vagy környezetbarát táskákban vihetjük haza a termékeket.

Mint közleményükben írják – idén első alkalommal Magyarországon is elvégeztük ezt a felmérést kilenc kiválasztott, hazánkban jelenlévő üzletláncban. Vizsgálatunk alatt jelentős hátráltató tényezőkkel szembesültünk: a háborús helyzet, az energiaválság, az infláció, vagy az árstopos termékek bejelentése mind ilyen volt.

Bár folyamatosan változik körülöttünk a világ, de egy valami a társadalmi nyomás ellenére sem változik: a műanyag hulladék lassan ellep minket, egyre nagyobb károkat okozva a természetben, és már megjelent az emberi szervezetben is. Közös felelősségünk, hogy ezt a folyamatot megállítsuk!

Ezt a felelősséget, bár eltérő mértékben, de a legnagyobb hazai üzletláncok is érzik felmérésünk alapján. Egyes láncok nyilvánosan elérhető startégiával rendelkeznek a műanyagcsökkentésükkel kapcsolatban, máshol a saját márkás termékek csomagolásánál kitűzött cél, hogy 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek, és van, ahol internetes térképpel segítik a szelektív hulladékgyűjtő pontok megtalálását.

Ugyanakkor a felmért boltok többségében nagyon erős fejlesztésre szorulnak az újratöltési lehetőségek, és még mindig találni olyan üzletláncot, ahol kizárólag egyszer használatos műanyag zacskó áll a vásárlók rendelkezésére. A visszaváltható italcsomagolás a sörök és borok esetében elterjedtebb ugyan, de csak elvétve találkoztunk olyan üzlettel, amelyik rendelkezik visszaváltható alternatívával ásványvizekből, a tej és a gyümölcslevek italcsomagolása esetén pedig ez sehol sem megoldott.

A jelenleginél sokkal bátrabb fellépést kell követelnünk a kiskereskedelem meghatározó cégcsoportjaitól az egyszer használatos műanyagokkal kapcsolatban! Ha valódi változást szeretnénk látni, akkor búcsút kell mondani az eldobható csomagolásnak, és át kell térni az újrafelhasználásra, az utántöltésre és a csomagolásmentes alternatívákra. Ha egyszerűen lecseréljük az egyszer használatos műanyagokat egy másik eldobható csomagolásra, az továbbra is terhelni fogja a környezetet. Az újrahasznosítás pedig önmagában nem tudja megfékezni a műanyagszennyezés növekedését, ezért a kiskereskedelmi cégeknek fel kell hagynia az eldobható csomagolóanyagok használatával.

A boltokat az alapján rangsoroltuk, hogy milyen mértékben elérhető visszaváltható italcsomagolás, csomagolásmentes zöldségek, gyümölcsök, van-e ingyen műanyag zacskó. Ezen kívül vizsgáltuk, hogy mit tesznek az újrahasznosításért, az újratöltését és van-e stratégiájuk a hulladék csökkentésére.

A kutatás két módszerrel történt: egyrészt a Greenpeace Magyarország aktivistái 2022. július 1. és augusztus 1. között helyszíni felmérést végeztek 36 hazai üzletben, másrészt közvetlenül az élelmiszer-üzletláncokat is megkerestünk egy kérdőívvel, amelyre 2022. április 1. és 2022. december 8. között válaszoltak. Az üzletláncok 2022. májusáról adták meg az italcsomagolásra, illetve a zöldség-gyümölcsre vonatkozó adatokat.  Az elektronikusan megküldött kérdőívet az ALDI, az Auchan, a Lidl, a SPAR, a Tesco és a PENNY töltötte ki. A CBA, a Coop és a Reál sajnos nem vett részt a kérdőíves felmérésünkben, ezeket az üzletláncokat aktivistáink helyszíni felmérései alapján tudtuk csak értékelni. Azoknál a kiskereskedelmi élelmiszerláncoknál, amelyek részt vettek a kérdőíves kutatásban, elsősorban az általuk kitöltött kérdőívet elemeztük, az aktivisták által végzett helyszíni felmérés eredményeit kiegészítésként használtuk fel.

 

Az ábra a kutatás során megszerezhető pontszámokból elért százalékos eredmények átlagát mutatja.

Az élelmiszerláncok rangsora

A Greenpeace közlése szerint CBA, a Coop és a Reál értékelését megnehezítette, hogy ezek a láncok egyáltalán nem reagáltak a megkeresésükre, ezért őket csak a szervezet aktivistáinak helyszíni felmérése alapján tudták rangsorolni. Aki a részletes eredményekre kíváncsi, az a Greenpeace teljes kutatási jelentését is végiglapozhatja.  A SPAR végzett az első helyen, őket követi az Auchan, a Tesco, a Lidl, az ALDI, a PENNY, a CBA, a Coop, az utolsó helyezést a Reál érte el.

Haladás érezhető

A hiányosságok feltárása mellett több pozitív fejleményt is kiemelt a Greenpeace a boltokkal kapcsolatban.

  1. Egyes cégek nyilvánosan elérhető startégiával rendelkeznek a műanyagcsökkentésükkel kapcsolatban, máshol a saját márkás termékek csomagolásánál kitűzött cél, hogy 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek.
  2. SPAR üzleteiben kimagaslóan sok termék volt elérhető újratölthetőként, ilyen volt például a mogyoró, a pisztácia, a dióbél, a mandula, a napraforgó, a tökmag, a köles, vagy a kuszkusz is.
  3. Az Auchan esetében kiemelkedő, hogy hálózati szinten megtalálható náluk a visszaváltható ásványvizes italcsomagolás.
  4. Tesco válaszaiból kiderült, hogy a működésükből származó hulladék 82 százalékát újrahasznosították az előző évben, ez csak vállfából majdnem 124 tonnát jelent.
  5. A legnagyobb választékban és arányban csomagolásmentes zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl üzeleteiben lehetett találni a Greenpeace felmérése szerint.
  6. SPAR és az Auchan pedig már nem adott ingyen műanyag zacskót, csak lebomlót pénzért.

A Greenpeace azért indította el ezt a kutatást, mert a műanyag hulladék lassan ellep minket, egyre nagyobb károkat okozva a természetben és már megjelent az emberi szervezetben is.

Mindenkinek joga van úgy vásárolni, hogy ne legyen minden eldobható műanyagba csomagolva, illetve hogy választhassunk visszaváltható csomagolású termékeket – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője.

A zöld szervezet jelentésében leszögezte, hogy ha valódi változást szeretnénk látni, akkor búcsút kell mondani az eldobható csomagolásnak, és át kell térni az újrafelhasználásra, az utántöltésre és a csomagolásmentes alternatívákra. A Greenpeace Magyarország ezért új petíciót indított, amelyben azt követeli, hogy a hazai élelmiszerláncok radikálisan csökkentsék az egyszer használatos műanyagok és egyéb eldobható csomagolóanyagok használatát.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás